Při červencové smrtelné nehodě na silnici z Řevničova do Mšece zemřeli na místě dva lidé.
Tři lidé loni zemřeli na silnici z Řevničova do Mšece
Nejvíc se bourá v pátek dopoledne
Jestli máte strach z dopravních nehod, neměli byste sedat za volant v pátek od 10 do 12 hodin. Právě v tuto dobu se loni na Rakovnicku bouralo nejčastěji. Druhý nejrizikovější čas byl v úterý od 14 do 16 hodin a třetí ve středu od 16 do 18 hodin. Překvapivě do těchto problematických časů nezapadá ani jedna ze smrtelných nehod, ty se staly ve čtvrtek nebo v sobotu.
Silnice smrti
„Smrťáků“ bylo loni vůbec nejméně za poslední roky. Umíralo se při třech nehodách, jedna z nich však měla dvě oběti naráz. První smrtelná nehoda se stala 4. dubna na silnici z Lišan na Rakovník. Osmasedmdesátiletý řidič Peugeotu nečekaně vyjel na rovném a přehledném úseku silnice do protisměru, kde se čelně srazil s cisternou. Ta automobil hrnula ještě několik metrů před sebou. Peugeot byl tak zdemolovaný, že jeho řidič neměl šanci přežít.
Zbylé dvě smrtelné nehody mají jedno společné. K oběma došlo na silnici z Řevničova do Mšece. Při té červencové zemřela 21letá žena a 43letý muž. Škodu Octavii řídila žena. Když s autem sjela na pravou krajnici, zřejmě se lekla a strhla řízení vlevo. Jela však příliš rychle na to, aby náhlou situaci zvládla. Auto přejelo do protisměru a poté mimo silnici, kde narazilo pravým bokem do vzrostlého stromu. Muž i žena zemřeli na místě, jejich těla museli ze zdeformované a téměř přepůlené Octavie vystříhat hasiči.
Na stejné silnici zemřela 22. prosince také 65letá řidička z Karlovarska. Žena řídila Seat Ibiza. Nepřizpůsobila rychlost, a když projížděla prudkou pravotočivou zatáčkou, vyjela do protisměru. Protože byla vozovka v tu dobu mokrá od tající jinovatky, dostalo auto smyk a narazilo bokem do protijedoucí dodávky Citroen Jumper. Seat byl odmrštěn vlevo mimo silnici, sjel z mírné stráně a narazil do stromů. I přes veškerou snahu záchranářů řidička na místě zemřela.
Na řevničovském katastru se nejčastěji bourá buď na karlovarce, nebo na silnici na Mšec. Posledního května se ale stala nehoda s těžkým zraněním i na silnici na Kroučovou.
Hlásí i ťukance
Loňská statistika nehodovosti bohužel nedopadla nijak slavně. I když byla jen čtyři úmrtí, což přineslo pokles (předloni při nehodách zemřelo šest lidí), u ostatních ukazatelů je nárůst. Bylo víc lehkých i těžkých zranění a také nehod celkově (o 167).
„Celkem jsme evidovali 746 nehod. Těžkých zranění bylo devatenáct a lehkých 147. I když u počtu zraněných došlo k nárůstu, nebyl nijak markantní. U těžkých zranění jen o jedno a u lehkých o šest. Následky nehod se tedy příliš nemění. To, že se zvýšil počet autohavárií, je částečně dáno i tím, že nám řidiči stále častěji ohlašují i ty, které by mohli vyřešit jen s pomocí euroformuláře. Podle zkušeností z praxe euroformuláře příliš neplní svůj účel. Řidiči ho neumí správně vyplnit, údaje jsou nepřesné a při řešení pojistné události to pak dopadá tak, že pojišťovna posílá řidiče k nám, abychom nehodu vyřešili zpětně,“ říká vedoucí dopravního inspektorátu Ladislav Heller.
Jenže to jde obtížně. Pokud nemá policie podrobnou fotodokumentaci o konečném postavení aut, nemá zajištěny stopy, výslechy účastníků a svědků, je složité rozhodnout jen tak od stolu o viníkovi. „Takže to většinou dopadne tak, že sice nehodu nabereme, ale musíme ji odložit. I takové dodatečně přijaté nehody nám naskakují do statistiky. A protože mají řidiči s euroformuláři špatné zkušenosti, případně mají auto na leasing, a tak potřebují protokol o dopravní nehodě, hlásí nám i různé škrábance a ťukance při vyjíždění z parkoviště. Takových havárií je velké množství, především přes léto nebo před Vánocemi. Během adventu občas jezdili nehodáři k drobným haváriím před markety i čtyřikrát za den,“ vysvětluje vedoucí dopravky.
Opět více zvěře
Na výsledku statistiky se v posledních letech výrazně podepisuje i přemnožená lesní zvěř. Každý rok stoupá počet nehod, při nichž řidiči srazí zvíře, které jim nečekaně skočí před auto. „Loni bylo takových případů 152 a bylo jich tak o dvaadvacet víc než rok předtím. Už předloni jsme kvůli tomu oslovovali některá myslivecká sdružení, aby nám pomohla problém řešit. Ale bez účinku. Spolupracují s námi jen některá. Například na okrese Louny nebo v jižních Čechách nakoupili přípravky, které zvěř odpuzují a podél silnic, kde byly problémy největší, je instalují. Jsou ale poměrně drahé a jejich účinnost není stoprocentní, takže málokterému sdružení se do nich chce investovat. Je ale potřeba s tím něco udělat, proto budeme myslivce oslovovat znovu. Střety se zvěří se dějí všude, na silnicích nižších i prvních tříd,“ říká Ladislav Heller.
Nejméně bezpečné jsou dvojky
Které silnice byly loni pro řidiče nejméně bezpečné? Byly to silnice druhé třídy, na nichž se stalo 280 nehod. Namátkou jde například o komunikace z Rakovníka na Jesenici, Lišany, Rudu, Pavlíkov a podobně. „Na silnicích první třídy, kam patří karlovarka nebo hlavní tah na Most, se stalo stejně nehod jako na místních komunikacích, a to 180. Dalším zajímavým údajem je počet nehod zaviněných opilým řidičem. Takových bylo celkem dvacet. Většinou to nebyly žádné zbytkové hodnoty 0,2 nebo 0,3 promile alkoholu, ale často řidiči nadýchali přes jedno promile. Nebyly výjimkou i hodnoty, které přesáhly dvě promile. Překvapivě nebyly u havarujících řidičů zjištěny žádné drogy,“ uzavírá Ladislav Heller. Loni vznikla při nehodách škoda 45,3 miliony korun.
Markéta Hartlová