Foto

Maturanti z Masarikovy obchodní akademie při písemných testech.

Studenti si letos mohli zvolit typ maturity

Začaly maturitní zkoušky

RAKOVNÍK. V květnu odstartovaly maturitní zkoušky. Stejně jako celé školství ovlivnila pandemie koronaviru, podepsala se i na maturitách. Studenti se ocitli ve zcela jiné situaci a vláda se jim to snažila vykompenzovat takzvanou „odlehčenou maturitou“. Vybrala si ji nakonec naprostá většina studentů.

Klasickou maturitu, tedy i s ústní zkouškou z českého jazyka a literatury a cizího jazyka, si vybralo 41 z celkových 50 maturantů na Střední průmyslové škole Emila Kolbena v Rakovníku. Ústní zkoušku z českého jazyka si zapsalo 8 studujících, dobrovolnou zkoušku z angličtiny 33. Na rakovnickém gymnáziu si 70 maturantů zvolilo „odlehčenou“ formu maturity, 2 studenti si vybrali klasickou maturitu i s ústní zkouškou z cizího jazyka, českého jazyka a literatury, 5 zvolilo buď zkoušku z českého nebo cizího jazyka. Celkem 5 studentů z celkových 33 maturantů si vybralo dobrovolnou ústní zkoušku na Masarykově obchodní akademii v Rakovníku. Odlehčenou verzi maturity si letos zvolili všichni maturanti Střední zemědělské školy v Rakovníku.

Ředitelé byly pro „klasiku“

S odlehčenou formou maturit ale nesouhlasí hned několik ředitelů. „Zcela nesmyslně a populisticky byly zrušeny písemné práce, ani k redukci ústní části nebyl žádný rozumný důvod – připravit se na zkoušky z českého a cizího jazyka je při distanční výuce možné stejně dobře, jako při prezenčních hodinách,“ míní ředitel rakovnické průmyslovky Jan Jirátko.

Změny se nelíbí ani řediteli střední zemědělské školy Ivanovi Kupovi, který spoléhá na výborné znalosti a dovednosti studentů v praktické části maturit. „Naši studenti konají beze změn či úlev hodně náročné zkoušky z odborných předmětů, dvě samostatné zkoušky dle oboru, a praktickou zkoušku z odborných předmětů,“ vysvětluje.

Studenti v nejistotě

Právě příprava na praktickou část byla pro studenti v době pandemie nejtěžší. „Problém byl samozřejmě v omezení přípravy na praktickou maturitu, kterou ale přesto naprostá většina studujících zvládla velmi dobře,“ zhodnotil Jan Jirátko.

A nejistota, která kolem maturit dlouho panovala, poznamenala především studenty, kteří touto dobou bývají ve stresu i bez neustálých změn. „Kolem podoby letošní maturitní zkoušky panovala velmi dlouho značná nejistota. Docházelo k neustálým změnám, úpravám termínů a dokonce se i uvažovalo o maturitě úřední. Tento stav měl na studenty a jejich motivaci k přípravě na zkoušky nepochybně neblahý vliv, mnoho z nich bylo v dlouhodobém napětí a stresu. Naši studenti měli možnost více se soustředit na zvolené profilové předměty, avšak konzultace byly často nutností, což bylo citelné zejména u předmětů jako jsou matematika, chemie, fyzika, popř. cizí jazyky,“ vysvětlila ředitelka Gymnázia Zikmunda Wintra Zdeňka Voráčková.

Problém přišel i u přijímaček na vysoké školy, kde se někdy kryly termíny s posunutými maturitami, a tak se studenti leckdy museli učit na dva typy zkoušek.

Otevřely se nůžky

Jediným přínosem pandemie a distanční výuky bylo odhalení těch, co opravdu studovat chtějí. Někdy se ale ukázaly i sociální rozdíly. „Otevřely se i nůžky mezi nadanými a méně nadanými studenty a mezi těmi, co chtějí studovat a těmi, co nechtějí a využívají systém vzdálené práce a kontroly. Bezpochyby to přináší i otázky v systému konání maturitních zkoušek, ale i přijímacího řízení,“ řekl ředitel obchodní akademie Emanuel Vambera.

Renáta Fryčová

« Zpět