Parkování na chodníku je velkým nešvarem Rakovníka

Profesionální řidiči byli vzornější

RAKOVNICKO. Široký chodník před domem osvěty je jedním z míst, kde se často projevuje bezohlednost zdejších řidičů. Ani to, že je vyvýšený nad silnicí, je neodradí od parkování. Můžete tu být svědky situací, kdy jedna matka při vyzvedávání svého dítěte ze cvičení, ohrožuje ostatní, které sem přišly ze stejného důvodu, jen po svých.

„Zaparkuje velkým autem přes celou šíři chodníku, a když pak po něm jde máma s kočárkem, musí ho obcházet po silnici. Kde to jsme? Občas mám dojem, že by někteří řidiči nejraději vjeli rovnou dovnitř,“ uvádí Ladislav Heller, vedoucí rakovnické dopravní policie, jeden z nešvarů, které hlídky při kontrolách ve městě řeší. Parkování na chodnících je tu k vidění často.

„Město před časem zrekonstruovalo sídliště v Klicperově ulici, Bendovku a další. A podívejte se, v jakém stavu už někde jsou chodníky. Jsou zničené od toho, že se na nich parkuje,“ vysvětluje Ladislav Heller. Všechny parkovací přestupky dopravní policie fotografuje, zpracovává a posílá městskému úřadu do správního řízení. Loni ho zásobila 732 přestupky, což vychází skoro přesně na dva denně.

„Chtěl bych vědět, kolik přestupků loni oznámila městská policie. Podle mého mínění nasvědčuje počet, který jsme zpracovali, tomu, že něco není v pořádku. Kdyby městská policie fungovala, jak má, nebylo by tak vysoké. A my bychom mohli hlídky posílat jinam a ne suplovat jejich práci. Obzvláště při naší personální situaci,“ říká vedoucí dopravky.

Loni měla dopravní policie na celý rakovnický okres jen tři hlídkaře. Kromě nich slouží v terénu i dvanáct nehodářů na 24hodinových směnách. Jejich prioritou je ale řešení dopravních nehod, ne kontroly řidičů.

„Personální nedostatek máme bohužel už několik let. Když si vezmete, že každý policista musí ze zákona chodit na střelby, školení a výcviky, občas onemocní a musí si vybírat dovolenou, je umění postavit hlídky, abychom byli u silnic vidět. I přesto máme velice solidní výsledky. Loni se nám podařilo zjistit celkem 3 551 přestupků. Dosahujeme tak výsledků, které mají i oddělení, kde jich slouží třicet,“ vypočítává Ladislav Heller.

Paradoxně má dopravka více radarů než hlídkařů, a sice čtyři. Nejnovější mají tak kvalitní záznamové zařízení, že jsou schopny pořídit čistý záznam i na vzdálenost 250 metrů. Řidiči pak mají pramalou šanci vymlouvat se, že při jízdě netelefonovali, nebo měli zapnuté pásy. Počet takovýchto pokutovaných přestupků tedy narostl. Za telefonování během jízdy padlo loni 73 pokut, za pásy a dětské autosedačky 157.

„Nejvíce přestupků bylo pochopitelně za nedodržování rychlosti. Těch jsme pokutovali 2 313, a to v celkové částce 1 048 700 korun. S radarem jsme loni odměřili 1 133 hodin. Za nebezpečné předjíždění bylo pokutováno čtyřiapadesát řidičů, za nedání přednosti šestadvacet, za nesprávný způsob jízdy 250, za nevyhovující technický stav 36, za požití alkoholu třináct a za drogy dva. Kromě řidičů automobilů bylo pokutováno i patnáct motocyklistů, jedenáct chodců a jeden cyklista,“ popisuje vedoucí.

Pozornosti dopravky samozřejmě neušli ani řidiči kamionů a autobusů. Celkem 293 jich bylo kontrolováno kvůli dodržování doby jízdy a odpočinku, 468 kvůli technickému stavu a dalších devětatřicet řidičů kvůli přepravě nebezpečných látek v cisternách. Vedli si mnohem lépe než řidiči osobních automobilů. Kvůli dodržování odpočinku jich pokutu zaplatilo jen osm a kvůli ostatním přestupkům čtyřiadvacet.

Markéta Hartlová

« Zpět