S převzetím služby Partner souhlasí jen některé obce
O poště Jesenice se stále jedná
RAKOVNICKO. „Kdo si vylosuje dalšího černého Petra?“ ptají se obecní zastupitelstva již osmým rokem. Tedy od chvíle, kdy se Česká pošta pochlubila novým projektem Pošta Partner. Měl obce přesvědčit, že díky němu přežijí i ztrátové pobočky. Jenže ne všude zavládlo nadšení.
Zatímco Skryje, kde je od 1. listopadu 2015 první Pošta Partner na Rakovnicku, na pravidla hry přistoupily a partnerem (tedy provozovatelem) nové služby se stala sama obec, v Hořovičkách další břímě vložené na bedra obecního úřadu odmítli. Obec byla svolná poskytnout pobočce náhradní prostory (ty původní byly hygienicky nevyhovující), ale nikoli se o poštovní služby starat. Česká pošta tedy nakonec uzavřela dohodu s Jednotou a 1. ledna 2016 začala fungovat přepážka Pošty Partner v prodejně potravin.
Pro obce ztrátové
Hlavní problém franšízy poštovních poboček je jejich ztrátovost. Česká pošta sice za poskytování služby svým partnerům platí, ale příspěvek zdaleka nepokrývá všechny provozní náklady. Zhruba polovina nákladů tedy leží na obcích. U prodejen potravin není ztrátovost taková, protože Jednoty nemusejí přijímat nového zaměstnance, službu zajišťují prodavačky, které Česká pošta proškolí.
Největší „partnerský boom“ přinesl rok 2016, kdy byla vedle zmíněných Hořoviček nahrazena klasická pobočka službou Pošta Partner například v Krupé, Lišanech, Oráčově, Pochvalově, Srbči a Hředlích. Letos zatím přibyla jediná, a to v Rynholci, kde k 1. únoru převzala poštu obec.
Pošta mlží
Se kterými dalšími obcemi má Česká pošta záměr jednat, neprozradila. Její tiskový mluvčí Matyáš Vitík na tuto otázku odpověděl vyhýbavě: „S ohledem na probíhající jednání s obcemi či soukromníky nemůžeme blíže specifikovat lokality, kterých se přeměna týká.“ (Rozhovor viz níže).
A tak není divu, že se na vesnicích občas šíří poplašné zprávy. Například v Pavlíkově, kde se objevily zvěsti, že se bude pobočka pošty zavírat. Pokud tamtamy dobře informovaných zvědů nepředběhly oficiální zprávy, jde o zbytečnou paniku. „Žádná jednání ohledně pošty neprobíhají. Nevím nic o tom, že by měla Česká pošta záměr zdejší pobočku rušit. Neříkám, že nemáme obavy, že k tomu jednou nedojde, ale myslím si, že je zdejší pošta natolik vytížená, že má smysl ji zachovat,“ říká starosta Pavlíkova Miroslav Truxa.
Jednostranně výhodné
Vytíženost a velikost pobočky ale, jak se zdá, nehraje žádnou roli. Důkazem je město Jesenice. I když je zdejší pošta dvoupřepážková a spadají pod ni i doručovatelky, chce ji Česká pošta zrušit a nahradit Poštou Partner vyššího stupně. Hlavním důvodem je údajně vysoký nájem, který v současných prostorách platí. I když město navrhlo řešení problému a nabídlo pro pobočku bezplatné užívání místností v budově obecního úřadu, Česká pošta si stojí za svým a nechce od Pošty Partner ustoupit. Nabízí však městu jen jednostranně výhodné podmínky, a tak zastupitelstvo převzetí pošty odmítá. Jednání trvají už několik měsíců.
„Za jiných ekonomických podmínek bychom o provozování Pošty Partner i uvažovali, ale za nabízených podmínek, kdy by město muselo provoz dotovat nemalou částkou, ne. Pouze za platy poštovních úřednic bychom museli ročně doplácet 250 tisíc korun, další náklady by byly za úhradu energií, zabezpečení, úklid a podobně. Zatímco Česká pošta by při převodu pobočky na Partnera ušetřila fixní náklady ve výši minimálně 400 tisíc korun za rok, nám fixní náklady o 400 tisíc korun vzrostou. České poště přitom budou kromě úspory nákladů nadále plynout příjmy z poskytovaných služeb,“ vysvětluje jesenický starosta Jan Polák.
Najde se partner?
Nehledě na to, že Česká pošta mohla problém s vysokým nájmem dávno vyřešit. Již od padesátých let má totiž v Jesenici vlastní budovu. Krásný dům se secesní fasádou získala po vysídlení původního německého obyvatelstva zdarma za účelem zřízení poštovního úřadu. Budovu však nechává bez využití chátrat a raději spoustu let platí za pronájem soukromých prostor. „Česká pošta nyní tuto nemovitost prodává místo toho, aby ji raději nabídla městu zdarma za podmínky jejího využití pro občanskou vybavenost,“ zmiňuje starosta další příklad neférového jednání.
Jak se Česká pošta k budoucnosti jesenické pobočky nakonec postaví, je zatím ve hvězdách. „Na naše písemné stanovisko reagovala odpovědí, že Pošta Partner je regulérní pobočkou a že pro ni bude hledat jiného partnera. Načež jsem reagoval, že ho budou v Jesenici za nabízených podmínek hledat horko těžko. Pošta tedy navrhla další schůzku. Uskuteční se v září,“ uzavírá Jan Polák.
Markéta Hartlová