Lanová houpačka je jeden z oblíbených prvků na revitalizované zahradě mateřské školy v Jesenici.
Nová zahrada se snaží nalákat ptáky, motýly i hmyz
Školce se splnil nejodvážnější sen
JESENICE. Ani v čase, kdy školkové děti obědvají nebo spí, není nově upravená zahrada u jesenické mateřinky liduprázdná. Děti si nové herní prvky tak zamilovaly, že na zahradě chtějí skotačit i poté, co je přijdou rodiče vyzvednout. Před odchodem domů si chtějí všechno ještě jednou (a nejlépe stále dokola) vyzkoušet a prolézt. Zajímavé herní prvky z akátového dřeva je hned tak neomrzí, kolem školky jich je tolik, že se neokoukají tak snadno.
Školka má štěstí na velký pozemek. Sídlí totiž v bývalé vile továrníka, kterou obklopovala rozlehlá zahrada s parkovou úpravou. Ovšem teprve díky úpravě dokáže využít opravdu všechny její kouty. „Školka spadá pod školu od roku 2000. V tu dobu byly na zahradě ještě části, kde si místní sekali a sušili trávu pro králíky. Pro tak velkou plochu nebylo využití. Proto jsme zahradu postupně vyplňovali herními prvky a snažili se ji předělat tak, aby mohla v co největší míře sloužit dětem. Ani v našich nejodvážnějších představách jsme si ale netroufli vymyslet to, co se teď podařilo díky projektu výstavby hřiště v přírodním stylu,“ říká ředitelka ZŠ a MŠ Jesenice Danuše Vopatová.
S projektem město uspělo u Operačního programu životní prostředí. Na úpravy zahrady získalo dotaci 4,2 miliony korun. Díky tomu se mohly nejen pořídit herní prvky, které dětem slouží k relaxaci i poznávání, ale také revitalizovat zeleň a opravit osvětlení i historický plot. „Začínalo se v únoru úpravou zeleně. Prováděly se zdravotní řezy a vykácely veškeré akáty, které byly hodně nakloněné nad silnicí, a jeden velký ořešák, který se měl původně pouze prořezat, ale při prořezávce se ukázalo, že je dutý. Kácelo se i pár drobnějších stromů nebo keřů, které konkurovaly jiným dřevinám. Nicméně je posléze nahradila nová výsadba. Ta se dělala především kolem plotů, aby se zahrada odclonila od ruchu z ulic,“ přibližuje starosta Jesenice Jan Polák.
První prvky se na zahradě začaly objevovat během května. Průběžně se také opravoval historický plot s kamennou podezdívkou a zdobnými kovovými poli. Protože ho narušily kořeny akátů, musel projít kompletní opravou. „Žulové kameny se vyndaly, udělal se nový betonový základ, pak se podezdívka z originálních kamenů znovu postavila a zaklopila novými cihlami. Železná pole nám opravili v kovářské dílně a doplnili zdobné prvky, které byly ulámané nebo urezlé. A na úplný závěr se zakládaly nové trávníky. Ty jsou na více než polovině zahrady,“ popisuje starosta. Na začátku září byla zahrada slavnostně otevřena, a to s pohádkovým programem pro děti, který připravila kulturní komise.
„Školkové děti se s novou zahradou postupně seznamují. Prvky jsou vymyšleny tak, aby si na nich nejen hrály a relaxovaly, ale také se učily bezpečnému pohybu v přírodě a poznávaly, jak v ní co funguje. Mezi prvky, které slouží k poznávání, patří například vodní stoly. Vodní prvek se dětem hodně líbí. Voda se pouští přes mlýnek, přepadává přes jeho lopatky a děti se seznamují s tím, co tlak vody dokáže. Vedle se nachází motýlí pahorek se skluzavkou, na který se jde po schůdkách a lemují ho sloupky, na nichž je vyobrazen vývoj motýla. Jsou u něj i zasazeny komule Davidovy, což jsou keře, na které se motýli slétají,“ přibližuje ředitelka školy.
K pozorování přírody slouží i hmyzí domeček nebo ptačí pozorovatelna. Připomíná dřevěný koráb a z jeho okýnek je dobrý výhled na ptačí budky rozmístěné po zahradě. Druhy ptáků, s nimiž se mohou děti v přírodě setkat nejčastěji, popisují informační cedule rozmístěné v různých koutech zahrady. Na hmatovém chodníku se děti učí poznávat kůru stromů, na lanových prvcích si vylepšují motoriku a k tomu nechybí spousta houpaček a prolézaček. Zahrada není veřejně přístupná, slouží jen mateřské škole a přípravné třídě základní školy.
Markéta Hartlová