Foto

Čtyřkolák, tedy parní lokomotiva 434.2315, na snímku z roku 2005, kdy ho Klub historie kolejové dopravy získal.

 

Oslaví Čtyřkolák 110. narozeniny už se zatopeným kotlem?

První sbírka na opravu lokomotivy

KNĚŽEVES. Jedním z velkých přání členů Klubu historie kolejové dopravy je, aby za čtyři roky oslavili 110. narozeniny lokomotivy 434.2315 tím, že s ní vyrazí po kolejích, aniž by ji musela táhnout jiná mašina. Prostě by zatopili pod kotlem, zahoukali a vyjeli. To, jestli se jim přání splní, můžete ovlivnit i vy. Klub vyhlásil na zprovoznění parní lokomotivy přezdívané Čtyřkolák (případně Dvojka, podle toho, že jde o druhou sérii) veřejnou sbírku.

Z fotek, které KHKD pořídil v roce 2005, kdy ji získal, čiší beznaděj. Celá prorezlá, očesaná o spoustu náhradních dílů a s uřezaným komínem. Vyhlížela žalostně. Teď už ji členové klubu dávají dva roky do pořádku. Až se to podaří, stane se čtvrtou provozní lokomotivou KHKD.

Čtyřkolák už toho má spoustu za sebou. Vyroben byl v roce 1914. V roce 1941 prošel rekonstrukcí, kdy se z dvouválcové sdružené lokomotivy na mokrou páru stala lokomotiva s dvojčitým parním strojem na přehřátou páru. Tím se snížila spotřeba a zvýšil výkon. To samé se od roku 1924 do 1947 přihodilo 345 lokomotivám této řady. Staly se z nich mašiny nové řady 434.2 (odtud jejich druhá přezdívka Dvojka).

A co se dělo se Čtyřkolákem dál? Na tratích dosloužil v roce 1979 v depu Česká Lípa a na odpočinek byl poslán do Duch­cova, kde měl sloužit jako náhradní zdroj páry pro místní sklárnu. Poklidného důchodu si ale dlouho neužil. Už v osmdesátých letech ho sklárny poslaly na další cestu. Tentokráte měla být poslední s cílem v Kovošrotu v České Lípě. Tady pak až do roku 1995, než ho koupil nadšenec z Ústí nad Labem, sloužil jako zásobárna náhradních dílů pro jinou opravovanou mašinu na Slovensku.

„Odkupem z Kovošrotu ale majitelovy kroky k záchraně mašiny skončily. Sám by její opravu nezvládl. V roce 2005 jsme se proto rozhodli, že ji od něj zkusíme získat. Stejně tak našeho druhého Čtyřkoláka, kterého ze šrotu zachránil jeho kamarád. Podařilo se získat oba, a to výměnou za jiné méně významné lokomotivy,“ vysvětluje Jaroslav Křenek, předseda KHKD.

Zatímco Čtyřkoláka vyrobeného roku 1913 klub postupně zkompletoval do vystavovatelného (byť neprovozního) stavu, druhý o rok mladší si na lepší časy musel počkat až do roku 2017. Tehdy ho KHKD přepravil z vlečky v Kněževsi do depa Turnov, které je na rozdíl od vlečky zastřešené, a začal ho opravovat.

„Čtyřkoláků Dvojek už je na světě jen pět, z toho dva máme my. Nemělo by smysl, aby i druhý byl jen vystavovatelný, proto je naším cílem ho dostat do provozuschopného stavu. Jenže opravy jsou stále nákladnější. Když jsme v 90. letech nechali opravovat kotel Bejčka, vyšlo to na 120 tisíc, dnes by to samé vyšlo na dva miliony,“ říká Jaroslav Křenek a zároveň tím vysvětluje, proč klub poprvé za 39 let své existence zkusil požádat o pomoc i veřejnost a vyhlásil sbírku. Jen z tržeb, které získá jízdami Kolešovky nebo pronájmem vozidel filmařům, by tak vysoké náklady nezaplatil.

Oprava kotle je největším výdajem. Na rozdíl od různých montáží a demontáží, které si členové zajišťují svépomocí, ji musí provést odborná firma. „Je to tlaková nádoba, na vše musí být zkoušky a atesty. Odhadujeme, že oprava kotle bude stát 2,5 až tři miliony korun. Jsou to obrovské peníze, ale ještě pořád jsme neztratili chuť to zkusit,“ říká odhodlaně předseda KHKD. Veřejná sbírka byla osvědčena 26. února. Transparentní účet, na který můžete posílat své příspěvky, je 43423150/2010.

Markéta Hartlová

« Zpět