Za déšť se modlili i milovníci parních lokomotiv

Čtyřkolák oslavil v Lužné stovku

LUŽNÁ. Stejně šťastní jako zemědělci byli z deště, který přišel z 22. na 23. června, milovníci železniční historie. Vytoužená nebeská sprcha totiž zachránila hlavní program Setkání parních lokomotiv. Nebýt jí, muzeum by kotle lokomotiv zřejmě nezatopilo. Právě to, že můžete naráz spatřit tolik zatopených „párovek“, dělá ze setkání stěžejní akci sezony muzea. A sucho, při němž stačí k požáru jedna žhavá jiskra, pro ni bylo hrozbou.

„Když se ve středu začala ve sdělovacích prostředcích objevovat varování hasičů a kraje kvůli suchu vydávaly různé výstrahy, měli jsme obavy, jestli vůbec budou moci parní lokomotivy vyjet. Bouřka nás zachránila. Kdyby nezapršelo, byli jsme připraveni na různé varianty. Například by pára byla zařazena v čele vlaku jen na okrasu a vzadu by jela motorová lokomotiva, která by vlak tlačila. To se dělá, když je nouze,“ říká František Kaplan z luženského železničního muzea.

V případě kritického sucha by ale mohl kraj vyhlásit i striktní zákaz, při němž zatopené lokomotivy nemůžou na trať vůbec. Muzeum by akci nezrušilo, ale do všech nostalgických vlaků by musely být zapřaženy motorové lokomotivy, což by znamenalo mnohem menší návštěvnost. V předminulé sezoně Kolešovky to zažil i Klub historie kolejové dopravy. Pára zkrátka lidi víc táhne.

„Letošní setkání se nese v duchu oslav stého výročí od vyrobení lokomotivy 434.2186. Jejím vlastníkem jsou České dráhy a přezdívá se jí Čtyřkolák. Je to dost mediálně známá lokomotiva. Objevila se například ve filmu Obecná škola, ve znělce seriálu Major Zeman a v poslední době například v reklamě na Popovického kozla,“ popisuje František Kaplan. Jejím domovem není Lužná, ale Vršovice. Proto je nejvíce známá milovníkům železnice z Prahy a blízkého okolí. Čtyřkolák ale jezdil i na Posázavském pacifiku nebo při pouti na Říp. Při akcích luženského muzea samozřejmě také pravidelně hostuje.

Celkem bylo při setkání zatopeno šest velkých lokomotiv a jedna malá na úzkorozchodném okruhu. Když se při jízdách vlaků míjely, neopomněly si zahoukat na pozdrav, a tak jste si mohli chvílemi připadat jak v oživlé pohádce o mašinkách. Zatopené lokomotivy se návštěvníkům předváděly buď na vlacích, nebo v areálu muzea. Letos jste se s nimi mohli svézt dokonce na třech tratích. Kromě tradiční pražské a lounské, také na žatecké. „Je to díky tomu, že tu máme lokomotivu 475.179, zvanou Šlechtična, která se nám nevejde na točnu. Když ji chceme zařadit do vlaku na Prahu, aby byla komínem napřed, musí se jet otočit do Žatce. Proto se jeden vlak vypravil i na této trati. Šlechtična pak už zůstane v Praze a v neděli místo ní přijede tzv. Bulík,“ říká František Kaplan.

Kromě nich a stoletého Čtyřkoláku byl zatopený také druhý Bulík z Hradce Králové a dvě domácí lokomotivy – Papoušek a Bejček, které se předváděly na točně. Před rotundou pak byly vystaveny lokomotivy, které jsou věkově blízké oslavenkyni. Dalšími akcemi, které muzeum chystá na prázdniny, jsou výlety parním vlakem k Berounce 8. a 29. července (s lokomotivou Papoušek) a každou prázdninovou neděli se také můžete svézt historickým motorákem do Chomutova a navštívit v něm depozitář Národního technického muzea, do něhož mají cestující zvláštního vlaku vstupné za polovinu. Motorák z Lužné vyjíždí v 10.50 hodin a zastavuje také na nádraží v Krupé.

Markéta Hartlová

« Zpět