Takhle vítáme cizince na náměstí v Rakovníku. Ani dobrý čtenář nestačí při vjezdu vstřebat všechna nařízení, která 6 tabulek nabízí. Řidič, který by chtěl jen projet, je v pasti, zpátky už to nejde. Údaj, že při parkování má být lístek viditelně za oknem, je takřka neviditelný.
Jak řeší parkování ve městech okolo Rakovníka
Automaty nebo závory? – 2. část
V minulém Raportu jsme se po roce vrátili k systému vjezdu a parkování na Husově náměstí v Rakovníku. V článku zazněl názor starosty, proč hájí současný systém mýtných bran. Přinesli jsme i pohled obyvatele a obchodníka z náměstí. Podle něj jsou zase optimální ve světě vyzkoušené parkovací automaty. Zajímavé je, že s dnešními závorami se potýkají i lidé, kteří mají dodržování regulérního parkování na náměstí a v přilehlých ulicích v popisu práce. To jest – městští strážníci. Dnes se podíváme, jak se k pohybu vozidel a parkovaní v centrech stavějí v okolních městech.
Louny
V nedalekých Lounech vjezd na náměstí nezpoplatňují. „Chceme, aby lidé na náměstí přijeli a měli možnost volby, jestli zaparkují nebo pojedou dál,“ říká vedoucí odboru dopravy Blanka Sunkovská.
Jedno parkoviště mají v Lounech přímo na historickém Mírovém náměstí a platí se tu v době od 8 do 18 h (So 8 – 12) prostřednictvím platebního terminálu. První půlhodina je zdarma. Další velké parkoviště je asi 100 metrů od náměstí a za první hodinu parkování neplatíte. Za další započatou zaplatíte 20 Kč.
V ulicích okolo náměstí byly loni v létě umístěny parkovací automaty (PA) kontrolované strážníky. První půlhodina stojí 10 Kč.
„Parkovací automaty umožňují zaparkovat i jiným lidem, než kteří na náměstí bydlí nebo pracují a parkovali zde často celý den. Počáteční obavy podnikatelů z náměstí, že přijdou o zákazníky, se nepotvrdily,“ doplňuje vedoucí odboru.
Slaný
I město Slaný se pohybem aut v centru dlouhodobě zabývá. Tamní odbor dopravy pracoval dva roky na koncepci, která vešla v platnost od 1. ledna. Jak město popisuje na svých stránkách, cílem koncepce je zklidnění dopravy, zmenšení počtu dlouhodobě parkujících vozidel, nebránění vjezdu do centra za účelem zásobování, nákupu a využití služeb. Tedy problémy jaké řeší i Rakovník.
Ve Slaném jsou tři parkovací okruhy zpoplatněné prostřednictvím PA. Na vlastní náklady je instalovala a provozuje firma Citymeter. Prozatím jde větší část výtěžku na jejich zaplacení. Až se tak stane, karta se obrátí, větší část výběru půjde městu a zlomek firmě na jejich provoz.
„Výhodou těchto mechanických automatů (nepotřebují el. proud) je, že mohou zpoplatnit drobným poplatkem i krátkou dobu stání (třeba 5 minut), bez vydání lístku. Každý z dálky vidí, jestli má parkující zaplaceno. Nekontrolují tak jen městští strážníci, ale i samotní lidé vidí, jestli Franta od vedle zaplatil nebo chce město ošidit,“ přibližuje tamní novinář Sláva Pilík, který se problematikou parkování ve Slaném zabývá.
Podnikatelé z centra po městu chtěli, aby jim vymezilo stání pro zákazníky před provozovnami a jinak parkování neomezovali. Město ale zvolilo opačnou taktiku. Možností krátkodobého parkování umožnit co nejvíce vozidlům vystřídat se na náměstí.
Nyní mají ve Slaném i čerstvou zkušenost s parkovacím domem. Byl postaven asi 200 metrů od náměstí. Možnost dlouhodobého pronájmu zde za poplatek budou mít i rezidenti z náměstí, kteří mají díky novému systému ztíženo parkování poblíž vlastního bydliště. Jinak mají zdarma vyhrazené parkování v jedné z ulic asi 500 metrů od náměstí.
„Myslím, že ve Slaném nejde primárně o výtěžek z parkovného, ale aby tu místní i turisté měli lepší možnost krátkodobě zaparkovat,“ usuzuje Sláva Pilík.
Beroun
Pověst města, kde městští strážníci špatné parkování nekompromisně stíhají, má Beroun. I tady fungují parkovací automaty a směrem od centra města jsou tarify za parkování levnější. „Kvůli sídlišti Litava, které je nedaleko náměstí a bylo zde málo míst na parkování, jsme museli vytvořit dvě tzv. modré zóny. Na nich mohou parkovat pouze rezidenti. Pro první auto tu roční parkování stojí 360 korun. Navíc rezidenti z jedné zóny nemohou parkovat v zóně druhé,“ popisuje šéf odboru dopravy Miroslav Jerling.
Když zjistil, že porovnáváme parkovací systémy v různých městech se systémem v Rakovníku, hned věděl, na čem je. „Vím, v Rakovníku máte závory na vjezdu. To je dobrý systém. Minimální kontrola a neprojde vám ani noha,“ byl v obraze šéf odboru.
V Berouně totiž parkování prakticky nepřetržitě kontroluje jeden pracovník technických služeb v doprovodu policisty.
Na náš dotaz, jestli parkování v Berouně někdo kritizuje, šéf odboru odpovídá. „Nejvíc jsou asi spokojeni rezidenti. Ostatním se nelíbí, že jsou poplatky drahé. Pro ty, kdo chtějí parkovat delší dobu, ale máme dvě velká parkoviště. Jedno u nádraží s drobným poplatkem, druhé v bývalých kasárnách zcela zdarma,“ uvádí další možnosti Jerling.
Nové Strašecí
Od roku 2006 mohou o zkušenostech s parkovacími automaty hovořit i v Novém Strašecí. Za pouhé 2 Kč za 12 minut zde můžete parkovat na náměstí i přilehlých místech. Půlhodina stojí 5 Kč a hodina 10 Kč. „Chtěli jsme, aby bylo náměstí živé obchodní centrum a ne celodenní parkoviště. Proto jsou poplatky za stání co nejnižší,“ říká místostarostka Libuše Vosátková.
Dlouhodobý problém se zaparkováním byl i v Křivoklátském sídlišti. Dnes jsou tu tři parkoviště a pokud obyvatel sídliště zaplatí 100 Kč měsíčně, může parkovat na vyhrazeném místě. V roce 2011 vybralo město ve zpoplatněných lokalitách 630 tisíc korun. Podle místostarostky město výtěžek z parkovného vždy investuje zpátky do oprav, údržby a značení městských komunikací.
Živé centrum
Jak je vidět, i v okolních městech si s regulací parkujících aut v centrech lámou hlavu. Nikde však nemají vjezdovou bránu a výběrčí budku jako v Rakovníku. Ten, kdo na náměstí vjede, má vždycky možnost svobodné volby, jestli za poplatek zaparkuje nebo zdarma odjede. Jen tak je podle oslovených osob možné zajistit, aby na náměstí kvetl obchod a turistický ruch a nestalo se z něj celodenní parkoviště.
Příště se podíváme, co si o systému na Husově náměstí myslí rakovničtí zastupitelé.
Sláva Vaic