Nejlepší studenti představí své práce v celostátním kole
Gymnazisté uspěli na SOČ
RAKOVNÍK. Studenti rakovnického gymnázia uspěli se svými pracemi na krajské přehlídce středoškolské odborné činnosti (SOČ), která se konala 30. dubna na Gymnáziu Jiřího Ortena v Kutné Hoře. Domů odjížděli s několika prvními a druhými místy a také s postupem do celostátního kola.
Středoškolská odborná činnost je prestižní soutěží s mnohaletou tradicí. Soutěží se celkem v osmnácti oborech, takže se může zúčastnit student jakékoli střední školy. Výherci celostátního kola jsou pak nominováni do zahraničních soutěží.
S nápadem na soutěžní práci přicházejí studenti Gymnázia Zikmunda Wintra už v druhém ročníku studia, když si vybírají téma ročníkové práce. O rok později ji pak obhajují před komisí. „V rámci obhajob dává komise studentům doporučení k účasti na soutěži, ale je to zcela na nich. Takže se stává, že některé práce jsou dobré, ale studenti do soutěže nejdou,“ podotkla učitelka Hana Prošková.
Tématem jsou koníčky
Na prvním místě v oboru Teorie kultury, umění a umělecké tvorby se umístila Anežka Sixtová, která ve své práci mapovala Vývoj dámských společenských šatů od konce 19. století po současnost. „Chtěla jsem hlavně zmapovat takové ty markantní body , kdy se nosily kalhoty, kdy široké sukně a tak dále. Pro mě to jsou takové hlavní zlomy, důvody proč se móda takto vyvíjela a proč teď nosíme zrovna to, co nosíme,“ vysvětlila Anežka. V rámci práce, jako příklad současné módy, ušila vlastní dámské šaty. „Praktická část mi dala nejvíce zabrat. Šaty jsem šila za pomoci kamarádek déle než půl roku.“
Na druhém místě v oboru – Tvorba učebních pomůcek, didaktická technologie se na druhém místě umístila Markéta Macáková s absurdním drama. „První myšlenka té práce byla, že jsem chtěla představit absurdní drama lidem a jaksi ukázat, že i v dnešní době se dají najít témata, na která se dá absurdní drama aplikovat,“ vysvětlila Markéta. Napsala vlastní hru a pro pochopení vypracovala didaktické listy. „Udělala jsem to tak, aby se z toho dal udělat program pro studenty, který by jim absurdní drama interaktivně přiblížil.“
Pracují v oboru
Emílie Spurná už více než dva roky pracuje jako průvodkyně na Krakovci, takže nápad na téma práce přišel tak nějak přirozeně. Soutěžila s prací o Krakovci a také se umístila na prvním místě v oboru – Stavebnictví, architektura a design interiérů. „Zabývala jsem se hlavně tím, jestli je to spíše hrad, tak jak ho většinou nazýváme, nebo zámek. Svojí prací jsem došla k závěru, že bych ho nazvala spíš zámkem,“ vysvětlila Emílie. Na soutěž přivezla i digitální model Krakovce. Do celostátního kole se pak chystá s opravdovou replikou.
David Jirásek zase využil své znalosti z oboru částicová fyzika. S fyzikální analýzou produkce Z bosonu a jeho mionového rozpadového kanálu se v oboru – Fyzika umístil na druhém místě s licitací. „Snažil jsem se do jisté míry prokázat existenci této částice a změřit nějaké její vlastnosti. A také dokázat, že se to dá provést v domácích podmínkách, v podstatě na počítači,“ řekl David. K částicové fyzice má velice blízko, již při studiu pracuje na Akademii věd ČR. „Tato práce byla zaměřena na částice jako takové a v laboratoři pracujeme na testování a vývoji nových detektorů, které budou sloužit na detekci těchto částic. Takže nejde přímo o fyziku a programování, ale spíše o technickou stránku detektorů.“
Většina studentů si jako téma práce zvolila to, co je zajímá. Někteří přemýšlejí o tom, že se danému oboru budou věnovat i do budoucna. „Upřímně ještě nevím, kam půjdu na vysokou školu, ale jeden z mých třech vybraných oborů je právě architektura,“ prozradila Emílie.
Renáta Fryčová
Umístění
Na prvním místě s postupem do celostátního kola se umístili: Emílie Spurná (v oboru Stavebnictví, architektura a design interiérů), Petr Hink (v oboru Elektronika, elektrotechnika a telekomunikace), Jiří Zelenka (v oboru Matematika a statistika) a Anežka Sixtová (v oboru Teorie kultury, umění a umělecké tvorby). Druhé místo obsadili: Markéta Macáková (v oboru Tvorba učebních pomůcek, didaktická technologie), Matyáš Maňur (v oboru Elektronika, elektrotechnika a telekomunikace) a Radek Jirásek (v oboru Fyzika, jde o 2. místo s licitací).