Nádražní budova v novém

RAKOVNÍK. Ve čtvrtek 24. srpna byla slavnostně otevřena zrekonstruovaná výpravní budova rakovnického železničního nádraží. Po Dobříši, Zadní Třebani a Kostomlatech nad Labem se jedná o čtvrté nádraží ve Středočeském kraji, které letos prošlo dílčí rekonstrukcí.

„Přibližně před třemi lety zahájil opravy původní vlastník budovy České dráhy. Rekonstrukcí prošla střecha, část oken nebo veřejné toalety. V letošním roce jsme na opravy navázali. Zaměřili jsme se na nutnou opravu vnějšího pláště, výměnu zbývajících oken a dveří nejexponovanější části prvního nadzemního podlaží, obkladů a klempířských prvků. Sjednotili jsme vstupy do budovy, byla provedena sanace a odvlhčení objektu, revitalizovala se také čekárna pro cestující včetně nového vnitřního a vnějšího mobiliáře. Úpravy se dotkly i technického zázemí objektu. Došlo k přemístění hlavní rozvodny a uvolnění prostor pro další komerční využití,“ vypočítává náměstek generálního ředitele Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) pro správu majetku Tomáš Drmola.

České dráhy, které byly vlastníkem objektu do 30. června loňského roku, zrekonstruovaly střechu, vyměnily část oken a opravily toalety na peronu, vše zhruba za jeden milion korun. SŽDC, která výpravní budovu převzala k 1. 7. 2016, na tyto práce navázala. „Jak fasáda, tak okna a dveře rakovnické výpravní budovy již byly v nevyhovujícím stavu. Stará okna navíc neměla žádné izolační schopnosti a budova tak byla velmi energeticky náročná. V rámci prací se opravila i nevyhovující dlažba, instaloval se nový informační systém, dále reproduktory a světla,“ doplňuje Tomáš Drmola. Stavební práce realizovala společnost DOSTA od letošního března, dokončeny byly 24. července. Celkové náklady dosáhly výše 5,4 milionu korun včetně již zmíněného milionu proinvestovaného ČD.

Na dotaz našeho listu, proč si SŽDC vybralo mezi tisícovkou nádraží právě to rakovnické, odpověděl náměstek jednoduše: „Rakovnické nádraží je poměrně frekventované, denně jím projdou v průměru dva tisíce cestujících. To ho řadí na 101. místo mezi zhruba tisícovkou nádraží, které SŽDC spravuje. Technický stav budovy byl velmi špatný – byla podmáčená a elektroinstalace byly v havarijním stavu. Objekty, které jsou ve velmi špatném stavu a zároveň se zde pohybuje hodně cestujících, mají prioritu,“ vysvětlil Tomáš Drmola.

Rekonstrukci nádražní budovy přivítal i starosta města Pavel Jenšovský, který se slavnostního aktu otevření zúčastnil spolu s místostarostou Miroslavem Samašem. „Rakovník je historické město, které mívalo hradby a brány. Za jednu z takových symbolických bran považujeme nádraží, které je mnohdy tím prvním, co návštěvník Rakovníka vidí. Proto jsem rád, že díky SŽDC se podstatně zlepšil vzhled výpravní budovy a cestující zde čeká komfortní a přívětivé prostředí. Doufám, že si toho budou vážit a budova zůstane dlouho tak pěkná, jako je teď,“ řekl ve svém krátkém projevu rakovnický starosta.

Tomáš Bednařík

« Zpět