Strašecí vystoupilo ze svazku
NOVÉ STRAŠECÍ. Vystoupení Nového Strašecí ze Svazku obcí pro zajištění dopravní obslužnosti není nic nového. Tuto možnost zvažovali zastupitelé města již vloni. Jedním z důvodů pro vystoupení byla tehdy hrozba navýšení členského příspěvku ze sto na sto třicet korun ročně za každého občana. Letos se již Nové Strašecí rozhodlo, že bude podporovat pouze dopravce ve svém mikroregionu a solidaritu s dalšími rakovnickými obcemi nechalo víceméně na bedrech Rakovníka.
Jedním z důvodů vystoupení Nového Strašecí ze svazku je prý jeho hospodaření. „Z webových stránek je zřejmé, že svazek hospodaří se ztrátou. Ta byla v roce 2011 zhruba milion a půl, vloni byl schodek vyčíslen na 1 254 tisíc. Ztráta hrozila i letos, nakonec ji zčásti pokryl kraj a zčásti byly využity přebytky minulých let. Rada města očekávala, že se bude svazek scházet a hledat řešení k minimalizaci ztráty či k jejímu odstranění. Bohužel musíme konstatovat, že svazek se sešel naposledy v dubnu na valné hromadě. Příští rok může teoreticky dojít k tomu, že přebytek, který byl na účtu, bude již vyčerpán, že kraj dostane méně peněz z ministerstva dopravy a obce pak budou muset vzniklou ztrátu financovat z vlastních prostředků,“ konstatuje starosta Karel Filip.
Důvodem pro vystoupení prý však nebyl jen stav hospodaření svazku a jeho neaktivita při řešení dané situace, ale i řada dalších věcí. „Jde například o sílu postavení našeho města ve svazku vzhledem k výši příspěvku, o strukturu a regionální rozložení dotovaných tratí a podobně,“ vypočítává.
„Potřebujeme podporovat dopravní obslužnost především v našem mikroregionu a této solidarity se nezříkáme. Jsme připraveni převést až tři sta tisíc na podporu dopravců a obcí v našem regionu. Chceme i nadále zůstat střediskovým městem a nebráníme se přispět na rozvoj dopravy směrem k bývalému kladenskému okresu, i když zde obdobný svazek neexistuje a například město Stochov nepřispívá dopravcům vůbec.“
Faktem je, že Nové Strašecí vypovědělo své členství ve svazku těsnou většinou zastupitelů. Z jedenadvacetičlenného zastupitelstva hlasovalo jedenáct členů pro opuštění svazku. „Přiznám se, že tomuto rozhodnutí nerozumím i proto, že přichází v době, kdy stále neseme následky nesmyslného rozhodnutí samosprávy Středočeského kraje, či lépe řečeno bývalého hejtmana Ratha z roku 2011, kdy se rozhodl snížit financování veřejné autobusové dopravy. Tento krok znamenal pro svazek roční navýšení rozpočtu o dalších 2,5 milionu,“ konstatuje Jiří Loskot, předseda svazku.
Podle starosty Rakovníka Zdeňka Nejdla, coby největšího přispěvatele do svazkové pokladny, znamená vystoupení Strašecí výpadek 550 tisíc korun. Přesto se prý svazek bude snažit, aby výše příspěvku zůstala zachována.
„Mrzí mě, že se mnou starosta Filip situaci neprobral a že jsme se o záměru Strašecí dozvěděli až v týdnu, kdy se rozhodlo. Budeme si muset nějak poradit, takže budeme hledat úspory v rámci jízdního řádu. Pravděpodobně budeme nuceni zrušit i některé spoje ze Šamotky,“ říká starosta Rakovníka. Zdeněk Nejdl i Jiří Loskot se však shodují v tom, že svazek by měl být zachován, že je stále o solidaritě s obyvateli menších obcí.
Lenka Pelcová