Pavel Souček
Stavbu za 200 milionů komplikují skály a dešťové kanalizace
S přípojkami přijdou uzavírky
BALKÁN. Na konci září už musí být v provozu všech pět kanalizací a čistíren odpadních vod na Balkáně. Šibeniční termín by stavební firmy měly zvládnout. Nejhladší průběh má stavba v Panoším Újezdu, nejkomplikovanější je ve Slabcích, kde se nečekaně narazilo na skálu.
„Ve Slabcích sice nastalo zdržení, ale firma slibuje, že vše dožene a termíny dodrží,“ říká manažer mikroregionu Balkán Pavel Souček. Díky společnému projektu, který podpořil Operační program životního prostředí dotací přes 182 miliony korun, budou odkanalizovány Slabce, Hřebečníky, Krakov, Všetaty a Panoší Újezd.
Skála byla nepříjemným překvapením jen ve Slabcích?
Narazilo se na ni i v Panoším Újezdu v ulici u kostela a také ve Všetatech, tam ale neznamenala takové komplikace. V Panoším Újezdu si s ní poradily běžné stroje, které firma používá, a ve Všetatech nasadili frézu. Ve Slabcích je skála velmi tvrdá, musí se drtit speciální frézou, kterou firma dovezla z Německa. Kvůli tomu se práce na hlavní silnici na čas zastavily, ale teď už se opět rozběhly. Firma nasadila další partu a vše by se mělo dohnat.
O skále se předem nevědělo? Nedělaly se geologické průzkumy?
Nevědělo se o ní. I já jsem se na to ptal při kontrolním dnu. Geologické průzkumy se dělají jen na čistírny odpadních vod, na plánované trasy kanalizačního řadu uvedli projektanti u podloží jen třetí stupeň tvrdosti. A při kopání se zjistilo, že je tu pátý až šestý, tedy nejtvrdší skála. Poprvé se na ni narazilo před školou a ukázalo se, že je kromě hlavní ulice i v jedné z postranních ulic v horní části Slabec. Samozřejmě to zvýší náklady, ale měli bychom se vejít do rezervy, kterou máme na vícepráce.
Skála je při stavbě jedinou komplikací?
Kromě ní jsou problémy i s dešťovými kanalizacemi, to je největší komplikace na všech stavbách. Ve Slabcích se teď v horní ulici zjistilo, že se musí dešťová kanalizace položit celá nově. Staré šachty jsou rozpadlé a firma má strach, že z nich bude voda prosakovat do výkopů kanalizace, a kvůli tomu by se silnice propadala. Náročné to měl Metrostav i v Chaloupkách, kde se musel překonávat potok, a složité to bude i v ulici k bytovkám, kde je v zemi několik kabelů a dva vodovodní řady, takže se bude muset kopat ručně.
Kolik firem se na realizaci podílí?
Výběrové řízení na zhotovitele stavby vyhrálo sdružení tří firem. Ve Slabcích staví Metrostav, Ekologická stavební z Králova Dvora má na starosti Panoší Újezd a Krakov a Pohl dělá Hřebečníky a Všetaty.
Jak pokračují stavby čističek?
U nich jde vše bez komplikací. Monolity už jsou hotové všude, teď se staví jen stavby nad čistírnami, kde bude sociální zázemí pro obsluhu. Největší čistírna je ve Slabcích, v Krakově je naopak nejmenší, tam ani žádný objekt nebude, bude to jen otevřená čistírna. Při stavbách ČOV se vytěžilo obrovské množství zeminy. Zpátky se začala navážet až poté, co se nádrže napustily a dělaly zkoušky těsnosti a tlaku.
Chystají se někde uzavírky silnic?
Zvažuje se uzavírka hlavní ulice ve Slabcích, a to po dobu, kdy se budou kopat odbočky kvůli přípojkám. A očekáváme, že napínavé to bude i v Hřebečníkách na hlavní silnici. Je poměrně úzká, takže máme obavy, aby během výkopových prací vesnicí projel autobus. Navíc objížďka by musela vést až přes Podmokly nebo Roztoky. Zatím jsme uzavírku v Hřebečníkách neřešili, ale brzy na to téma dojde. Pokud by autobus neprojel, nabízí se jako jedno z řešení zajišťovat dopravu ze Hřebečník do Skryjí naším balkánským mikrobusem.
Kdy je termín dokončení stavby?
Ke 30. září musíme stavbu předat. Technologie na čistírny se ale budou montovat už tento měsíc, a to v Panoším Újezdu, Krakově a Všetatech. Zkušební provoz začne od srpna, takže do té doby už musí být napojeno dostatečné množství domů, aby mohly čistírny začít fungovat. Připojit se bude možné do srpna 2016, kdy bude kolaudace.
Markéta Hartlová