Foto

Děti se učí programovat roboty, drony nebo ozoboty.

 

Děti na počítačích nehrají jen hry, některé zajímá i jejich výroba

Programují roboty, tisknou 3D modely

RAKOVNÍK. Začátkem roku jsme psali o Akademii techniky 4.0 v Rakovníku, která pomáhá školám na Rakovnicku se zaváděním nových technologií. Naposledy pomohli zřídit třídu na Základní škole v Mutějovicích, projekt pomohli rozběhnout také v Čisté nebo v Jesenici. Pomoc školám ale není jediná aktivita, kterou se akademie zabývá. Děti z Rakovnicka se tu seznamují také s manuální prací a nyní na akademii vzniká dokonce komunitní zahrada a dílny pro matky na mateřské dovolené či seniory.

Prvotní myšlenka na založení projektu přišla v roce 2013, když se zakládající člen Akademie techniky Miroslav Vrána podílel v rámci projektových týmů na udržení a záchraně Základní školy ve Mšeci, které kvůli nedostatku dětí hrozil zánik. Ukázalo se, že výuka moderních technologií škole pomohla v konkurenceschopnosti. Dalším impulzem pro založení Akademie byla i situace na trhu práce, kde chybějí kvalifikované profese. „Měli jsme určitou zkušenost a na základě doporučení naší činnosti nás pak kontaktovali zástupci obcí, kteří měli zájem o spolupráci. Začali jsme komunikovat také s Místní akční skupinou Rakovnicko, která se podílí na dotační podpoře v oblasti vzdělávání v celém regionu,“ vysvětlil Miroslav Vrána.

Foto

Aktivity ale nejsou jenom o moderních technologiích. Děti se učí manuální zručnosti nebo rozvíjejí jemnou motoriku.

 

Nové prostory

V duchu této spolupráce byl podpořen i projekt ,,Vybudování centra Akademie techniky“ z dotační podpory IROP. A akademie se tak mohla přestěhovat ze starých prostor blíže k centru města. „Původní sídlo jsme měli v Lubenské ulici, ale tam to bylo složité kvůli dopravování dětí přes celé město, a tak jsme hledali prostory, kam se přemístit. Domluvili jsme se s Československou husitskou církví, která vlastní tento objekt. A zde jsme z dotací vybudovali dvě multifunkční učebny se zázemím,“ popisuje.

Foto

Šedesátimetrovou cestu pro ozoboty vyrobily děti ze Základní školy v Mutějovicích.

 

Programují roboty i drony, tisknou 3D objekty

Děti se v akademii učí programovat roboty, vytváří 3D objekty či modely a následně je upravují. Mladí technici měli už dokonce možnost vyzkoušet si své dovednosti v praxi. „Pro společnost Valeo jsme vyráběli propagační materiály na 3D tiskárně. Zhotovili jsme držák na mobilní telefon a tužku,“ říká dvanáctiletý Honza z Lišan. „Byl to náš začátek spolupráce se společností Valeo. Nyní u nich máme dveře otevřené. Můžeme do závodu po domluvě přijít s dětmi na exkurzi a ukázat jim, jak chytré technologie pracují ve výrobním průmysl,“ naznačuje další možnosti spolupráce Miroslav Vrána.

Děti se v akademii techniky učí také programovat drony nebo takzvané ozoboty, což jsou roboti, které programují a určují jim cestu pomocí barev. „Pokouším se vyrobit robota i doma. K tomu ale musíte mít spoustu součástek. Tady máme vše potřebné a navíc jsem se naučil, jak spojovat dráty, aby to fungovalo,“ vysvětluje jedenáctiletý Adam z Rakovníka. „Mě zase baví programovat roboty. Naprogramuji jim cestu na počítači, pak v reálu z barev na papíru a sleduji, jak se mi to povedlo,“ popisuje Honza. Nejdelší barevnou cestu pro robota postavili ve škole v Mutějovicích a měřila 60 metrů.

Ze všeho nejvíce ale děti baví práce na 3D tiskárně. „Poprvé jsem se s 3D tiskárnou setkal tady. Ze začátku to bylo těžké se s ní naučit, ale už to zvládám. Tisknu různé modely. Zajímavé bylo, když jsme se sami naskenovali a ve zmenšené podobě si vytiskli bustu,“ vypráví desetiletý Honza z Krušovic. Ale třeba Lukáš z Rakovníka měl 3D tiskárnu doma a do akademie chodí proto, aby si rozšířil znalosti a dovednosti.

Stavebnice, hry i praktické dílny

Na akademii děti pracují i s kreativními stavebnicemi Lego Technic, Teifoc a dalšími. Nebo vymýšlejí nejrůznější „chytré“ deskové hry. „Budeme zakládat i e-shop. S tatínkem jedné naší svěřenkyně jsme vymysleli držák na karty k deskovým hrám,“ prozradil Miroslav Vrána. Děti tu získávají i manuální zručnost. „Moderní technologie a manuální činnost spolu velmi souvisí. Každé dítě je jinak založené, někdo je typický ajťák, někdo má více kreativity, jiný je zase manuálně zručný. Je pak hezké pozorovat, když je dáte do skupin, jak se spolu propojí a spolupracují.“

A tak kluci a holky vyráběli třeba hrad z polystyrénu. Ten si nejprve museli navrhnout, pak jednotlivé části vyřezat a spojit. Pracují také se dřevem, plastem, plechem, ale i s cihlami.

Oáza klidu na zahradě

Na zahradě areálu, kde akademie sídlí, nyní vzniká další pracoviště. „Budujeme dílničku, kde se budou vyrábět mýdla, svíčky, klíčenky a podobně. Dílny budou zaměřené například pro maminky na mateřské, aby tu mohly příjemně strávit čas i se svými dětmi.“

Na zahradě plánují také odpočinkovou terasu. „Zahradu chceme využít pro místní seniory. Když budou chtít, budou si tu moci sami něco vypěstovat, starat se o rostlinky apod.,“ doplňuje.

Akademii techniky 4.0 v Rakovníku v současné době navštěvuje pravidelně 20 dětí. Tráví tu dvakrát v týdnu dvě hodiny a jejich rodiče to vyjde na 350 korun měsíčně. Aktivity jsou určeny pro děti ze základních škol, ale i pro středoškoláky. Pokud i vás nabídka akademie zaujala, můžete sem přijít se svým dítětem a zdarma si jednu takovou hodinu vyzkoušet.

„Akademie si klade za cíl poskytnout smysluplné využití volného času dětem, studentům i dalším skupinám obyvatel. Součástí naší náplně je i zajištění podpory celoživotního vzdělávání pedagogům a podpora rozvoje školských organizací v regionu, které o to budou mít zájem. Rádi bychom také ve spolupráci s vlastníkem pozemku dokončili realizaci komunitní zahrady. Tím bychom chtěli celý projekt završit. Věříme, že si k nám lidé najdou cestu a přijdou k nám načerpat tu správnou energii,“ uzavírá Miroslav Vrána.

Renáta Fryčová

« Zpět