Rakovničtí aktéři celosvětového setkání vozů Škoda 110R.
Rakovničtí majitelé vozů Škoda 110R a jejich příznivci se zúčastnili světového setkání
Česká „Kobra 11“ používala „erko“
U příležitosti oslav 40. výročí zahájení sériové výroby Š110R proběhlo světové setkání vozů této značky. Majitelé automobilů Škoda 110R Coupé, 130RS, 180RS a 200RS se sjeli poslední srpnovou sobotu do Náchoda, aby se vydali na spanilou jízdu do rodiště těchto skvělých sportovních vozů, kterým byly Kvasiny. Součástí akce byl i zápis do Guinessovy knihy rekordů, jak nám prozradil jeden z účastníků Jaroslav Hurt.
Po ose i na odtahovce
V sobotu velmi časně ráno se dva automobily vydaly do Náchoda po vlastní ose a čtyři se vezly na odtahovce. „Já jel s odtahovkou a na místě jsem řídil jedno z aut Radka Fišera,“ říká Jaroslav Hurt. Dalšími účastníky byli Martin Suchopár, Vladimír Špáňa, Vladimír Pelikán a Michal Glogovský.
Celá akce měla připomenout vůz, který se stal u nás i v okolních státech legendou, a předvést, že i po čtyřiceti letech je ozdobou našich silnic. Podle organizátora Martina Šulce bylo toto setkání vyvrcholením projektu Foto – katalog Š110R, jehož cílem bylo vyhledat a zdokumentovat vozy Š110R dochované v ČR i ve světě. Do projektu se v průběhu tří let zapojilo 555 vozů z pětadvaceti zemí včetně Islandu, Velké Británie, Japonska, Austrálie, Nového Zélandu.
Tři rakovnické vozy v katalogu
První vozy Š110R sjely z výrobní linky v srpnu roku 1970 a prodávaly se do osmatřiceti zemí světa. „Vím, že se vozily do Austrálie a na Nový Zéland, pár jich tu zůstalo s volantem vpravo (podobně jako v Anglii se tam jezdí vlevo). Jasnou vývozovou zemí byla i Anglie, proto mě docela překvapilo, že tu nebyl žádný Brit, neboť oni jezdí na srazy poměrně hodně. Chyběli i Poláci, přitom u nich funguje klub a do Náchoda to mají kousek,“ pokračuje Jaroslav Hurt. Zmíněná publikace začala původně jako fotokatalog, ale dnes už je prý jasné, že to bude kniha. „Existuje i v elektronické podobě a z Rakovníka tam máme zdokumentována tři auta.“
Závěr kolony z Náchoda do Kvasin patřil rakovnickým účastníkům.
Rekordní kolona
Do Náchoda se 28. srpna sjelo celkem 179 vozů Š110R, osmnáct škodovek RS a 29 vozů blíže nespecifikovaného typu. S automobily dorazilo 434 lidí. Pochopitelně nejvíce byla zastoupena Česká republika, několik zástupců mělo Slovensko a Německo, po jednom Maďarsko, Řecko, Nizozemsko a Nový Zéland. „Nejvyšší startovní číslo, které jsme viděli, bylo 196,“ dodává Jaroslav Hurt.
Na programu bylo i vytvoření několika rekordů. Cestou z kempu Rozkoš (neboť někteří byli na setkání tři dny) do Náchoda měl být pokořen první – nejvyšší počet vozů jednoho modelu jedoucí v koloně. V tomto případě musely být splněny dvě podmínky, vzdálenost mezi vozidly nesměla překročit dvacet metrů a v koloně se musely ujet minimálně dva kilometry. „Tento plán se trochu zkomplikoval, protože cestou někdo odbočil k benzínce a další jeli za ním, takže jsme se roztrhli. Pak jsme se museli z Náchoda vrátit a opět sjet dohromady. Bylo fascinující, když se na úzké silničce míjela samá ‚erka‘,“ popisuje Jaroslav Hurt. Ale cíl byl i po těchto peripetiích splněn a podle předběžných údajů se počet vozů jedoucích v koloně zastavil na číslovce 171.
Kuriozity a zajímavosti
Náměstí pod náchodským zámkem téměř praskalo ve švech, k vidění byly jednotlivé modelové řady tak, jak šly za sebou. „Musel jsem si vyfotit i největší raritu – ‚Erko‘ v tehdejších policejních barvách. Jeho majitel, mimochodem v téměř dokonalé uniformě, nám tvrdil, že existovalo pouze jedno. Dostala ho prý dálniční policie, když byla v roce 1980 otevřena D1. Umělo 200 km/hod., motor byl totiž úplně jiný, než u sériových aut. Má jiný rozvod ventilů – OHC – běžné škodovky měly OHV. Zaujalo mě i české Porsche a přívěsný jednokolový vozík,“ pokračuje Jaroslav Hurt.
Z náchodského náměstí se vyráželo ve stylu Rally Monte Carlo ze startovací rampy na orientační ‚závod‘ po okolí, který končil na zaměstnaneckém parkovišti před rodištěm Š110R, výrobním závodem v Kvasinách. „Nevím, kdo z nás vymyslel, že vyjedeme až ke konci. Auta startovala po minutě, takže jsme asi 190 minut čekali,“ komentuje. Pro třicet zájemců ze zahraničí, kteří přiletěli bez vlastních vozů, byl v Náchodě přistaven zrenovovaný výletní autobus Škoda RTO Lux, takže v některých momentech si návštěvník mohl připadat, jakoby se přesunul o čtyřicet let zpátky.
Další rekordy
V Kvasinách pak přibyly v sobotním odpoledni tři další rekordy. Pět stovek lidí vytvořilo staré logo Škoda a ze 163 vozů Š110R vznikl nápis 40 let Škoda 110R coupé Kvasiny 28. 08. 2010. Posledním početním úkonem byl součet vozů na jednom místě, který činil 172.
S čím jeli rakovničtí
Přestože ‚erka‘ nepatří k velmi starým strojům, nikdo z rakovnických zástupců není jeho prvním majitelem. „Tehdy jsme byli malí kluci. Jediný Vláďa Špáňa měl šanci si ho koupit přímo. Prý ho moc chtěl, ale svůj sen si splnil až před pěti lety, kdy Š110RS dostal od dětí k narozeninám. Všichni jsme si je pořídili až v dospělém věku a nikdo neměl zcela nový vůz. Ale máme dvě auta, která jsou totálně v původním stavu,“ popisuje Jaroslav Hurt.
Jedno, vlastní ho Robert Procházka, je po prvním majiteli, který ho koupil v rakovnické Mototechně, druhé má Vladimír Pelikán. „Jeho první majitel bydlel na Lánech a neměl řidičák. Když se chtěl svézt, musel požádat souseda. Proto je auto jako nové a má najeto jen 32 tisíc. Teď nám málokdo věří, že není přelakované.“ Ale i třetí vůz Martina Suchopára je po prvním majiteli a v téměř původním stavu.
„Má jen kosmetickou vadu – bylo lehce nabourané. Vyměňovala se polovina nárazníku (má ho rozdělený). Nabourané bylo i čelo a blatník, ale ty se jen vyklepaly. Plech je tedy původní, ale nový je lak, a to i na přední kapotě,“ uzavírá Jaroslav Hurt a dodává poděkování firmám Trak s. r. o. a Autostop Rakovník za bezplatné zapůjčení odtahových vozidel.
Lenka Pelcová