Foto

Děti z přípravné třídy se sice vzdělávají stejně, jako kdyby chodily do mateřinky, ale tím, že chodí do budovy školy, už si připadají jako skuteční školáci.

 

Novou třídu naplnily především děti s odkladem

Škola má poprvé nultý ročník

JESENICE. Jesenická základní škola je od září desítiletkou. Od nového školního roku má totiž jednu třídu navíc. Pro děti, kterým byl u zápisu doporučen odklad, otevřela přípravnou třídu. A i když se svým režimem blíží spíše mateřince, cítí se v ní děti jako skuteční školáci. Učebnu mají v budově základní školy a nechybí v ní to, co dělá školu školou – lavice, katedra a tabule.

„Při zápisu jsme měli deset odkladů, což je dost vysoký počet. Proto jsem začala uvažovat o tom, že bychom mohli zkusit otevřít přípravnou třídu. Pomohlo nám to, že se změnila legislativa. Do té doby byly přípravné třídy jen pro děti sociálně znevýhodněné a mělo v nich být minimálně sedm dětí. Po změně už jsou otevřeny všem odkladovým dětem a dalším předškolákům. Minimální počet se ale zvýšil na deset,“ říká ředitelka Danuše Vopatová.

Ani to ale školu neodradilo. Ředitelka kontaktovala rodiče dětí, které dostaly odklad, a většina z nich projevila o přípravnou třídu zájem. Požadovanou kapacitu třídy by nenaplnily, proto oslovila i rodiče předškoláků, kterým by více vyhovoval menší kolektiv a individuálnější péče. Všechny děti musely projít pedagogicko-psychologickou poradnou a dostat doporučení. „Nakonec jsme deset dětí dohromady dali. Přípravná třída jim určitě pomůže usnadnit nástup do první třídy. Děti mají v dopoledních hodinách výukovou část, je to ale spíše výuka v uvozovkách, protože jedou podle školního vzdělávacího programu mateřské školy,“ říká Danuše Vopatová.

Chodí sice do budovy školy, ale s mateřinkou kontakt neztratily. Pravidelně navštěvují její zahradu a i svoji třídní učitelku znají ze školky, kde je učila. Zároveň se ale setkávají i se skutečnými školáky. Žáci přípravné třídy, kteří ve škole zůstávají po obědě, totiž tráví odpoledne v družině. Pomalu si tak zvykají na školní režim, který je v příštím roce čeká.

„Jestli budeme mít přípravnou třídu i v příštím školním roce, zatím nevíme. Vždy to bude záležet na aktuální situaci. Ne každý rok je tolik dětí s odkladem a navíc je současných předškoláků méně, takže spíše předpokládám, že bychom v příštím roce kapacitu nenaplnili. Pokud ta potřeba vznikne v dalších letech, budeme už mít situaci s otevřením přípravné třídy snazší, protože už budeme vědět, jak na to,“ přibližuje ředitelka školy.

Učebna přípravné třídy se hodně podobá mateřské škole. Děti tu sice mají lavice a židle, ale nejsou rozmístěné v řadách za sebou. V zadní části třídy je koberec a spousta hraček. „Vzdělávání probíhá hodně individuálně podle toho, co je potřeba s dětmi podle výsledku vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně docvičit. Tím, že jich je ve třídě málo, se s nimi dá pracovat lépe, než kdyby byly ve velkém kolektivu ve školce. Největší problémy mají současné děti s mluvením, špatně vyslovují hlásky. Už dlouhodobě to vidíme v prvních ročnících,“ říká Danuše Vopatová.

Kvůli vzrůstajícímu počtu dětí s vadami řeči loni škola dokonce zajistila logopedku, která pravidelně dojížděla do mateřské školy. „A paní učitelka, kterou teď máme v přípravné třídě, se v oblasti logopedie také vzdělává, takže může s dětmi procvičovat výslovnost opravdu kvalifikovaně,“ uzavírá ředitelka.

Markéta Hartlová

« Zpět