Středočeský kraj nechce objednat osobní dopravu na čistecké trati
Vlakům na Čistecku zvoní hrana
ČISTECKO. V posledních třech letech se Spolek místní dráha Rakovník – Mladotice snaží se všech sil přesvědčit státní instituce, aby obnovily dvanáctikilometrový úsek na trati z Rakovníka do Mladotic, který je přes dvacet let nevyužívaný a zarostlý náletovými dřevinami. Pokud by se obnovil, vzniklo by opět vlakové spojení Rakovníka s Plzní. Ještě před pár měsíci vypadala situace poměrně optimisticky. Probíhala jednání na různých úrovních a aktivita měla podporu Plzeňského kraje. Teď však vrazil Středočeský kraj celému projektu kudlu do zad. Už nechce na dosud využívané části trati objednat osobní dopravu, což znamená konec železničního spojení na Čistecku. Obce Lubná, Příčina, Zavidov, Všesulov a Čistá by tak definitivně přišly o vlaky a za pár let by nevyužívaná trať dopadla stejně jako úsek z Kralovic do Mladotic, za jehož obnovu se bojuje.
O vlaku ve vlaku
Čistá se o plánech Středočeského kraje dozvěděla čirou náhodou. „Zhruba před měsícem se k nám dostal pracovní materiál o rušení nebo omezení provozu na některých lokálních tratích v rámci Středočeského kraje. Neinformoval nás o tom nikdo z kraje, ale jeden ze starostů, k němuž se dostal, a tak ho rozeslal dalším starostům obcí, jichž se záměr týkal. Pár dní na to mi volal předseda Svazku obcí okresu Rakovník pro zajištění dopravní obslužnosti Jiří Loskot s tím, že budeme mít schůzku s radním pro dopravu Petrem Boreckým, která bude probíhat přímo ve vlaku z Rakovníka do Čisté,“ přibližuje čistecká starostka Blanka Čebišová.
Na netradiční schůzce se snažila přetlumočit všechny argumenty, které hovoří pro zachování trati. Její bohatou historii, problematiku uzavřeného úseku, jenž udělal z původní železniční spojnice Prahy s Plzní pouhou lokální trať, návrhy využitelnosti, pokud by fungovala v plném rozsahu, včetně vybudování zastávky u Muzea a galerii v Mariánské Týnici, na niž už je zpracovaná studie.
Podpoří jen perspektivní tratě
„Byla jsem vybavena velkým množstvím materiálů, které má k dispozici jak obec, tak spolek Místní dráha Rakovník – Mladotice. Bohužel se stále operuje jen s tím, že je provoz na trati neekonomický a jezdí po ní jen starý motoráček, který brzy přestane splňovat evropské normy. Ano, chápu, že je to problém, ale jsou dvě strany mince. Tou jednou jsou peníze, druhou pak význam trati a služby jako takové. Chápu, že po koronavirové krizi peníze v rozpočtu chybí, ale pokud na trati skončí provoz, už ho nikdo nikdy neobnoví,“ říká čistecká starostka.
Jestli její argumenty něco zmohly a krajský úřad svůj záměr přeci jen přehodnotí, se měli starostové dozvědět na schůzi Svazku obcí okresu Rakovník pro zajištění dopravní obslužnosti, která se konala 15. června za účasti zástupců kraje. Informace, jež na ní předložil radní pro dopravu Petr Borecký však nebyly příliš příznivé. „Co se týče rušení lokálek, chápu, že je to velmi nepopulární téma, a nečekám, že mě za to budete chválit. Je to však věc nezbytná, protože systém železnic, který máme, není dlouhodobě udržitelný. Tam, kde budeme rušit objednávku osobní dopravy na lokálních tratích, ji nahradíme méně nákladnou autobusovou dopravou. Na dopravní obslužnosti nebudete nijak kráceni. Naopak do páteřních tratích, které mají perspektivu, chce kraj a správa železnic v příštích deseti letech investovat čtyřicet miliard korun v rámci modernizačního plánu pro pražskou a středočeskou železnici,“ uvedl Petr Borecký.
Alespoň pět spojů
Blanka Čebišová, která se jako jediná z přítomných starostů obcí na čistecké trati postavila za zachování železnice, při schůzi zmínila, že si obec nechala zpracovat návrhy jízdních řádů na pět párových spojů, za něž by chtěli zkusit bojovat. Navazovaly by na spoje z Prahy, což se bohužel v současnosti neděje.
„Nemyslíme si, že vlak nemá význam. Například ranní spoj na Rakovník hodně využívají žáci a studenti z našich místních částí. V Čisté z autobusu vystoupí u nádraží a pokračují do Rakovníka vlakem, který tam dojede za 23 minut. Pokud by jeli dál tzv. vyhlídkovým autobusem, strávili by v něm přes hodinu. Má tolik zastávek a odboček, že když ráno sednou před půl sedmou do autobusu, jsou v Rakovníku až ve tři čtvrtě na osm,“ zmínila jeden z příkladů, proč má vlak na Čistecku svůj význam. Podle radního Boreckého je kraj ochoten o zachování některých spojů jednat. Předem však starosty upozornil, že pokud budou mít o osobní dopravu na trati zájem, budou ji muset finančně dotovat a doplatit kraji část ztráty. Při úplném zastavení provozu by měl kraj ušetřit osm milionů ročně.
Markéta Hartlová