Spekulace a lobbistické zájmy odmítá

O privatizaci rakovnické nemocnice a aktuální situaci kolem uvažovaného rušení některých oddělení hovoříme s náměstkem hejtmana Středočeského kraje Vilémem Žákem.

Co vlastně kraj sleduje privatizací rakovnické nemocnice?

Kraj tím jednoznačně sleduje zajištění efektivnějšího chodu nemocnice a tím zachování a zlepšení zdravotní péče. Soukromý investor přímým řízením lépe ochrání a bude rozvíjet svoji investici. To je obecně platný princip, který funguje.

Byla stanovena minimální cena?

Nebyla. Bylo by zavádějící vycházet z odhadní ceny nemovitostí. Jde nám opravdu o zachování zdravotní péče. Proto chceme ve výsledku rozhodovat nejen podle nabízené ceny, ale také podle rozsahu garantované péče a podle toho, kolik bude zájemce do zařízení v nejbližších dvou letech investovat.

Nepřijde vám amorální, když prodáváte něco, co vám de facto spadlo do klína?

Doufám, že takových "pádů do klína" už kraje obecně od státu moc nezažijí. Kraje nemocnice nechtěly! Dostaly je direktivně na základě zákona a s ohromnými dluhy, které musely hradit z části ze svých vlastních rozpočtů na úkor jiných potřebných oblastí, jako je školství, doprava, životní prostředí. Nikdo se kraje neptal, kde potřebné finanční zdroje vezme a jak zajistí rozsah péče, navýšené mzdy, o kterých rozhodlo ministerstvo zdravotnictví, a další věci související s bezproblémovým chodem. To všechno se s většími či menšími problémy dařilo řešit, ale možnosti kraje jsou již vyčerpány a my chceme zajistit další rozvoj zdravotnictví v regionu, proto hledáme schopného privátního provozovatele. Z toho snad jasně vyplývá, že na našem postupu nic amorálního není. Amorální postup byl v okamžiku, když minulá vláda hodila předlužené nemocnice na kraje.

Na co budou peníze využity?

To je jednoduché a jasné. Budou využity zpět ve zdravotnictví - především na rozvoj záchranné služby a krajských oblastních nemocnic. Investice se připravují a budou se pohybovat v řádech miliard korun. Takové investice stát do středočeských nemocnicích nevložil mnoho a mnoho let, teď je bude dělat kraj.

Jak můžete garantovat, že nedojde k zániku zařízení nebo omezení jeho stávající nabídky služeb?

Hodně lidí v poslední době o zdravotnictví zasvěceně mluví, vynáší odborné soudy o tom, co a jak by se mělo, a při tom neznají základní principy fungování systému. O tom co, kde a v jakém rozsahu bude fungovat, rozhoduje jen a jen zdravotní pojišťovna, která s příslušným zařízením nasmlouvá rozsah poskytované zdravotní péče. To kraj nemůže ovlivnit, a tudíž ani garantovat. Kraj může, a to je v zadávacích podmínkách obsaženo, požadovat po nabyvateli nemocnice, aby po určitou dobu garantoval stávající rozsah zdravotní péče. Podmínkou ovšem zůstává zachování současných dohod ze strany pojišťoven.

Co říkáte žádosti města o bezplatný převod, popřípadě nájem?

Abych se přiznal, tak té žádosti moc nerozumím. Z toho, co jsem již uvedl, je zřejmé, že provoz nemocnice je náročný nejen finančně, ale i manažersky, a to při vší úctě město nemůže zajišťovat lépe než soukromý vlastník. Mohu uvést příklady městských nemocnic v Kutné hoře a Českém brodě, které jsou na prodej právě z důvodů výše uvedených. Dobrý chod nemocnice a zdravotnictví je příliš vážná věc na to, aby se stal pouhým populistickým gestem s nepředvídatelným dopadem. Obával bych se jak o osud nemocnice, tak o osud města. Stačilo by totiž, aby pojišťovny v budoucnu zaváhaly s uzavřením smluv pro některý ze současných oborů, a město by se dostalo do neřešitelných problémů. Muselo by brát peníze ze škol, z komunikací a ze všech svých jiných oblastí, aby dotovalo ztrátovou nemocnici. Tlak na pojišťovny by přitom mohlo vyvolat jistě ještě menší, než v současné době vyvíjí kraj.

Myslíte, že kdyby město projevilo opravdu vážný zájem, jako třeba Mělník, a požádalo o osobní projednání, že by byla ze strany kraje ochota k nějakému kompromisu?

Problém vůbec netkví ve formě žádosti, ale v tom, že kraj hospodaří s majetkem všech Středočechů a snaží se s ním nakládat co nejefektivněji. Například Nymburk také požádal o nemocnici a na otázku "Co s ní bude dělat?" jsme dostali odpověď, že to samé co kraj, tzn., že ji prodá nebo pronajme, jen ve vlastní režii. To přeci nejde. Kraj je ve stejné roli jako každá obec, jen má větší odpovědnost úměrně své velikosti, rozsahu majetku a kompetencím.

Komise ministerstva zdravotnictví nedoporučuje zdravotním pojišťovnám uzavřít smlouvy s rakovnickou nemocnicí pro porodnici a dětské oddělení. Část veřejnosti (i odborné) se domnívá, že jde o snahu lobbistických skupin snížit tržní cenu zařízení nebo o zrušení garancí na zachování komplexních služeb v nemocnici. Co si o tom myslíte? Jaké jsou ve věci poslední informace?

S jistotou můžu takové spekulace vyvrátit. Několik základních faktů: Výběrová řízení vypsal již předchozí ministr. V šestičlenné komisi měly tři zástupce zdravotní pojišťovny a po jednom zástupci příslušná odborná společnost, Česká lékařská komora a ministerstvo. Středočeský kraj v komisi žádného zástupce neměl. Byli jsme to právě my, a jmenovitě hejtman, kdo se proti stanovisku komise ohradil a zastal se mimo jiné i rakovnické nemocnice. Na jednání Rady Středočeského kraje jsme přizvali ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny MUDr. Pavla Horáka, aby závazně pověděl, jak bude jeho instituce s klíčovým postavením postupovat. Vyslyšel naše požadavky a přislíbil, že pojišťovna bude o rozsahu péče s nemocnicemi i krajem jednat a že stanovisko komise pro ni není ani závazné, ani konečné.

Pavel Sklenička

« Zpět