Způsob předání vysvědčení zatím znám není
Výuka se do normálu nevrátila
RAKOVNICKO. Ve školách proběhla poslední vlna rozvolňování a podle nejaktuálnějších pravidel mohou do lavic zasednout žáci a studenti všech ročníků. Ovšem za velmi přísných pravidel. Ta jsou ale pro většinu škol v době přijímacích a závěrečných zkoušek takřka nesplnitelná. Zjišťovali jsme, jak to vypadá ve školách dnes a jak se bude vyvíjet závěr školního roku.
Na 2. stupeň základních škol se vrátilo mezi 30 až 45 procenty žáků. O klasické výuce se ale nedá hovořit. Jde o konzultace jednotlivých předmětů a většinou pouze v určité dny pro každou třídu. Potkat se tak mohou skupinky nejvýše patnácti dětí z jednoho ročníku. „Výuka probíhá formou konzultací, které jsou organizovány v blocích po jednotlivých předmětech. Pro každý předmět jsme vyčlenili půl hodiny, přičemž konzultace probíhají od 8 do 12.45 hodin. Ke konzultacím zvala škola předem vybrané žáky. Každý den od 8. června se učitelé věnují pouze jednomu ročníku, takže například právě 8. června jsme začínali s konzultacemi v 6. ročníku,“ vysvětlil aktuální situaci ředitel 1. základní školy v Rakovníku Karel Folber.
Podobně je tomu také na 2. a 3. základní škole. Nejedná se ovšem o plnohodnotnou výuku, jde spíš o doplnění učiva probíraného online, vyřízení třídnických věcí a také o možnost posledního setkání. „Třída je rozdělena do dvou skupin. Žáci odevzdávají učebnice, setkají se s třídním učitelem a dalšími vyučujícími, odnesou si osobní věci ze šaten. Aktivita probíhá dopoledne ve dvou devadesátiminutových blocích,“ vysvětlil ředitel 3. základní školy v Rakovníku Jan Křikava.
Vysvědčení trochu jinak
Letos většina dětí obdrží vysvědčení už 26. června, na zbytek školního roku vyhlásí převážná část škol ředitelské volno. Jak ale bude ono předání vysvědčení vypadat, zatím není jasné. Všichni si přejí, aby to bylo co nejvíce podobné normálu. Jisté je, že ho děti obdrží v klasické papírové podobě. „Hodnocení bude vyjádřeno známkou, stejně jako v prvním pololetí. Hodnocení za 2. pololetí školního roku bude v souladu s vyhláškou ze dne 27. dubna letošního roku a bude vycházet z podkladů získaných v období do 10. března, podpůrně z podkladů získaných při realizaci výuky na dálku, případně při osobní přítomnosti žáků ve škole. Podpůrně také z hodnocení za 1. pololetí tohoto školního roku,“ vysvětlil ředitel 2. základní školy v Rakovníku Zdeněk Brabec.
Na 1. základní škole se vedla debata také o písemném hodnocení, nakonec se ale učitelé rozhodli zůstat u známek. S hodnocením, stejně jako s výukou, jim pomáhá počítačový software. „Pro účely stanovení celkového hodnocení v jednotlivých předmětech jsme vytvořili nový matematický model hodnocení a související vlastní softwarové řešení, které učitelé při určování konečné známky využívali. Do jisté míry tak bylo stanovení finální známky zautomatizováno a byla zajištěna potřebná míra objektivity.“
Ředitelé řeší také konkrétní scénář předání vysvědčení a také poslední zvonění deváťáků. „Vysvědčení bychom rádi předali standardním způsobem. Pro každého třídního učitele, stejně jako pro většinu žáků, je velice důležité moci se s třídou před prázdninami rozloučit, mít všechny žáky pohromadě, doprovodit vysvědčení nějakým pochvalným či povzbudivým komentářem, předat malý dáreček. Nemluvě o žácích 9. tříd, pro které je poslední den na základní škole zcela výjimečný. Takže zatím ještě čekáme, zda nadřízené orgány alespoň pro potřeby předávání vysvědčení nezmění stávající nařízení, současně však připravujeme náhradní variantu. V krajním případě si deváťáci budou padat kolem krku se slzami v očích před školou, kde už se to smí,“ řekl Karel Folber.
Na středních převážně jen maturanti
Ani na středních školách nebyl většinou návrat studentů v plném rozsahu možný. Přísná opatření ještě zkomplikovaly přijímací a závěrečné zkoušky. „V současné době jsme řešili organizaci přijímacích zkoušek, maturitních zkoušek a závěrečných zkoušek. Každý, kdo se ve školství orientuje, ví, jak náročné je období květen – červen na středních školách při standardní výuce, takže v letošním školním roce je situace určitě složitější,“ řekla zástupkyně ředitele Integrované střední školy v Rakovníku Marie Cafourková.
Stejně je tomu i na odborném učilišti v Novém Strašecí. „V červnu na naší škole probíhají přijímací, závěrečné a maturitní zkoušky a zároveň pro žáky 2. ročníků svářečské kurzy. Vzhledem k výše uvedenému nejsme schopni personálně ani prostorově zabezpečit jakoukoliv další dobrovolnou výuku žáků 1. a 2. ročníků s výjimkou těch, kteří se účastní kurzů svařování,“ řekl ředitel Jan Nechutný.
Na odborném učilišti v Jesenici, mají největší problém s dobrovolností výuky, tedy s tím, že nikdy neví, kolik daný den přijde do školy žáků. Potíže jim činily také počáteční organizační změny. „Žáci závěrečných ročníků pojali tuto možnost vcelku zodpovědně a zapojili se do výuky z 90 %. Od 1. června začal probíhat praktický výcvik autoškoly a zájem o dokončení výcviku projevili všichni žáci oboru Zemědělec. K výuce odborného výcviku žáků dalších oborů se postupně vracejí žáci 1. a 2. ročníků, v tomto ohledu byl zájem nižší, průměrně kolem 40 %, o konzultace bloků odborných předmětů od 8. 6. je zájem žáků nižší, kolem 20 %, v některém dni i méně,“ vysvětlila ředitelka školy Eva Tomková.
Renáta Fryčová