Šéfkuchař Fabio Capelli předvádí se svým pomocníkem přípravu krevet v gastronomické škole. Přihlíží Eliška Paulová z oboru kuchař-číšník.
Dvacet žáků a deset učitelů Integrované střední školy Na Jirkově absolvovalo čtrnáctidenní stáž v Itálii
Speciality je učil vařit italský šéfkuchař
Dvacet žáků a deset učitelů Integrované střední školy Na Jirkově pobývalo na začátku května v italském městečku Gatteo Mare nedaleko Rimini. Nejednalo se ovšem o žádný výlet, ale o pracovní stáž.
„Naše škola se zapojila do evropského vzdělávacího projektu Erasmus+, který je zaměřený na odborné stáže studentů a pedagogů. Vloni v únoru jsme se přihlásili do jednoho takového projektu s názvem Praxe v Evropě – šance pro zaměstnanost absolventů a vzdělávání učitelů. Do konce školního roku jsme dostali vyrozumění, že jsme byli do projektu přijati a byla nám přidělena dotace ve výši 56 700 Eur, která pokryla veškeré náklady,“ popisuje učitelka ISŠ Rakovník Gabriela Vyskočilová, co květnové cestě žáků a učitelů do Itálie předcházelo.
Všichni jet nemohli
Nastala příjemná část akce, zajistit nějakou agenturu, která by cestu pro děti a kantory zabezpečila. „Jana Růžičková, která má v naší škole na starosti výuku kuchařů a číšníků, navrhla, abychom oslovili společnost Italy Gastro Promotion (IGP), s níž už v minulosti k oboustranné spokojenosti spolupracovala. S jednatelkou společnosti Renatou Kopeckou jsme se domluvili a vedení školy s ní podepsalo smlouvu o zajištění celé akce. Už vloni o prázdninách jsme si stanovili termín na začátek měsíce května 2016,“ pokračuje Gabriela Vyskočilová.
Na škole bylo nutné vybrat dvacítku žáků a deset učitelů. „Oslovili jsme všechny žáky prvních a druhých ročníků učebního oboru kuchař-číšník a maturitního oboru cestovní ruch. Ti, kteří se přihlásili, vyplnili dotazník a napsali motivační dopis. Vše jsme vyhodnotili, své si řekli i učitelé odborného výcviku a odborných předmětů. Nakonec jsme vybrali 10 učňů oboru kuchař-číšník a 10 studentů cestovního ruchu. Zájem byl jednou tak velký, ale jet mohlo jen dvacet žáků. Další pojedou příště,“ říká Gabriela Vyskočilová.
Společnost IGP zajistila autobus, který byl po celou dobu dětem i pedagogům k dispozici. Mladší část výpravy odjela z Rakovníka 30. dubna, učitelé je následovali o týden později.
Žáci ISŠ Rakovník Zuzana Uhrová, Natalie Sterziková, Denisa Vostatková a Tomáš Ledvinka zkoušejí přípravu tortelin.
Dopolední odborné kurzy
„Italská kuchyně je považována za nejlepší na světě. Jejím uměním se inspirovalo mnoho dalších. Italská pizza, těstoviny, ryby, mořské plody, zmrzlina a káva jsou vyhledávané po celém světě. Proto jsme přivítali, že naši žáci budou mít možnost se naučit připravovat tyto pokrmy přímo od italských mistrů kuchařů. A naše očekávání bylo vrchovatě naplněno,“ podotýká Jana Růžičková, která jela spolu s Ilonou Novotnou s dětmi jako pedagogický dozor. Všichni byli ubytování v tříhvězdičkovém hotelu Raffaello v Gatteo Mare.
Pracovní rozvrh prvního týdne (od 2. do 6. 5.) počítal s účastí všech žáků v odborných kurzech v hostitelské škole IAL Cesenatico. Kurzy, které probíhaly v dopoledních hodinách, vedl italský šéfkuchař Fabio Capelli s pomocníky. „První den se žáci učili připravovat čerstvé těstoviny a omáčky, druhý den ryby a mořské plody, třetí pizzu a mléčné pečivo, čtvrtý rizoto a maso a pátý italskou kávu a dezerty. Součástí kurzu byla i degustace. Jednoduše řečeno, co jsme si uvařili, to jsme snědli k obědu,“ nastiňuje náplň kurzů Jana Růžičková.
