Kritizovali předchůdce, že nesoutěžili. Taky nebudou

Firmy ve výpovědi nabídly slevy

RAKOVNÍK. Nové vedení radnice kritizovalo své předchůdce za to, že patnáct let nesoutěžili služby v oblasti svozu odpadů, údržby zeleně a veřejného osvětlení. Smlouvy se proto rozhodlo vypovědět a přislíbilo vypsání výběrových řízení. Nakonec ale všechno dopadlo úplně jinak. Firmy prý městu nabídly takové podmínky, že soutěžení nebude nutné. Výpovědi tak byly zase staženy a město ušetří na třech smlouvách až 3 miliony korun. Nicméně některé firmy a živnostníci, kteří měli v plánu se o městské zakázky ucházet, to vnímají jako neplnění daného slova.

Ušetří rychleji

„Musím konstatovat, že všichni dotčení dodavatelé reagovali na náš podnět pozitivně a sami nabídli úpravy ceníku. Ve všech případech jsme velmi pečlivě zvažovali, zda jsou nabídnuté ceny srovnatelné s cenami na trhu, a na misku vah jsme přikládali i skutečnost, že při změně cen dohodou ušetříme náklady na veřejné soutěže a na úspory dosáhneme podstatně dřív,“ vysvětluje změnu taktiky starosta Pavel Jenšovský.

Za údržbu městského osvětlení hradilo město doposud firmě Erimp 2,3 miliony korun ročně, což představuje náklady 1019 Kč na jeden světelný bod. „Po jednání jsme přistoupili na úpravu ceníku s tím, že náklady se objemově snížily o 502 tisíc, přičemž je zachována nejen úmluva o kvalitě služeb, ale i o jejich rozsahu. V částce 1 859 tisíc Kč, kterou budeme do budoucna hradit, je zahrnuta nejen běžná údržba, ale i samostatná výměna 30 kusů svítidel a 10 ks stožárů ročně. Úsporu budeme generovat již v letošním roce. Náklady na jeden světelný bod se v ČR pohybují kolem 1000 Kč za rok, naše původní náklady dosáhly zmiňovaných 1019 Kč a po cenové dohodě jsme na částce 802 Kč,“ porovnává starosta.

Za svoz komunálního odpadu platilo město v posledních dvou letech společnosti Marius Pedersen kolem 14 milionů korun ročně. „Opakovaným jednáním jsme dosáhli úspory jeden milion ročně, a to již od 1. května 2015. Nově dosažené ceny svozu jsou dokonce srovnatelné s městy, kde svoz zajišťují příspěvkové organizace typu technických služeb,“ podotýká starosta.

Za údržbu městské zeleně platilo dosud město paušální částku 7 962 tisíc Kč. Většinu zakázek pro město zajišťovala firma Arborea. „Po dlouhém jednání a mnoha přepočtech jsme dospěli k úspoře ve výši 1,3 milionu Kč, což představuje 16,5 % celkového objemu. Na část úspory dosáhneme opět již v letošním roce. V rámci jednání jsme se zaměřili na to, jakým způsobem poměřovat nárůst cen v čase. Nelze totiž vycházet z rozsahu ploch, který se v jednotlivých létech měnil. Nakonec jsme i v souladu se zkušenostmi jiných měst vzali za základ jednotkové ceny za pracovní operace a náklady se nakonec dostaly dokonce pod úroveň období před sedmi léty,“ vypočítává Pavel Jenšovský.“

Úspory za 4 miliony

Stranou nezůstaly ani drobnější služby. „Již jsme přesoutěžili revize komínů, plynových spotřebičů a výtahů s úsporou 20 tisíc korun ročně a vydávání měsíčníku Radnice s úsporou 64 tisíc korun ročně navíc s tím, že časopis bude vydáván v částečně barevné mutaci již od července letošního roku. Celková úspora na službách představuje cca 3 miliony ročně. Připočteme-li k tomu i úspory, jako je vystoupení ze Svazku měst a obcí Rakovnicka ve výši 600 tisíc Kč za rok, neobsazení a poté i zrušení místa vedoucí kanceláře tajemníka a nahrazení asistenta starosty sekretářkou ve výši 600 tisíc Kč, dojdeme k částce lehce přes 4 miliony korun ročně. Ta nám umožní například další zkvalitnění sociálních služeb, navýšení počtu městských strážníků nebo provozování školní jídelny vlastní příspěvkovou organizací,“ vysvětluje Pavel Jenšovský.

Pro konkurenci zklamání

Zástupci firem, kteří uvažovali, že by se o městské zakázky ucházeli, cítí zklamání. „To, že město vypovědělo dlouholeté smlouvy, jsme zaznamenali. Na konci roku jsme se chtěli společně s dalšími kolegy v této oblasti přihlásit. To, že se opět domluvili se stávajícími dodavateli, se mi nelíbí,“ hodnotí Adam Karhánek. Podobný názor má i Tomáš Halada z Panošího Újezdu. „Očekával jsem, že nás město osloví. Nebo že se budeme moci sami o zakázky ucházet. Pokud bude všechno dělat zase jenom jedna firma, není to úplně v pořádku,“ míní živnostník, který se podobně jako Karhánek zabývá údržbou zeleně. Do výběrového řízení se chystala i svozová firma Becker Bohemia z Kralovic. „Město Rakovník je samozřejmě zajímavá lokalita pro všechny firmy zabývající se nakládáním s odpady a v případě vypsání výběrového řízení na jakoukoliv část odpadového hospodářství se zajisté budeme účastnit. Máme jen velmi hrubé povědomí o smluvních vztazích mezi městem Rakovník a společností Marius Pedersen, a proto současný právní stav nemůžeme zcela jednoznačně hodnotit. Nová situace nás samozřejmě příliš netěší,“ uvedl jednatel společnosti Jiří Tišer.

Pavel Sklenička

« Zpět