Vizualizace jedné z „výzev“ s pracovním názvem Pálení čarodějnic.
Rozhovor s Adélou Hauptmannovou z rakovnické ZUŠ
Umělecká výuka umí být atraktivní
V minulých číslech jsme přinesli rozhovory s vedením základních uměleckých škol v regionu o výuce během koronavirové krize. Dnes se s námi o svoje zkušenosti z distanční výuky podělí Adéla Hauptmannová, které vede na ZUŠ Rakovník taneční obor.
Dá se taneční obor učit on-line?
Samozřejmě, že dá. On-line výuka v ZUŠ nemusí být zákonitě horší, je prostě jen jiná. Učitel ale může svým přístupem ovlivnit, jestli bude přínosná nebo jestli se stane pouhým přečkáváním. Já se rozhodla, že on-line výuku pojmu jako příležitost k obohacení o nápady a projekty, do kterých bych se normálně možná nikdy nepustila. Dnes už vím, že si tyto nové zkušenosti přenesu i do následné plné prezenční výuky, již teď je využívám i v probíhající prezenční skupinové formě.
Jaké projekty máte na mysli?
Rozdělila bych je podle délky jejich realizace. Tím nejdelším je příprava video koncertu žáků na téma Harryho Pottera. Jde o sadu kolektivních choreografií, kterou s dětmi nacvičujeme již několik měsíců a plánujeme ji provést v distančním koncertě v červnu.
Aby se výsledné video co nejvíce přiblížilo filmové atmosféře, budu využívat i počítačových efektů. Ráda bych tyto technické hranice posunula až k použití velkoplošného profesionálního klíčovacího plátna, díky kterému bych mohla za tanečnicemi střídat libovolná statická i pohyblivá pozadí. Snad bude včas firmou dodáno.
Do časově kratších projektů patří video koncerty, které se zaměřují na taneční improvizace nebo kratší choreografie. Taková vystoupení máme v tomto školním roce za sebou již tři a další, natočený v sále školy v rámci individuálních konzultací, se právě dokončuje. Ve výsledku budou moci žáci a rodiče porovnávat výstupy výhradně z on-line prostředí s výstupy již v režimu omezeném prezenčním. V jednom vystoupení se mi dokonce sešlo přes sto videí od dětí.
Poslední kategorií jsou mini projekty určené pro každý týden zvlášť s pracovním názvem výzvy. Jedná se o mnou natočené krátké choreografie na nejrůznější témata a zpracované do efektních výukových videí. Společně se je poté v daný týden naučíme. Výzev mám již přes čtyřicet. Zvláštní kategorií jsou výzvy, při kterých vymýšlí taneční sestavy sami děti. Já následně jednu vylosuji a společně s žákyní výzvu natočíme. Ostatní děti se jí následující týden naučí. V tomto případě však zjišťuji, že opravdu pěkných sestav dostávám od dětí čím dál tím více, proto jsem i z těchto materiálů začala dělat takové další video vystoupení.
Dá se toto vše rozumně stíhat?
Mám plné ruce práce, abych všechno v rámci školního roku dotáhla. Výhodou ale je, že díky flexibilně postavenému výukovému plánu jsem schopná s dětmi rozjeté projekty dokončovat jak v prezenčním tak i v on-line režimu. Rodiče i žáci tak mohou vidět, že výuka tance směřuje stabilně ke konkrétním cílům bez ohledu na momentální pandemickou situaci. Ráda bych ještě dodala, že mi v projektech velmi pomáhá manžel, který týdně tráví mnoho hodin u počítače střihem videí a stará se o technickou stránku mé výuky.
Kde video koncerty vašich žáků můžeme vidět?
Všechny probíhají v tuto chvíli výhradně na uzavřených platformách. Přístup k nim mají žáci a jejich nejbližší rodinné okolí. Vzhledem k tomu, že jde o nemalé množství materiálů často pořízených z domova žáků, snažím se tak brát ohled na jejich soukromí. Je však možné, že závěrečný koncert na téma Harryho Pottera po domluvě více zpřístupníme.
Co byste vzkázala rodičům?
V Youtube stále přibývají důkazy o tom, že umělecká on-line výuka umí být atraktivní. Nově se zde např. objevil „Festival Pošli to dál“, což je celorepubliková soutěžní přehlídka video výstupů žáků ZUŠ. Určitě se podívejte. Mimochodem, už se těším, až se s dětmi příštího kola přehlídky také zúčastníme.
Sláva Vaic