S novým radarem získala dopravka možnost skrytého dohledu

Kontroly řidičů i s civilní Fabií

RAKOVNÍK. Už několik měsíců se mohou řidiči na Rakovnicku setkat s hlídkou dopravní policie, která při kontrole řidičů nestojí u stříbrného služebního auta s nápisy policie, ale u civilní modré Fabie. Rakovnický dopravní inspektorát ji získal z Mladé Boleslavi, a to díky radaru, který je v ní zabudovaný. Fabii nevyužívá jen při kontrolách dodržování rychlosti, ale i při odhalování přestupků, u nichž hlídka potřebuje být nenápadná.

Několik let měl rakovnický dopravní inspektorát k dispozici jen jeden radar – přenosný laserový. Druhý, který byl při rušení Felicií odmontován, čekal v bedně, než bude mít policie finance na jeho montáž do nových Octavií. „Montáž jednoho zařízení ale stojí 50 až 70 tisíc, takže na to finance nebyly. Žádali jsme několik let, bohužel marně. Loni se však nad námi slitovali a dostali jsme z Mladé Boleslavi druhý radar. A to společně s modrou Felicií, ve které je zabudovaný. Je to služební vozidlo v civilním provedení,“ vysvětluje vedoucí dopravního inspektorátu Ladislav Heller.

Díky tomu už může dopravka provádět i skrytý dohled. Páchání některých přestupků totiž z „pomalovaného“ auta nezjistí. „Týká se to například nerespektování dopravní značky stop, přecházení přes železniční přejezd v době, kdy jsou stažené závory, nebo nebezpečné předjíždění v zakázaných úsecích. Když vidí řidiči tradiční barevné policejní vozidlo, dají si pozor, ale při monitorování tím civilním se chovají přirozeně,“ říká Ladislav Heller.

Na skrytý dohled zatím řidiči na Rakovnicku nebyli zvyklí. A hlídka, která při silniční kontrole stojí u civilní Fabie, je pro ně překvapením. Někteří dokonce takovéto kontroly, které probíhají v noci a na místech mimo zástavbu, kritizují. „Jak si můžu být ve tmě jistý, že to není falešná policie? Reflexní bundu nebo vestu si dneska opatříte snadno. V noci by policie měla používat barevná auta,“ myslí si například jeden z řidičů, který „utajenou hlídku“ již několikrát spatřil u mostu u rakovnické plynárny.

„Skrytý dohled není nic nezákonného. Postupujeme tak, jak máme. Civilní Fabie není určena jen pro měření rychlosti, hlídka s ní může provádět jakýkoli dohled nad bezpečností silničního provozu. Zákonem je stanoven způsob, jakým je kontrola prováděna a jak má být policista označen, tedy jak vypadá stejnokroj. Pokud takto označená hlídka provádí kontrolu předepsaným způsobem, je řidič povinen zastavit,“ říká vedoucí dopravky.

A pokud má řidič či řidička přesto obavy? Může například pokračovat v jízdě k nejbližší zástavbě a zastavit teprve tam? „To bych nedoporučoval. Řidič si musí uvědomit, že hlídka neví, kdo za volantem sedí. Když auto, jemuž dává pokyn k zastavení, neuposlechne a pokračuje dál, nemůže vědět, že ho neřídí například ozbrojený recidivista nebo pachatel na útěku. Když řidič nezastaví a pokračuje dál, může to být (ovšem jen za podmínek ohrožení bezpečnosti lidí riskantní jízdou a neuposlechnutí po opětovné výzvě) i důvod k použití služební zbraně. Řidič je zkrátka ze zákona povinen uposlechnout výzvy policie. V denní době se pokyn k zastavení vozidla provádí zastavovacím terčem nebo vztyčenou paží, v noční době červeným světlem v krouživém pohybu, nebo rozsvícením nápisu stop ve služebním vozidle,“ vysvětluje Ladislav Heller.

Markéta Hartlová

« Zpět