Moje obec: Když chcete vědět víc
RAKOVNÍK. Od dubna je tiskový mluvčí města Rakovníka mezi dvěma mlýnskými kameny: občany a úředníky. Jedni jako uživatelé mobilní aplikace MojeObec dávají podněty a druzí se je snaží vyřešit. Jako správce aplikace se Jiří Cafourek snaží oběma stranám vyjít vstříc. Zatím se mu to daří a na svůj úděl nežehrá. Přál by si, aby lidé servisu poskytovaného městem využívali ještě daleko více.
Tak dokonalá informovanost z města vůči občanům nemá v historii obdoby. V jedné vteřině se můžete dostat k důležitým sdělením, či pozvánce na kulturní akci. A naopak, během okamžiku můžete informovat město, kde je nová díra na chodníku, kde vznikla černá skládka či spadla lampa veřejného osvětlení. Podmínka je jediná. Stáhnout si do svého chytrého telefonu aplikaci MojeObec. „V Rakovníku aplikaci provozujeme od března. Od té doby jsme sem umístili 90 zpráv z obecního zpravodajství a 45 z kultury. Zprávy ze sportu prozatím odesíláme minimálně. Sportovních akcí a zápasů je strašně moc a těžko bychom rozhodovali, které upřednostnit,“ vysvětluje Jiří Cafourek.
Výhodou je, že zprávy od města, kam patří i uzavírky silnic, můžete přijímat také prostřednictvím SMS zpráv nebo e-mailu. Stačí si o zasílání zažádat. Uživatelé si zvykají i na možnosti hlášení nějakého problému. Často stačí poslat fotografii a zažádat o vyrozumění, jak byl problém vyřešen. „Do dnešního jsme od lidí přijali 161 takových hlášení, z toho jich máme 145 vyřešeno,“ pochvaluje si správce aplikace.
K nejčastějším hlášením patří, že někde nejsou vyvezeny popelnice, není upravená zeleň nebo že někdo v ulici zaparkoval na zákazu stání. „Je pravdou, že některé podněty, kam patří i špatné parkování, je lepší hlásit rovnou na číslo 156 na městskou policii, kam podnět stejně přeposílám. Podobně černé skládky, které jsou v kompetenci životního prostředí. Fotografie je kvůli identifikaci místa nejlepší posílat z místa, kde jste problém nafotili,“ upozorňuje Jiří Cafourek.
Skoro půlroční zkušenost ukazuje, že MojeObec si našla svoje příznivce. Podle správce by mohl být zájem ještě větší. „Vedení města je přesvědčeno, že udělalo dobrý krok a že komunikace s úřadem se tak zlepšila. Dosud se přihlásilo 708 uživatelů, z toho jich 54 chce zprávy zasílat prostřednictví SMS a 8 e-mailem. Do budoucna doufáme, že tahle čísla se budou spíše zvyšovat,“ směje se Jiří Cafourek.
Jedním dechem dodává, že nechce, aby se z aplikace stala „orwelovská bonzárna“, ale aby naopak sloužila ke sbírání podnětů ke zlepšení života ve městě.
Sláva Vaic