Foto

Žáci 6. B 2. ZŠ přicházejí k Revolution Trainu na rakovnickém nádraží.

 

Rakovničtí a strašečtí školáci sledovali s napětím otřesný příběh mladých lidí, které semlely drogy

Kriminál a páchnoucí squat na kolejích

V úterý 7. června 2011 byla na nádraží v Rakovníku zahájena 3. etapa zkušebního provozu protidrogového projektu Revolution Train. Jeho autorem je Pavel Tůma a jedná se o celostátní projekt primární protidrogové prevence, který je přihlášen k patentové ochraně nejen v Evropské unii, ale také ve Spojených státech a Kanadě.

„Středočeský kraj ve spolupráci s Nadačním fondem Český vlak se protidrogové prevenci zaměřené na prohloubení preventivní péče o skupiny obyvatel ohrožených zneužíváním návykových látek, zejména mládeže, věnuje intenzivně již od roku 2009. Proto se rozhodl finančně podpořit i projekt Revolution Train,“ vysvětluje mluvčí kraje Berill Mascheková, proč kraj investoval do projektu 15 milionů korun.

Co je Revolution Train?

Jedná se o vlakovou soupravu, která by v konečné fázi měla být složena z osmi vagónů. V současné době jsou dokončeny čtyři vagóny a provozovatelé vlaku upozorňují jeho návštěvníky, že se jedná zatím o zkušební provoz. „Chceme poznat reakce mladých lidí, kteří se v drogovém prostředí v drtivé většině ocitají poprvé. A to se, myslím, daří,“ vysvětluje konzultant projektu Přemysl Fousek. Následující hodinka, kdy spolu s 6. třídou 2. ZŠ v Rakovníku absolvujeme celý program vlaku, mu dává za pravdu. Navzdory zásadním připomínkám autora projektu Pavla Tůmy. „Vyzýval jsem pana hejtmana Ratha, aby Revolution Train zastavil, protože obsahuje hrubé nedostatky, které ohrožují bezpečnost dětí a zároveň znehodnocují mé autorské dílo. Takhle pojatý projekt od drog nikoho neodradí,“ postěžoval si deníku MF Dnes Tůma. Přítomen byl i zahájení 3. etapy v Rakovníku, kde se ještě před začátkem prezentace dostal do sporu s ředitelem Nadačního fondu Český vlak Tomášem Bartošem. Vytýkal mu, že např. v simulovaném baru nefunguje vzduchotechnika, která by do něj měla vhánět cigaretový kouř a další pachy typické pro toto prostředí. Vadilo mu také, že přechody mezi jednotlivými vagóny nejsou bezbariérové. Připomínek bylo daleko víc, ale my jsme se raději věnovali vlastní prezentaci, která byla nesmírně zajímavá.

Foto

Jedna z nejotřesnějších scén příběhu – po čelním střetu auta s motorkou zůstaly na místě trosky obou vozidel a mrtvý motocyklista.

 

Každé rozhodnutí má následky

Revolution Train je reakcí na stále rostoucí oblibu užívání zejména lehkých drog. Není to tak dávno, co několik tisícovek jejich zastánců pochodovalo Prahou a žádalo legalizaci marihuany. Ve světě i v České republice primární protidrogová prevence stagnuje a nemá adekvátní dopad na mládež. „Protidrogový vlak“ by měl přispět k prolomení informační bariéry a zprostředkovat mladým lidem rizika užívání lehkých drog. Jedinečnost projektu spočívá v živém představení všech stádií vývoje drogové závislosti, interaktivní komunikaci s návštěvníky a mobilním prostředí, které lze jednoduše přemístit do jiné lokality. Protidrogoví specialisté formu autentického prožitku doporučují jako nejúčinnější způsob vnímání a zapamatování si hrozeb, které drogy mohou přinést. Právě díky této netradiční formě může především na děti a mladé lidi zapůsobit a do budoucna je pomoci chránit před nebezpečím užívání drog.

„Příběh, který dětem předestíráme, je banální a stává se dnes a denně. Nejde nám o nápravu jednoho jediného člověka, ale chceme ovlivnit celou generaci. Je to dobře vymyšlené a dobře udělané a překvapuje mě, že oficiální protidrogová scéna, místo aby spolupracovala, proti tomuto projektu aktivně bojuje. A to není dobré,“ podotýká Přemysl Fousek. Tvrdí, že zpětná vazba, kterou provozovatelé projektu mají, ukazuje, že o Revolution Train je zájem a má na děti pozitivní dopad. „Dominuje vyjádření dětí, že projekt je motivuje k tomu, že budou o svých rozhodnutích i o sobě přemýšlet. Jde nám o to, aby uvažovaly samy o sobě, aby se dokázaly v mezních situacích dobře rozhodnout. Každé rozhodnutí má totiž své následky – to je hlavní sdělení projektu,“ doplňuje Fousek. Jeho slova potvrzuje i mluvčí Středočeského kraje Berill Mascheková: „V roce 2010 byly realizovány dvě etapy prezentace zkušebního provozu, kterých se zúčastnili žáci a učitelé z osmi středočeských měst. Celkem proběhlo 66 prezentací s účastí 1218 žáků a 66 učitelů, vesměs s velmi kladnou odezvou jak ze strany žáků, tak i pedagogů.“

Film i realita

Také v Rakovníku a v Novém Strašecí, dvou městech našeho okresu, vzbudil Revolution Train značnou pozornost. Když stál na rakovnickém nádraží druhý den, přišlo bez předchozí rezervace několik tříd 3. základní školy s tím, že žáci slyšeli od svých kamarádů, jak je vlak perfektní a chtěli ho také vidět. „I když nám to trošku nabouralo časový harmonogram, vyšli jsme jim samozřejmě vstříc a vstup jsme umožnili,“ dodal Přemysl Fousek.

