Před pódiem se sice netísnily davy fanoušků, ale i přesto byla nálada výborná.
Další pořadatelé nevylučují stěhování z Tyršova koupaliště
Coombal nezachránil ani superhrdina
Několik měsíců jsme na stránkách Raportu přinášeli zajímavosti o přípravách Coombalu. Představili jsme většinu kapel, soutěžili o volné vstupenky, a dokonce oknírovali rakovnické osobnosti. Knír totiž patří k charakteristickým znakům festivalu od jeho prvopočátků. Masivní kampaň probíhala i v rádiích a celostátních tiskovinách, pozvánka se objevila v České televizi, propagační video běželo na kabelové televizi a vtipná reklama bavila diváky i před každým promítáním letního kina. Bohužel, bylo to všechno málo platné. Na Coombal, který se letos přestěhoval z Lužné na Tyršovo koupaliště, aby zvýšil úroveň, kapacitu, a pokud možno i návštěvnost, dorazila jen o něco větší parta fanoušků než vloni do Lužné. Nepomohly ani hlavní hvězdy PSH a oblíbená a oceňovaná kapela Tata Bojs, která přivezla špičkovou show. Pořadatel prodělal 80 tisíc korun a společně se svým týmem si láme hlavu, kde se stala chyba. Přijít té záhadě na kloub jsme se snažili s hlavním pořadatelem Michalem Ortcykrem a s Ondřejem Kinkorem, jenž měl na starosti mediální propagaci festivalu.
Můžete nejprve představit pořadatelský tým?
O média se staral Ondřej Kinkor, Gabriel Pleska je jazykem a kreativcem projektu, Petr Šmidrkal sleduje ekonomiku, Marek Černý tvoří design a grafiku, Ondřej Horník obchodní záležitosti typu stánky, ochranka…. A Honza Koutecký a další nadšenci se starali o krabicovou kampaň.
A ztrátu zaplatí kdo?
Michal Ortcykr, hlavní pořadatel.
Chtěli jste začít pozitivně. Z čeho máte největší radost?
Z radosti lidí, kterým se Coombal líbil. Produkci jsme zvládli. Nabídli jsme kvalitní servis. Ve spolupráci s vychovatelkami Ráčku, kterým bych chtěl ještě jednou moc poděkovat, jsme vytvořili dětský koutek, kde se parádně staraly o děti. Měli jsme skvělý zvuk a světla, od dodavatelů techniky Tata Bojs. Kvalitní aparaturu si vyzkoušely i ostatní kapely. Takže máme i pozitivní ohlasy z řad interpretů.
Hodně se líbilo i video, v němž superhrdina kapitán Bíbr zachraňuje Coombal před sabotérem. Teď, když víme, jak Coombal dopadl, mi to přijde ještě vtipnější. Sabotérů bylo vlastně o hodně víc než jeden. Kdo klip vytvářel?
Michal Ortcykr
Scénář Gabriel Pleska. Námět, kamera, střih Michal Ortcykr, trikové fígle Michal Putz. Závěrečná grafika a design Marek Černý. Nechci přehánět, ale to video je super. Možná jsme místo shánění sponzorů měli půl roku mastit filmové reklamy na ztužené pokrmové tuky, depilátory a jogurt – a mohli jsme si festival zasponzorovat sami. Konečně, kdo neviděl, ať si na YouTube zadá „Coombal 2012“ a řekne sám.
Jak dlouho jste na přípravě Coombalu vlastně dělali?
Od listopadu, tehdy jsme poprvé zauvažovali o Coombale v Rakovníku s opravdickou velkou kapelou. Po novém roce se to začalo skutečně rozjíždět. Ale protože většinou pracujeme v Praze, setkávali jsme se spíše virtuálně. Odeslaných mailů bychom se nedopočítali.
Jak došlo k výběru hlavní kapely? Tata Bojs jsou skvělí, ale není to jako hlavní tahák festivalu přece jen příliš intelektuální partička? Když jsem se ptal chlapů u nás v hospodě, nikdo je neznal. Kdybyste pozvali Nightwork, Divokýho Billa nebo Kabáty, mohli jste mít plno.
Hele, řekli jsme si, že Coombal bude super. A jak kluci z Tata Bojs ukázali, s nimi to super bylo. Je mi líto, že chlapi od vás z hospody nevěděli, jak super to bude, příště se na ní trochu víc při propagaci zaměříme (smích). Při vší úctě s Divokým Billem by to podle nás tolik super nebylo, o Kabátech nemá cenu ani uvažovat – to je parta za milion. Zvažovali jsme třeba J.A.R. nebo Monkey Business a další kapely – ale po porovnání požadavků a peněženky a hlavně po porovnání jejich kalendářů s kalendářem dalších akcí na Rakovnicku to stejně nešlo.
Tata Bojs možná byla sázka na špatného koně obchodně, riskli jsme to – a nevyšlo to. Ale byla to na tom koni jízda, což ti pravděpodobně potvrdí každý, kdo to zažil. Ale jak jsi řekl, pro Rakovník to možná nebyl nejlepší výběr. Vkus a charakter festivalu se tak trochu tloukl s obchodní stránkou věci.
Jakou návštěvnost jste očekávali?
Potřebovali jsme plus minus 800 lidí. Sehnali jsme nějaký partnery, kteří riziko případného výpadku snižovali. A nakonec bylo platících 500. V předprodeji 300, 200 na místě.
Ondřej: „Říkali jsme si, že 1000 lidí přece v minulosti chodilo běžně na Tyršák i na Brutus. Takže nemyslím, že by to naše očekávání bylo nějak předimenzovaný.
Nebyla chyba dávat tolik prostoru rakovnickým kapelám?
