Firma se snažila navyšovat platy řidičů postupně

Anexia – není důvod stávkovat

RAKOVNÍK. Zatímco někteří dopravci (zejména ze severu Čech) mají obavy, že řidiči jejich autobusů vstoupí kvůli nesplněným mzdovým požadavkům do stávky, vedení rakovnické společnosti Anexia podniká kroky, aby se obdobné situace nemuselo obávat.

„Nemáme zde žádné odbory, takže naši řidiči nejsou vázáni smlouvami či vazbami na odborovou organizaci v dopravě. A myslím, že tady ani není důvod, aby stávkovali. Už od listopadu loňského roku jednáme s odborem dopravy Středočeského kraje a snažíme se otázku mezd řešit,“ uvedl jednatel společnosti Anexia Pavel Kopřiva.

Kamenem úrazu je mediálně prezentované 30procentní navýšení mezd, které prosazuje odborový svaz dopravy, přičemž nespecifikuje výchozí částku mezd pro toto navýšení. Dopravní společnosti, které už absolvovaly výběrové řízení a šly na trh s dumpingovými cenami, které neodpovídaly realitě provozu, se nyní dostávají do problémů a nejsou schopné mzdy navýšit. „Dopravci se obrátili na kraj, aby jim přidal, ale ten jim logicky nemůže přidat, protože cena dopravy byla vysoutěžena podle zadání a pravidel EU. Dostávají se tak do patové situace. Dopravci by rádi řidičům přidali, ale nemají z čeho. Na druhé straně by kraj možná rád také dopravcům přidal, ale nemůže, protože je vázán pravidly EU,“ pokračuje Pavel Kopřiva. Nyní se situace vyhrotila tak, že hlavně na severu odbory iniciují stávku, kterou se snaží rozšířit po celé republice. „Myslím, že se ale nerozšíří. Dopravce, jako jsme my, nebo v jižních Čechách či na Moravě, kde nejsou problémy až takové, nic nevede k tomu, aby stávkovali, protože stávka je nejradikálnější způsob, jak situaci řešit,“ podotýká jednatel společnosti Anexia.

Povinnost navýšení mezd vyšla ze zákona o minimální mzdě, který vstoupil v platnost 1. 1. 2017. Až dosud řidič při čekání dostával 50 Kč na hodinu. V návrhu bylo tuto částku navýšit na 88,30 Kč. Když řidič řídí autobus, dostával zhruba 80 Kč. Tato částka se v návrhu navýšila na 98,10 Kč, takže v průměru obě částky dělají navýšení 30 %. Toho se chytili odboroví předáci. Když to řidiči slyšeli, tak si mysleli, že se jim mzdy skutečně navýší v absolutní výši o 30 %. To je ale podle jednatele Anexie nereálné.

„Naše firma se snažila navyšovat platy řidičů každý rok postupnými kroky. Naposledy na jaře roku 2016 jsme přidávali mezi 2–3 procenty. Zákon o minimální mzdě jsme dodrželi a od 1. ledna 2017 mají řidiči navýšenou mzdu na 98,10 Kč při řízení a na 88,30 Kč při čekání. Spodní hranice minimální mzdy určená tímto zákonem je platná ve všech tarifních třídách u všech kategorií zaměstnanců,“ vysvětluje Kopřiva.

Podle jeho slov došlo už v lednových výplatách k navýšení mezd i bez toho, že by Anexia měla podepsanou smlouvu s krajským úřadem o podmínkách a výši doplatku pro rok 2017. Náklady zatím nese sama. „Mzdovou úpravu, kterou jsme udělali k 1. lednu, budeme samozřejmě vyhodnocovat. Budeme se snažit mzdy nastavit tak, aby byli naši zaměstnanci spokojení. K tomu využijeme maximum finančních prostředků od kraje, kde se finalizuje konečná podoba smlouvy a výše doplatku na pokrytí ztráty na letošní rok,“ dodává Pavel Kopřiva. Ve firmě došlo k 1. lednu ještě k jedné zásadní změně. Od společnosti Anexia se oddělila společnost Anexia bus, která zajišťuje autobusovou dopravu. V současné době je u společnosti zaměstnáno 70 řidičů autobusů, kteří jezdí na 55 vozech. Obě firmy mají dohromady zhruba 630 zaměstnanců.

Tomáš Bednařík

« Zpět