Žáci během hodiny mohou sledovat filmový příběh tří kamarádek – středoškolaček – Petry, Jany a Báry. Aby zažehnaly každodenní nudu, přijmou pozvání několika kamarádů na fotbalový zápas Sparty s Ostravou. Po vítězství Sparty jdou s kluky slavit do blízkého baru. Popíjejí koňak („přece si nedáme jen víno, když to kluci platí“) a dojde i na marihuanu a později i pervitin. Pouze sportovkyně Bára odolá, i když ji mají ostatní za sraba. Bar se objeví za plátnem v reálu a děti si jím můžou projít. Nakonec odcházejí otáčivým „tunelem“, který simuluje chůzi opilého člověka. Mnohým žákům dělá problém jím bez pomoci instruktora projít.

Film pokračuje v dalším vagónu. Po bouřlivé oslavě se vrací parta autem domů. Bára odmítne a raději zavolá rodičům, aby pro ni přijeli. Její krok instruktor hodnotí jako správné rozhodnutí. Za volantem sedí mládenec, který nejen popíjel koňak, ale šňupl si i „perníku“. Zběsilá jízda ulicemi končí tak, jak zákonitě skončit musela. Čelní srážku s autem nepřežije protijedoucí motocyklista. Pasažéři v autě jsou potlučeni, Jana přijde o oko a Petra, pyšná na svoji krásnou tvář, je zle v obličeji pořezaná. Opět se zvedá plátno a žáci vidí v reálu rozbité auto a pod ním motocykl. Záchranáři je ještě dohašují. Děti procházejí okolo nehody tiše a někteří odvracejí od trosek oči.

Foto

Příběh zavedl děti i do baru. Odolají jeho svodům? To musí rozhodnout každý sám za sebe.

 

Šokující závěr

Film pokračuje: zatímco se Petra dostává do konfliktu s matkou, končí řidič auta v policejní cele předběžného zadržení. Cela se objevuje v reálu a někteří z přítomných se do ni nechávají zavřít. „Tam bych tedy nechtěla skončit,“ šeptá kamarádce jedna z šesťaček.

Příběh nabírá na grádech. Soud odsuzuje řidiče na čtyři roky vězení nepodmíněně. Konflikt Petry s matkou vyvrcholí útěkem dívky z domova. S jedním z kamarádů skončí ve squotu. Propadají drogám. Už jim nestačí lehké, ale jejich závislost je zavede k heroinu. Peníze si opatřují prodejem drog dalším feťákům, i nezletilým dětem na diskotékách. Petřin přítel přepadne obchůdek a při tom postřelí prodavačku. Dvojici se podaří sice uprchnout, ale netuší, že už je dávno v hledáčku policistů. Konec všemu udělá přepadové komando. Petřin přítel je zatčen za distribuci drog a pokus o vraždu. Petra se ocitá na samém dně.

Zatímco účastníci prezentace procházejí místností, v níž byl Petřin přítel vyslýchán kriminalisty, schovává se Petra v páchnoucím squatu. Děti ji v reálu následují. Z reality jsou očividně šokovány. K věrohodnosti prostředí přispívají i pachy (zatuchlina mísící se s močí a výkaly), které vzduchotechnika do posledního vagónu přivádí. Většina žáků si oddychne, když se opět objevuje na slunci zalitém nádraží.

Silný zážitek

„Byl to silný zážitek, hlavně pro děti. Ve škole máme protidrogový program, byli jsme se zástupcem ředitele panem Brabcem, který ho vede, na začátku roku s dětmi v Jesenici, a tak žáci už jsou v této problematice trošku proškoleni. Tohle ale na ně udělalo mnohem větší dojem. Bylo to hodně reálné,“ svěřuje se s prvními dojmy učitel 2. ZŠ Rakovník Tomáš Dvořáček, který si myslí, že začít s protidrogovou osvětou v 6. třídě je tak akorát.

Ptám se i dětí, jaké pocity si s Revolution Trainu odnášejí. „Bylo to strašně hezky udělaný a já bych nikdy v životě nechtěla brát drogy. Myslím, že díky tomu, co jsem teď viděla, jsem se a v tomhle přesvědčení utvrdila,“ říká Sylva ze 6. B. „Určitě mě to od drog odradilo. Rozhodně to pro mě nebyl ztracenej čas,“ doplňuje spolužačku Martin. „Takhle bych tedy nechtěl skončit. Mám svůj život rád a chci si ho chránit,“ dodává David.

Pochvala policisty

S projektem je spokojený i preventista a mluvčí rakovnických policistů René Černý, který zhlédl prezentaci v Novém Strašecí. „Myslím, že nic lepšího, co se týká virtuální protidrogové prevence, v současné době neexistuje. Alespoň já jsem nic věrohodnějšího neviděl. Je to hodně realistické, i když se jedná zatím o nedokončený projekt. Jsem přesvědčený o tom, že příběh donutí děti hodně přemýšlet. Mně osobně se projekt líbil, i když podle autora je ještě hodně nedotažený,“ zhodnotil Revolution Train René Černý.

Příběh má pro nás, Rakovničany, ještě jednu zajímavou příchuť. Hlavní roli feťačky Petry zahrála skvěle rakovnická rodačka Lucie Černíková. Úlohy se zhostila tak přesvědčivě, jako kdyby celý život nedělala nic jiného, než se povalovala po barech a ládovala se pervitinem.

Kromě Rakovníka a Nového Strašecí měli možnost „protidrogový“ vlak navštívit i děti ještě ve dvou středočeských městech – Slaném a Čáslavi.

Tomáš Bednařík

« Zpět