Praxe v hotelu
„Ve druhém týdnu od 7. do 13. května absolvovali všichni žáci praxi v hotelu, kde jsme bydleli. Měli tak jedinečnou možnost si vyzkoušet na vlastní kůži vše, co se v minulém týdnu naučili. Byli rozdělení na jednotlivá pracoviště, působili v recepci, na baru, v kuchyni, kde normálně pracovali se zaměstnanci hotelu. Komunikace probíhala v anglickém jazyce, a jak jsme na závěr stáže slyšeli, italští zaměstnanci pochytili i nějaké to české slovíčko,“ pokračuje ve vyprávění Ilona Novotná. Říká, že tamní způsob výuky je od toho našeho odlišný. Školní rok je tam jinak koncipovaný. Žáci mají mnohem víc praxe. Učí se přímo pro konkrétní podniky a vyučují je kuchaři a číšníci z těchto zařízení.
Skvělá italská káva od žákyně oboru kuchař-číšník Zuzany Uhrové.
Poznávací výlety
Každý den v odpoledních hodinách čekaly na žáky poznávací výlety spojené s ochutnávkami italských produktů. „Díky tomu se mohli seznámit s italskou kulturou, mentalitou zdejších lidí a poznat okolí města, kde stáž probíhala,“ doplňuje Jana Růžičková. A co všechno rakovničtí studenti navštívili? Kromě Rimini s římskými památkami a parkem slavného filmového tvůrce Federica Felliniho, to bylo Cesenatico s rybími trhy, Cervia s muzeem soli, Milano Maritima s výrobnou biozmrzliny, San Marino se stovkami malých obchůdků, zábavní park Italia in Miniatura a další zábavní park Mirabilandia. Zajímavá byla i exkurze do výrobny vín a olivových olejů ve vinařství Tenuta del Monsignore. „Průvodce nám dělali studenti cestovního ruchu. Dopředu se připravili a v autobuse nás seznamovali se zajímavostmi a výjimečností toho kterého místa. Byla to pro ně jedinečná praxe pro jejich budoucí povolání,“ dodává Jana Růžičková.
Projekt Erasmus+ pro učitele
Deset pedagogů vyrazilo za studenty o týden později. „Protože náš pobyt byl o týden kratší, měli jsme program pěkně nabitý. Dopoledne jsme se zúčastnili kurzů praktického vaření, kdy kuchařský mistr před námi připravoval typická italská jídla. Každý den jiná. Odpoledne jsme jezdili po památkách. Někdy s námi jeli i žáci, jindy jsme jeli sami. Ale vždy před odjezdem nás vybraní studenti cestovního ruchu informovali o zajímavostech, které nás čekají,“ říká učitelka českého jazyka a dějepisu Milena Cermanová. „Líbilo se mi všude, ale uchvácena jsem byla opuštěnými plážemi Rimini, které tak dobře znám z filmů Federica Felliniho. Úžasné byly také kolonie plameňáků, kteří sídlí na plochách, kde se dříve odpařovala sůl. Podle Mileny Cermanové měli pedagogové možnost rozšířit si jazykové znalosti (hlavně angličtiny), poznat italské reálie a tamní gastronomii. „Důležité byly i kontakty s dětmi v jiném prostředí, než ve škole. Musím říct, že naši žáci byli velmi aktivní a pracovití,“ dodala Cermanová.
Zkušenost, která se bude hodit
„Každá cesta do zahraničí je dobrou zkušeností. Tady jsme si vyzkoušeli práci v týmu a také, jaké to je, když se musí člověk sám rozhodnout. Výklad šéfkuchaře probíhal v angličtině, byl srozumitelný, navíc vše velmi názorně předváděl,“ říká student oboru CR Marián Bok. „Určitě jsme si zlepšili angličtinu, poznali jiné prostředí a trošku odlišnou kulturu. Když jsem přijela domů, zkusila jsem uvařit těstoviny po italsku. Teď bych chtěla zkusit pizzu, protože mě zaujalo, co všechno se do ní dává,“ doplňuje spolužáka Natálie Sterziková.
„Vyzkoušeli jsme si spoustu nových věcí, které jsme předtím nikdy nedělali. Obsluhovali jsme v restauraci, vyzkoušeli jsme si roli průvodců. Já jsem doma zkoušela udělat pizzu, ta mi přišla z těch lekcí nejzajímavější,“ tvrdí Denisa Vostatková. Z míst, která studenti CR navštívili, je nejvíc zaujalo San Marino.
Podobný názor mají i učni prvního ročníku oboru kuchař-číšník Katarína Malá a Václav Svoboda. „Z jídel mě nejvíc zaujala pizza a těstoviny. Určitě se to tam vaří odlišně od nás. Nepoužívají třeba koření, ale jen bylinky, sůl, maximálně pepř. Při praxi jsem si zkusil všechno, v kuchyni jsem sice zpočátku trošičku tápal, ale ke konci už to bylo dobré,“ popisuje své dojmy Václav. „Dokonce jsme kuchaře naučili pár českých slovíček, jako máslo, mléko, horký,“ směje se Katarína.
Na závěr stáže obdrželi žáci Europasy s vyznačením kódu kurzu, kterým prošli.
Tomáš Bednařík