Ředitelé preferují podávání on-line systémem

Přihlašování na střední školy se mění

RAKOVNICKO. V letošním roce přišla změna v přihlašování na střední školy. Žáci si mohou zvolit až tři školy, v případě talentových zkoušek až pět, a určit jejich priority. Mění se i způsob podávání, kde se preferuje online forma. Ta papírová ale i nadále zůstává. Ptali jsme se proto ředitelů základních i středních škol na to, co podle nich změna přináší.

Ředitelé základních škol sice nemají přímý vliv na samotný proces přihlašování, přesto se jich i učitelů zásadně dotýká. Jsou to totiž právě oni, kteří změny prezentují rodičům a pomáhají jim se v novém systému zorientovat.

Pomoc s přihláškami

„Měli jsme schůzku s rodiči a paní Mouchová při ní mimo jiné nabídla zákonným zástupcům pomoc s vyplněním přihlášky, ať už v systému, nebo v papírové podobě. Dále informovala rodiče o hlavních změnách v přijímacím řízení. Předně o tom, že mají možnost podat přihlášku prostřednictvím digitálního přihlašovacího systému DIPSY, že si mohou pro své děti zvolit až tři obory bez talentové zkoušky a také o další změně, kterou i my hodnotíme velice pozitivně, tedy že uchazeči budou přiřazeni na střední školu na základě výsledků přijímacího řízení a priorit a odpadlo tak používání zápisových lístků,“ vysvětluje Karel Folber, ředitel 1. základní školy v Rakovníku.

Online prostředí

I samotní ředitelé preferují podání přihlášek právě pomocí online systému. To je i záměrem projektu, který má za cíl přijímací řízení zjednodušit. „S vyplaněním přihlášek jsme připraveni být rodičům nápomocni. Maximum dostupných informací jsme jim předali na společné schůzce. Zde jsme představili všechny tři možné způsoby podání přihlášky a apelovali na rodiče, aby si vybrali jednu z prvních dvou variant. To znamená buď plně elektronicky (potvrzené identitou občana), nebo alespoň vytvořením přihlášky v elektronickém systému a po jejím vytištění pak doručením na patřičné střední školy. Sem také chceme směřovat naši případnou pomoc. Ryze papírová podoba je problémem zejména pro střední školy, které musí všechny údaje zadat do systému, proto se budeme snažit, aby takto podaných přihlášek bylo co nejméně, nejlépe žádná,“ řekl ředitel 3. základní školy v Rakovníku Jan Křikava.

Od nového systému očekávají zpřehlednění, zefektivnění, a i zjednodušení přijímacího řízení. Stejně tak to vidí i ředitelé středních škol. „Nový systém Dipsy byl spuštěn 15. ledna a hned v pondělí po přihlášení jsme zadali do daného systému potřebná data, která jsou nutná pro přihlašování uchazečů na SŠ od 1. února 2024. Prostředí je intuitivní, jednoduché a věřím, že i pro zákonné zástupce bude příjemné,“ uvedl ředitel Masarykovy obchodní akademie Emanul Vambera.

Velký zájem o studium

A stejně jako loni, i letos, očekávají střední školy zvýšený zájem o studium. „Ve školním roce 2023/2024 jsme otevřeli dvě třídy Obchodní akademie a jednu třídu Ekonomického lycea. V letošním roce počítáme s větším náporem uchazečů, už jen z důvodu otevření nového zaměření Obchodní akademie, a to Sportovního managementu,“ dodal.

Některé střední školy pak požádali zřizovatele – Středočeský kraj o navýšení kapacit. „Celkem jsem v roce 2023 evidovali rovných 200 přihlášek ke studiu, přijmout jsme ale mohli z důvodu kapacity školy jen 88. Všechna místa se zaplnila už v prvním kole.

V současné době máme podanou žádost o zvýšení kapacity o 30 studujících, která byla schválena radou kraje a postoupena ministerstvu. Pokud MŠMT rozhodne do 31. ledna, budeme moci přijmout o 30 uchazečů více už v prvním kole, pokud později, tak v kolech dalších,“ vysvětlil ředitel Střední průmyslové školy Emila Kolbena Jan Jirátko.

Ale ne všude se navýšení podařilo, a tak přijmou pouze tolik žáků, na kolik budou stačit místa. „Vloni jsme přijali omezeně jen 68 žáků, šetřili jsme celkovou kapacitu na tento rok. Nyní je naplněnost školy 92 %. Zájem bude letos výrazně vyšší, a tak doplníme kapacitu na 100 %. Zřizovatel nepovolil navýšení celkové kapacity ani přes opakované žádosti,“ uvedl ředitel Střední zemědělské školy Ivan Kup.

Motivační dopis

Nově si žáci vybírají tři školy a určují prioritu každé z nich. To je proto, aby byli přijati do škol, o které stojí a nezabírali zbytečně místo jinde. Z největší části jsou pak hodnoceny výsledky přijímacích testů z matematiky a českého jazyka, někde školy přihlíží i k dalším aspektům.

„Školní zkoušku nekonáme. Stejně by její výsledek neovlivnil výrazně pořadí uchazečů. Musíme dosud z minimálně 60 % přihlížet k výsledkům jednotných přijímacích zkoušek. Pak se význam školní zkoušky výrazně snižuje. Zohledňujeme dlouhodobé výsledky ze základní školy a požadujeme tzv. Motivační dopis, který zachycuje zájem a předpoklady pro zvolený obor,“ uvedl Ivan Kup.

Stejně tak je tomu i na některých učňovských oborech. „Pokud jde o maturitní obory, bodování bude kombinovat výsledky jednotných přijímacích zkoušek a prospěchu ze základní školy, bonusové body lze získat za soutěžní úspěchy. U tříletých oborů bude pořadí stanoveno na základě školní přijímací zkoušky a prospěchu ze ZŠ. Je to spravedlivější, než se orientovat pouze podle prospěchu, kdy může například dvojka z výtvarné výchovy rozhodnout o tom, že uchazeč nebude přijat do oboru elektrikář,“ vysvětlil Jan Jirátko.

Renáta Fryčová

« Zpět