Ondřej Kinkor
Víme, že rakovnické kapely, které jsou naše, a máme je rádi, nejsou žádným velkým tahákem. Ale doufali jsme, že lidi, které příliš nebaví regionální muzikanti, přijdou alespoň na večerní kapely PSH a Tata Bojs..
A jak domácí vlastně zahráli?
Po pravdě řečeno, já jsem neslyšel skoro nic. Ale znám je dobře . Předpokládám, že pro ně to byla prestiž a všechny se snažily zanechat ten nejlepší dojem. Velkým překvapením pro mě byla Falešná ozvěna. Sympatická mladá kapela, která to celé na koupališti odstartovala a lidem se líbila.
Jako hlavní pořadatel sis prý užil také svých pět minut slávy? Jako bubeník, nebo zpěvák?
Tak jo. Něco malého jsem předvedl, když jsem s Mara Jade, kteří mají problém se zpěvákem, zazpíval jednu píseň.
A co dál? Máte ještě chuť pokračovat?
Teď je brzy dělat jakékoliv závěry, letošní Coombal pro nás ještě neskončil Ale dřív nebo později je potřeba vyhodnotit, co se stalo a proč.
Kolik je tedy nakonec ztráta?
Na rovinu můžeme říct, že ztráta je 80 tisíc korun. Příčin může být víc. Počasí, konkurenční akce – den před Coombalem byl Brutus v Roztokách, v den Coombalu technoparty v pískovně. Nemyslím si, že Rakovník utáhne dvě akce v jednom termínu. Možná je čas radikálně změnit filozofii. Propojení s regionálními kapelami sice vždycky bylo pilířem festivalu, ale zdá se, že je schopné oslovit jen nepříliš velkou skupinu posluchačů
Takže teď prostě vytáhneš z peněženky 80 tisíc korun a ztrátu vyrovnáš?
superhrdina kapitán Bíbr
Je to tak. Už mám převážnou část výdajů poplacenou. Díky kamarádům už taky proběhl jeden benefiční koncert, který vynesl 14 tisíc korun, a možná budou další. Beru to jako podporu mě a hlavně Coombalu. Lidi nám dávají najevo, že chtějí, aby Coombal byl i v dalších letech. Uvidíme, jestli se to podaří.
Jak to berou doma?
Všichni věděli, do čeho jdu. Takže v pohodě.
Jsi ženatej?
Ne.
Takže nehrozí, že by děti neměly na botičky a kabátek?
To naštěstí ne. Ale teď vážně. Těší nás, že lidi, co na Coombal přišli, si to užili. Říkali nám to sami, psali nám to na Facebook… A je dobře, že vůbec třeba netušili, že akce dopadla ekonomicky tak, jak dopadla.
Do kdy jsi věřil, že lidi přijdou?
Zhruba po 20. hodině, kdy bylo před vystoupením pražských PSH, jsem tušil, že už se to nezvedne. Sledoval jsem pohyb před vchodem a žádné velké fronty se bohužel u pokladny netvořily.
Setkal jsem se s názorem, že Coombalu, který svým názvem připomíná malou místnost na nářadí, stejně nejvíc slušela Lužná a kapely lokálního významu. Bez velkých hvězd.
Coombal open air
No jo, ale když něco děláš několik let a máš pocit, že jsi dosáhl nějakého stropu, který je sice fajn, stejně máš chuť to posunout někam dál. Jde také o úsilí a čas, které do toho zákonitě musí člověk investovat. A musím říct, že při práci to není jednoduché, takže zvětšit festival pro nás byla i vidina satisfakce, která by umožnila větší jistotu v plánování dalších ročníků.
A co Ondra? Desítky hodin práce, dokonale propracované PR, a nakonec propadák. Není to i pro tebe sprcha?
Je to svým způsobem zklamání. Ale na druhou stranu vím, že z téhle strany jsme odvedli práci, za kterou se rozhodně nemusíme stydět. Vycházely pravidelné a zajímavé články v Raportu i dalších regionálních novinách, psalo se o nás ve středočeské příloze MF DNES, byli jsme ve zpravodajství České televize, byli jsme na Relaxu, v pražském Radiu 1, hodně jsme se soustředili na Facebook… Nebylo toho málo, někde jsme možná mohli ubrat a ušetřit – pokud se budeme bavit o dalším ročníku, tohle a dramaturgie budou ústřední body naší rozvahy.
Ale co ta účinnost?
Lidi o Coombalu věděli. To, že se rozhodli nepřijít, je věc jiná. Byli jsme na Brutusu v Roztokách, kde jsme rozdávali letáky, a měl jsem pocit, že dvě třetiny příchozích lidí o akci ví. Ale bohužel se nezvedli a na Tyršák nepřišli.
Jak jste byli spokojeni s areálem?
Je skvělej, bezvadnej, ale drahej. Navíc je na koupališti hospoda, která samozřejmě přetáhne část návštěvníků, kteří si tam jdou koupit jídlo nebo pití. Peníze pak neutratí ve stáncích a to ubírá peníze i nám.
Od města jsme sice dostali grant 55 tisíc, za což jsme moc vděční, ale jen o něco nižší sumu jsme dali za pronájem Tyršova koupaliště a služby s tím spojené, jako je elektřina, pronájem chatek nebo úklid. Takže jsme ty peníze městu zase vrátili.
Městu? Spíše nájemci koupaliště, ne?
Nebo tak. Rozhodně si ale nechci stěžovat. S nájemcem jsme se na všem dopředu dohodli, ale pro rozpočet akce je to velká zátěž.
Pokud bude nějaký další Coombal, budete se opět stěhovat?
Mrzelo by nás to, ale bohužel ani to se v tuto chvíli nedá vyloučit.
Pavel Sklenička