Ani železničáři neví, proč se každý rok mění jízdní řády

Vlaky – zdražení a komplikace

RAKOVNÍK. Od neděle 14. prosince platí nový jízdní řád vlaků. Na rozdíl od minulých let v něm nejsou pouze zásahy „kosmetického“ rázu, nýbrž změny velmi zásadní, které navíc velmi zásadně komplikují život cestujícím i obcím, které jsou na vlakové dopravě závislé.

„Nevím kdo a proč změny v jízdních řádech připravuje. To se musíte zeptat na ředitelství Českých drah. Pravdou je, že si na letošní změny, které jsou dost výrazné, celá řada cestujících stěžuje. Můžeme jim jen poradit, aby se s námitkami obraceli písemně na vedení drah,“ říká rakovnický výpravčí Jiří Vinš.

„Změny, které dráhy vymyslely od prosince, mě doslova vytočily. Nikdo si nedal práci, aby zjistil, kdy končí školy, jestli vlaky budou navazovat na autobusové spoje. My jsme se skoro rok snažili jednat s provozovateli autobusů, aby navazovaly na vlakové spoje. Když se nám to konečně podařilo, přijdou dráhy s tímhle nesmyslem,“ zlobí se zbečenský starosta Stanislav Dryják.

Problémy s posuny odjezdů vlaků mají samotné školy. „My musíme žáky pouštět z poslední hodiny dřív, aby spoj stihli. V pátek tu musí kvůli zrušení poledního spoje čekat o více než hodinu, místo aby jeli domů,“ potvrzuje problémy s novými jízdními řády Hana Hrubešová, zástupkyně ředitelky ZŠ Křivoklát. „Museli jsme podepsat prohlášení, že s dřívějším odchodem ze školy souhlasíme a neseme za dítě zodpovědnost,“ říká Martina Loskotová, matka jedné z dojíždějících žákyň křivoklátské školy.

Podle internetového serveru Českých drah bylo snahou změn synchronizovat všechny odjezdy v jeden čas, tak jako je tomu třeba u pražské příměstské dopravy. Ještě než však vejdou změny v platnost, předkládají je dráhy ke schválení příslušnému odboru kraje. Ten by měl změny projednat se starosty dotčených obcí. Nic takového se ale v případě letošních změn nestalo. „Nevím, že by s námi někdo jednal,“ říká roztocký starosta Vladimír Melč. To samé tvrdí i představitelé Křivoklátu a Zbečna. „Když jsem dostal na stůl někdy v září připomínky cestujících, kteří se o chystaných změnách dozvěděli, odeslal jsem je na odbor dopravy Středočeského kraje, ovšem bez výsledku,“ dodává roztocký starosta. Ten také přislíbil, že otázku otevře na nejbližším jednání svazku obcí Mikroregionu Křivoklát a budou žádat revizi změn v co nejbližším termínu. Skupina cestujících z trati Rakovník – Beroun předala soubor připomínek k jízdnímu řádu senátoru a náměstku hejtmana Marcelu Chládkovi. „Postoupil jsem dokument hejtmanovi Davidu Rathovi a ten přislíbil, že se jím bude zabývat,“ uvedl Marcel Chládek.

Také změny v tarifu nejsou cestujícím nijak ku prospěchu, i když se ČD v brožurce nazvané 2009 – Jedeme vlakem! Snaží tvrdit opak. Jen několik příkladů. In-karta (zákaznické jízdné a senior pas) se zdražují ze 600 Kč na 990 Kč (na tři roky). Karta In-gold z 20 tisíc na 21 tisíc. Žáci už nebudou jezdit za 55% slevu, ale jen za 45%. Síťová jízdenka pro 1 osobu ČD Net nebude stát 440 Kč, ale 450 Kč, pro 2 až 5 osob zaplatí cestující místo 880 Kč 900 Kč. Cena za jednosměrnou jízdenku se zvýšila o 2 Kč bez ohledu na vzdálenost a tak dále.

Navíc systém slev je značně komplikovaný a běžný cestující se v něm jen těžko orientuje. Je pravdou, že v několika případech připravily ČD i mírné zlevnění, ale to se většinou jedná jen o typy slev, které využívá mizivé procento cestujících.

Tomáš Bednařík

« Zpět