Studenti GZWR s novými pomůckami na mechaniku.
V mechanice plavat nebudou
RAKOVNÍK. Když se jen nazpaměť nabiflujete, že „těleso ponořené do kapaliny je nadlehčováno silou, která se rovná tíze kapaliny tělesem vytlačené,“ sotva budete chápat, co je tím řečeno. Ovšem když si nudnou poučku vyzkoušíte v praxi, rázem ji budete schopni vysvětlit. Právě Archimédův zákon je jednou z učebních látek, kterou už si mohou rakovničtí gymnazisté takzvaně osahat. Díky grantu Oranžová učebna z Nadace ČEZ nakoupilo gymnázium soupravy pomůcek na mechaniku.
„Mechanika je základ, proto jsme jako první pořídili právě tyto soupravy. Je jich celkem pět, což pro jednu třídu stačí, protože praktika děláme jen s polovinou třídy a pracujeme ve dvou nebo tříčlenných skupinách,“ vysvětluje Jitka Knorová, fyzikářka.
Gymnázium už několik let pracuje na vytvoření fyzikální učebny, která bude na úrovni. A protože na nezbytné stavební úpravy zatím nejsou peníze, zaměřilo se alespoň na nákup pomůcek. V první fázi, někdy před pěti lety, byly zakoupeny demonstrační soupravy pro učitele, aby se mohli studenti na praktické ukázky alespoň dívat.
„Nyní jsme mohli díky grantu začít s nákupem stejných souprav pro studenty. Když si mohou jednotlivé pokusy a experimenty sami vyzkoušet, je pak nebetyčný rozdíl v tom, jak látku chápou. Praktická zkušenost je nedocenitelná. Navíc je pak předmět mnohem více baví,“ říká učitelka.
Pomůcky stály 200 tisíc korun. Škola musí nakupovat ty s certifikátem, které nejsou nejlevnější. „V soupravách jsou pomůcky, s nimiž se dá vyzkoušet například rovnováha sil na páce, kladka, rovnoramenné váhy, měření objemu, Archimédův zákon, měření síly, pohyb tělesa a podobně. Využívat je tedy budou třídy sekundy, primy a ve vyšším gymnáziu první ročníky,“ popisuje fyzikář Petr Dyršmíd.
V další fázi by škola ráda nakoupila soupravy i pro další oblasti fyziky – optiku a elektřinu. „Abychom ale mohli soupravy na elektřinu používat, je potřeba vybudovat třídu fyziky tak, aby v ní byl centrální zdroj elektřiny a přívod elektřiny u každé lavice. Navíc je potřeba pracoviště vybavit nábytkem, který bude stabilní. Tyto úpravy znamenají náklady přes půl milionu korun. Na takové peníze škola sama nedosáhne a potřebovala by pomoci,“ říká Jitka Knorová.
Markéta Hartlová