V některých případech může být online výuka přínosem
Zkoušejí kombinované vzdělávání
KRUŠOVICE. Dříve něco nepředstavitelného, poslední dva roky jediná možná forma vzdělávání. Řeč je o online výuce. Přesto, že už všichni žáci chodí do škol, ministerstvo školství vyhlásilo výzvu pro pokusné ověřování kombinovaného vzdělávání. Z Rakovnicka se do ni zapojila Základní a mateřská škola Krušovice.
Kombinovat běžnou prezenční výuku s tou distanční pomocí online prostředí. To může být budoucnost vzdělávání u nás. Klasický kontakt žáka s učitelem online forma nenahradí, může ale být zpestřením běžné výuky a dá se využít i v situacích, kdy dítě do školy docházet nemůže.
Možnosti kombinované výuky
Ověřit, jaké by to bylo, má výzva vyhlášená ministerstvem školství s názvem Pokusné ověřování kombinovaného vzdělávání, do které se zapojila krušovická malodřídní škola. „Do výzvy jsme se přihlásili s ohledem na plné zapojení všech žáků i pedagogických pracovníků v době uzavření škol a velice dobré spolupráci s rodiči i samotnými žáky. Vzhledem k tomu, že je často potřeba řešit dlouhodobější absence žáků, jako pobyt v zahraničí, nemoc a podobně, zdá se mi v daných situacích tato možnost online spojení se žáky vhodná,“ vysvětlila ředitelka Vitnerová.
Rodiče měli zájem
Mezi rodiči vyhlásili anketu a většina jich byla pro. „Rodiče měli možnost vyjádřit se, 75% jich nemělo výhrady. Proto jsme se rozhodli připojit se k výzvě a jsme rádi, že byla naše škola vybrána. Rodiče měli možnost volby, přesto se účastní kromě čtyř žáků všichni. Věřím, že v příštím roce, kdy nastoupí noví prvňáci, bude zájem o účast i ze strany nových rodičů,“ řekla ředitelka.
Vybraly si metodu
Školy měly možnost zvolit si vlastní způsob kombinování distanční a prezenční formy. „Pro naše žáky jsme s ohledem na zaměstnanost rodičů zvolili variantu jednoho distančního dne v měsíci, konkrétně poslední pátek. Vzdělávání bude probíhat formou projektového dne. Zapojení žáci zůstávají doma a pracují samostatně i skupinově na jednom tématu. Zdokonalují se v práci na PC, částečně využívají nachystané materiály a potřeby ze školy. Zároveň mají k dispozici potřeby v běžné domácnosti, jež podporují plnění zajímavých zadání úkolů, pokusy a podobně,“ vysvětluje ředitelka. Žáci, kteří se výzvy neúčastní, dochází v tento den normálně do školy. Tam sice plní podobné úkoly, ovšem jinak než jejich spolužáci.
Projektový den
Na projektový den se všichni krušovičtí žáci i jejich učitelé velmi těší. Je to pro ně zpestření, naučí se nové dovednosti a navíc vždy nějakou zábavnou formou. „Kromě toho, že se žáci naučí postupně poradit si s běžnými problémy při práci s počítačem, bez asistence fyzicky přítomné osoby, tedy že opravdu řeší obtíže sami jen za pomoci spolužáků a pedagoga online, získají větší sebevědomí, naučí se lépe využívat IT techniku. Navíc si myslím, že díky nutnosti komunikovat v online prostředí rozvíjejí své vyjadřovací schopnosti. Nenásilně žáky směřujeme, aby vzniklý problém popsali, navádíme je a na dálku vedeme k řešení formou spolupráce žáků. Žáci jsou vnitřně motivovaní k objevování nových aplikací a funkcí, které pak využívají nejen v distančním projektovém dnu, ale i v naší běžné výuce,“ popsala ředitelka.
Výuku i na dálku
Online výuku chtějí ve škole využívat i v situacích, kdy žák nemůže být ve škole přítomen. I to už měli šanci si vyzkoušet. „V současné době využíváme kombinaci distančního vzdělávání s žákyní, která je momentálně v zahraničí. Připojuje se v týdnu do běžné výuky přes google meet. I tato forma vzdělávání se mi zdá pro podobné situace vhodná. Žáci, kteří nemají možnost být ve třídě, neztratí díky tomu kontakt s vrstevníky a zároveň jsou alespoň na dálku zapojeni do přímého vyučování. Jsem přesvědčena, že i tato varianta má budoucnost a v naší škole jsme na ni připraveni,“ shrnuje Lenka Vitnerová.
Renáta Fryčová