Dívky z tanečního oboru ZUŠ se choreografie učily prostřednictvím videoúkolů. Jejich sestřiháním vznikaly zajímavé projekty.
O distanční výuce s Libuší Podanou – ředitelkou rakovnické ZUŠ
Je mnohem složitější žáky motivovat
RAKOVNÍK. Na počátku epidemie nás odborníci přesvědčovali, že výuka všeobecně vzdělávacích předmětů distanční formou je slabou záplatou výuky prezenční. A jak jsou na tom umělecké předměty? Dají se hra na hudební nástroj nebo tanec vyučovat přes monitor obrazovky? Ředitelka rakovnické ZUŠ Libuše Podaná říká, že většina učitelů a žáků nepromarnila čas ani během měsíců, kdy škola byla díky epidemii zavřená.
V Čechách je okřídlené přísloví, že „nouze naučila Dalibora housti“. Platí to i pro distanční výuku?
Na vlastní kůži jsme se přesvědčili, že dělat umělecké předměty formou distanční výukou je spíš z nouze ctnost. Zvlášť to platí u mimohudebních oborů. Například chtít po dětech z výtvarného oboru, aby tři hodiny seděly před monitorem doma, když do něj předtím koukaly půl dne během školní výuky, je obtížné. Přesto učitelka Eva Pelcová našla způsoby, kdy kromě dlouhodobých úkolů zpestřovala výuku on-line vstupy, při kterých děti losovaly námět a techniku a měly deset minut na ztvárnění. Moc je to prý bavilo.
A co obor literárně-dramatický nebo taneční?
V tanečním oboru Adéla Hauptmannová řešila výuku prostřednictvím videoúkolů. Děvčata si je sama nahrávala a následným sestříháním vznikaly zajímavé projekty, které děti sdílely i s rodiči na uzavřené skupině na YouTube. Podobně pracovali v dramatickém oboru, kde zkoušeli dabing, animaci nebo němou grotesku. Nahrávali i čtení pověstí pro rakovnickou knihovnu. I když se z velké části pracuje s počítačem, potvrdí vám učitelé Jiří a Eva Sukovi, že pokud nemůžete být fyzicky u dětí, chybí kontakt a praktická zkušenost.
Stejně tak při výuce na nástroj. Hrát sice můžete, ale kdo vám srovná prstíky na houslích, naladí smyčcové nástroje nebo seřídí plátek u klarinetu?
Jak jste na tom s vybavením pro distanční výuku?
Velmi nám pomohl učitel ze 3. ZŠ Petr Steidl, za což mu moc děkujeme. Ve všech učebnách nainstaloval do počítačů aplikace Teams, někdo pracoval přes Skype nebo WhatsApp. K tomu proškolil všechny učitele. U žáků to nebylo třeba, ti už to znali ze školy.
Jaké jsou nejčastější reakce žáků? Co vnímají pozitivně a naopak?
To bylo individuální. Bohužel někteří žáci se nezapojili, protože to nebylo povinné. V takovém případě jsem chápala některé rodiče, že úplata za tento způsob výuky se jim zdála zbytečná. Bohužel spadáme pod školský zákon a naše vyhláška nám neumožňuje měnit výši školného. Jsme zároveň škola, která nedostává prostředky na provoz a ten přitom stále běží (topení, energie, údržba, ladění…).
Jak probíhala výuka ve třech kapelách The Smallpeople, Grippeds a Hraje to?
O práci Leoše Janouška se Smallpeople jste už v Raportu psali. Pracoval na aranžích, dělal s dětmi on-line zkoušky i nahrávky. Složitá práce, ale výsledek stál za to. Grippeds a Hraje to měli výuku postavenou spíš jako dělenou zkoušku spojenou s poslechem nahrávek.
Jak to vypadá s nadcházejícím školním rokem? Poslední pátek v květnu jste vždycky dělali nábor spojený se Dnem otevřených dveří?
Loni už jsme Den otevřených dveří nemohli udělat a zápisy proběhly on-line prostřednictvím našich webových stránek nebo e-mailem. Stejně budeme postupovat i letos. Avízo dáme včas i do Raportu.
Co byste vzkázala rodičům, kteří zvažují, zda přihlásit dítě na některý z oborů ZUŠ, ale obávají se, že přijde další vlna pandemie…
Předně bych chtěla poděkovat rodičům za podporu. Pevně věřím, že od května a následující školní roky budeme v běžném školním provozu. Všichni se na to moc těšíme.
Sláva Vaic