Otázky vědomostní hry k výročí 30 let od vzniku samostatné ČR byly ukryté pod QR kódy.
Připomněli si výročí vzniku České republiky
Kdo jsou naši bratia?
RAKOVNÍK. „Nad Tatrou sa blýska hromy divo bijú...“ Pokud víte, jak text hymny pokračuje dál, je to jasný důkaz, že jste část svého života prožili v éře Československa. Současní školáci už by další slova odříkali jen těžko, vždyť od rozdělení Československa uplynulo už třicet let. „Děti samozřejmě Slovensko znají. Někteří tam jezdívají na dovolenou, jiní tam mají příbuzné, ale tak sžití jako generace jejich rodičů a prarodičů s ním nejsou,“ říká Lucie Kefurtová, učitelka češtiny na 2. ZŠ Rakovník. A právě proto se škola rozhodla oslavit letošní výročí 30 let od vzniku samostatného Česka celodenním projektem, který žákům připomněl nejen událost samu, ale také představil naše bratrské Slovensko.
„Byla to akce celé školy s tím, že na prvním stupni byly aktivity jiné než na druhém. Také nebylo povinností všech učitelů se do akce zapojit. Ti, kteří měli pocit, že se téma do jejich předmětu nehodí, se k nám přidat nemuseli. Nicméně pracovní skupina, která oslavy výročí připravovala, dala materiály, které vytvořila, k dispozici všem, takže je mohl využít každý, kdo chtěl,“ říká Lucie Kefurtová.
V inkriminovaný den, tedy první lednový čtvrtek, se chodby školy zbarvily do červené, bílé a modré. Do barev trikolóry se oblékli i žáci a učitelé. Ve školním rozhlase pak ráno školáky přivítala československá hymna. Další program již probíhal na obou stupních odlišně. „Pro žáky druhého stupně jsme měli připravenu vědomostní hru s dvanácti otázkami. Po škole bylo rozmístěno dvanáct plakátů s QR kódy. Přes ně se žáci dostali na otázky, videa nebo obrázky a luštili tajenku. Odpovědi mohli hledat i přes Google a mohli si vybrat, jestli budou pracovat samostatně, ve dvojicích nebo ve skupinách. Hra se týkala různých oblastí. Kromě historie Československa byl do ní zahrnutý i sport, hudba nebo zeměpis,“ popisuje učitelka. Další aktivity pak pedagogové připravili přímo pro své třídy.
Na prvním stupni byl program jinačí. „V každém ročníku to probíhalo jinak. My ve třetích třídách jsme měli program takový, že se třídy postupně prostřídaly ve svých učebnách a v každé je čekalo jiné téma. V jedné třídě se například seznamovali s jazykem a hledali k sobě česká a slovenská slova. Poslouchali přitom písničku Československá, kde všechna hledaná slova zazněla v češtině i slovenštině. V dalších třídách se seznamovali s památkami Prahy a Bratislavy, nebo doplňovali chybějící slova do hymny,“ popisuje Radka Koubová, učitelka 3. C. Stejný postup se osvědčil i u čtvrťáků.
Lednovým oslavám měla předcházet ještě jedna prosincová aktivita. Zapojit se do ní měli všichni žáci a pedagogové školy. Podobně jako při oslavách výročí vzniku samostatné republiky v roce 2018 bylo v plánu vytvořit ze svých těl s pomocí různých barev oblečení živou státní vlajku. Nasnímala by se z dronu. „Bohužel v den, kdy se měla naše živá vlajka uskutečnit, mrzlo a ve škole byla velká nemocnost. Chybělo asi 120 dětí. Fotografování jsme tedy o týden odložili, jenže ani v následujícím týdnu se situace nezměnila. Z živé vlajky proto bohužel sešlo. Video a fotografie z této akce jsme chtěli při oslavách výročí promítat v odpoledních hodinách na zeď školy, aby se mohli přijít podívat i rodiče. I tato část programu proto nevyšla. Oba nápady ale určitě někdy v budoucnu při vhodné příležitosti použijeme,“ uzavírá Lucie Kefurtová.
Markéta Hartlová