Foto

Železniční trať připomíná spíše závodní dráhu pro motokros.

 

Kromě opravy havarijního úseku budou položeny i nové koleje

Vlak začne jezdit v září či říjnu

KOUNOV. Místo, kde došlo letos v březnu k sesuvu náspu, dnes připomíná železniční trať jen velmi vzdáleně. Koleje jsou vytrhané a spousta zeminy už je odbagrována, takže trať vypadá spíše jako závodní dráha pro motokros. Na železnici mezi stanicemi Mutějovice a Kounov už probíhají přípravné práce. Pokud půjde vše podle plánu (a nic nenasvědčuje tomu, že by nemělo), začnou vlaky jezdit někdy během září či října.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) o problému na trati věděla, na letošní rok měla naplánovánu rekonstrukci, při níž se mělo vyřešit odvodnění a dojít k opravě propustku. Jenže příroda investora předběhla a porucha v podloží se projevila dříve, než se začalo pracovat na jejím odstranění. V polovině března se v délce několika metrů sesul vysoký násep a koleje zůstaly viset ve vzduchu. Naštěstí se tak nestalo během průjezdu vlaku. Vykolejení soupravy v místě, které je tak vysoko nad okolním terénem, by zřejmě skončilo tragicky.

K inkriminovanému místu na trati nevede žádná cesta, proto Správa železniční dopravní cesty zpočátku zamýšlela, že si vytvoří provizorní po sousedním poli. Měly na ni být položeny betonové panely, aby byla dostatečně pevná pro průjezd těžké techniky. Provizorní cesta (ovšem bez panelů) po poli, která se po domluvě se zemědělskou společností Probios vytvořila, se sice využívá, ale jen pro osobní auta. Náklaďáky jezdí přímo po kolejišti, které je momentálně bez kolejí.

„V délce zhruba dvou kilometrů, vždy necelý kilometr na obě strany, se budou pokládat nové koleje, proto je jednodušší využít pro pohyb techniky přímo drážní cestu. Koleje jsme vytrhali, štěrk trochu rozhrnuli a od přejezdu u mutějovického nádraží se jezdí přímo po náspu. Aby se svah dál nesesouval a byl pro techniku stabilní, odebral se v havarijním úseku už asi metr štěrku. Při opravě se ale půjde ještě hlouběji. Musíme se dostat až na úroveň propustku, což znamená asi deset metrů do hloubky. Bude to spousta materiálu, který se musí odbagrovat a odvozit pryč a poté zase navozit zpátky,“ popisuje na staveništi stavbyvedoucí Jan Havlíček z firmy Chládek a Tintěra.

Informaci, která se šíří Kounovem, a podle které se bude problematický úsek přemosťovat, označuje za fámu. „Most tu nebude. Zůstane tu násep jako byl předtím. Až se dostaneme k propustku, opravíme ho, prodloužíme a zpevníme a poté se bude opět nasypávat štěrk a zhutňovat po třiceti číslech. Navíc budou jednotlivé vrstvy zpevňovány georohožemi,“ vysvětluje Jan Havlíček.

Geologický průzkum ukázal, že k havárii na trati nedošlo kvůli poddolovanému terénu, jak se předpokládalo. Na vině byl špatný materiál v podloží. Opravu trati financuje SŽDC. Lounská trať je od 19. března uzavřena v úseku od Rakovníka do Domoušic a náhradní dopravu zde zajišťují autobusy. Vlaky jezdí až z domoušického nádraží do Loun. Kvůli výluce mají na příjezdu zhruba sedmiminutové zpoždění.

Markéta Hartlová

« Zpět