Pavel Steidl při výuce jedné z frekventantek mistrovských kytarových kurzů.
V hradní kapli zazněly objevené loutnové tabulatury knížecího kapelníka J. W. Kalliwody
připomněli památku J. Obrovské
KŘIVOKLÁT. Ve dnech 15. až 18. června proběhl na hradě Křivoklátě XIV. ročník festivalu Open guitar. Mistrovských kytarových kurzů se letos zúčastnilo 35 frekventantů. „Kurzy zahrnují výuku předních pedagogů v oboru a renomovaných českých a zahraničních kytaristů. Jsou určeny studentům konzervatoří a akademií, nadaným žákům ZUŠ a pedagogům uměleckých škol. Jejich součástí jsou nejen večerní koncerty vyučujících pedagogů a hostů, ale i přednášky o metodice výuky hry na kytaru určené učitelům základních a středních uměleckých škol,“ shrnul program festivalu jeho hlavní pořadatel Vilém Žák.
Jména vyučujících i koncertujících umělců byla opravdu zvučná. Stefano Viola (vynikající kytarista a hudební pedagog z konzervatoře v Udine), Carlo Domeniconi (světoznámý kytarista a skladatel), Pavel Steidl (kytarový virtuóz a pedagog na pražské HAMU), Thomas Fellow a Stephan Bormann (profesoři na VŠ Carl Maria von Webera v Drážďanech) a Ozren Mutak (kytarista a pedagog plzeňské konzervatoře) se zhostili výuky. „Původně měl vyučovat prof. Milan Zelenka, ale po těžké operaci se omluvil, a nám se podařilo narychlo zajistit prof. Stefana Violu z Udine,“ vysvětluje změnu vyučujících na poslední chvíli Vilém Žák a pokračuje: „Protože letos uplynulo 30 let od úmrtí české kytaristky a skladatelky Jany Obrovské, zařadili jsme na její počest úvodní koncert a udělali jsme také přednášku o jejím díle. Tu měl vést její bývalý manžel Milan Zelenka. Protože nemohl přijet, oslovili jsme erudovaného hudebního kritika, muzikologa a hudebního publicistu Miloše Pokoru, jenž se s Janou Obrovskou osobně znal, a ten přednášku ke všeobecné spokojenosti udělal. A protože se s Janou znal i Pavel Steidl, doktora Pokoru doplňoval.“
Podle Žáka je skvělé, že kytarové kurzy jsou schopné nabídnout každému frekventantovi něco, co je pro něj užitečné. Přístup vyučujících je striktně individuální. Na kurzech se probírají praktické věci spojené s interpretací díla a s technikou hry na kytaru. To, že kurzy probíhají na vysoké úrovni a získaly si i mezinárodní kredit, dokazuje, že je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR akreditovalo do systému celoživotního vzdělávání pedagogických pracovníků.
Třešničkou na pomyslném dortu jsou večerní koncerty. Letos jich zaznělo pět, resp. šest. „Víc už jich zařadit nemůžeme, není časový prostor. Za poslední dva roky neuplyne měsíc, aby mně nepřišla od nějakého světového kytaristy nabídka, že by si chtěl u nás zahrát, případně učit,“ konstatuje Vilém Žák. Letos, kromě studentů HAMU a konzervatoře, kteří odehráli koncert k poctě Jany Obrovské, vystoupili v prostorách Královského sálu Věra Igorevna Danilina, talentovaná sedmnáctiletá ruská kytaristka, Carlo Domeniconi, který si přizval sopranistku Ivanu Bilej Broukovou, absolventku pražské konzervatoře a Hochschule der Künste v Berlíně a duo Thomas Fellow – Stephan Bormann. Závěrečný koncert odehráli tradičně účastníci kurzů, tentokrát v počtu 14 kytaristů.
Svým způsobem byl výjimečný šestý „neoficiální“ koncert, který proběhl v hradní kapli. Zazněly zde loutnové tabulatury dirigenta knížecí fürstenberské dvorní kapely v Donnaueschingen Johanna Wenzela Kalliwody, které náhodně objevil polský kytarista Piotr Bak.
„Chtěl bych poděkovat všem, kteří se na organizaci festivalu Open guitar 2017 podíleli. Zejména Státnímu fondu kultury a Nadaci život, bez jejichž finanční pomoci by bylo pořádání mistrovských kytarových kurzů nemyslitelné,“ dodal Vilém Žák.
Tomáš Bednařík