Dětem chybí nejvíce kamarádi a sociální kontakt
Výuka pouze na dálku
RAKOVNICKO. V posledních třech týdnech se změnil život nám všem. Nezbytná opatření se ale nejvíce dotkla žáků a učitelů škol. Ti museli ze dne na den přejít na zcela novou formu výuky. Některé školy s tím už měly zkušenosti, jiné se to teprve učí. Stejně jsou na tom učitelé i rodiče. Výuka dětí nyní probíhá takzvaně na dálku. A s tím se musely školy popasovat. Některé již v minulosti používaly elektronickou žákovskou knížku, jako je Škola online, Bakaláři nebo EDUpage, jiní dávají materiály na web, nebo je roznáší dětem přímo domů.
Škola online
„S dětmi od 5. do 9. třídy komunikujeme prostřednictvím systému Bakaláři. U těch mladších dětí komunikují učitelé přímo s rodiči,“ vysvětlil situaci na Základní škole v Jesenice ředitel Petr Koníř.
S těmi, kdo nemají přístup k internetu, řeší učitelé výuku individuálně. Rodiče na nový systém reagují různě. Někteří jsou zahlceni, jiní si říkají pro své děti o více úkolů. „Přizpůsobujeme se tomu, aby to byl vyvážený systém. Abychom rodiče nezahlcovali, ale děti měly dostatek práce.“
Informace na webu
V Kolešovicích doposud nevyužívali žádný online systém a nečekanou situaci řeší pomocí webových stránek. „Učitelé pro děti vypracovávají učivo a informace umisťujeme na web školy. Teď je zveřejněna druhá část, na kterou mají děti čas do velikonočních prázdnin,“ vysvětlila ředitelka školy Vladimíra Hartmannová. U každého učitele je navíc uvedena mailová adresa, kam se mohou rodiče obrátit s dotazy. „Co se naučili, si ověříme až ve škole. Pak na to učitelé budou muset navázat,“ řekla.
Elektronicky i do sešitů
Malotřídka ve Zbečně k výuce využívá jak web, tak i pracovní sešity. „Posíláme dětem odkazy, kde si rovnou ověří, jak byly úspěšné. Ještě před karanténou jsme žákům roznesly s kolegyní pracovní sešity, které jsme ve škole nevyužívali a oni v nich teď mohou pracovat,“ popisuje ředitelka školy Martina Pidrmanová.
Učitelka Lucie Skleničková zase dětem nahrává výuková videa, která jim ukládá na web. Jejich znalosti si pak ověřuje také na webu. „Jsou to výukové weby, které jim práci hned vyhodnotí a oni nám pak zašlou výsledek. Děti jsou poctivé, mohly by nám psát, že měly všechno dobře, ale tím by nešidily mě, ale sebe,“ říká ředitelka.
A co na to rodiče?
Pro ty, kteří chodí do práce, je teď náročné vše skloubit. „Moje dcery chodí do školy do Lužné, kde se používá systém Edupage. Dostávají tak úkoly a mají i testy na čas,“ vysvětlila Martina Podaná z Lužné. Sama každý den chodí do práce, a tak se její dcery musejí učit také samy. „Přes týden to diriguji z práce po messengeru. Nechám jim chvíli volno, chvíli učení, pak chvíli ven a zase dokola. Navečer děláme společně kontrolu a doděláváme to, co nezvládly holky samy. To samé o víkendu.“
Najdou se ale i děti, které rády s učením pomohou i sourozencům. „Děti dostávají úkoly, které buď vypracují na počítači nebo na papír, který pak vyfotí a odešlou na email. Po pravdě tato forma výuky pro mě vůbec náročná není, protože moje dcera, která je v sedmé třídě, dělá úkoly s bráchou, který je ve čtvrté. Ona si vše krásně zopakuje a syn se to naučí,“ přiznává Adéla Hladovcová, maminka dětí navštěvujících lubenskou školu.
Každý rodič to má s výukou dětí jinak. Všichni se ale shodují, že dětem chybí kamarádi a sociální kontakt.
Renáta Fryčová