Moderní zařízení pomáhá postiženým dětem v komunikaci

Výuka ve speciální škole s iPady

RAKOVNÍK. Někteří žáci základní školy speciální začínají využívat při výuce tablety. „Naše škola se vždycky snažila využívat moderní technologie. Tato zařízení jsou na trhu zhruba rok a už nyní je zřejmé, že možnosti jejich využití ve výuce, zejména speciální pedagogice, jsou vysoké. Rozhodli jsme se je zavést do základní školy speciální, což je škola pro žáky s minimálně středně těžkým mentálním postižením často v kombinaci s tělesným postižením nebo lékařskou diagnózou autismus. Především u autistů chceme, aby iPady nahrazovaly dosud používané komunikační knihy,“ přibližuje ředitel SŠ, ZŠ a MŠ speciální Rakovník Ludvík Vožeh.

Komunikační knihy jsou soubory obrázků, pomocí nichž děti komunikují s okolím. Ukazováním nebo řazením obrázků vyjadřují například to, co chtějí. Tyto obrázky měly doposud papírovou formu, nyní je budou mít žáci nahrané v iPadech, kde se jim s nimi bude lépe pracovat. „Ovládání zařízení je velmi snadné, zvládají ho i děti s těžším mentálním postižením a autismem. Zkušenosti už s tím mají například v Základní škole speciální v Poděbradech, kde začali využívat iPady ve výuce jako vůbec první. Pracují s nimi zhruba půl roku,“ říká ředitel. Do této školy také jeli pedagogové z Rakovníka tzv. na zkušenou. Prohlédli si, jak probíhá výuka v praxi. „Musím říct, že jsme z toho byli až překvapeni, jak dobře si postižené děti dokáží s obsluhou zařízení poradit. Po této zkušenosti jsme vůbec neměli obavy, že to naši žáci po technické stránce nezvládnou,“ říká Ludvík Vožeh.

Koncem listopadu se ve škole konalo školení, při kterém se mohli učitelé a rodiče vybraných žáků s novou technikou seznámit. „Vytipovali jsme děti, u kterých si myslíme, že má využívání zařízení opodstatnění. Není vhodné pro všechny. Rodičům jsme pak vysvětlili, jaký přínos by to pro děti mohlo mít a je jen na jejich uvážení, zda jim iPady koupí. Smyslem výuky s tímto typem techniky není ji používat jen při hodinách, což by se dělo, pokud by ji nakoupila škola, ale využívat ji i mimo školu. IPady mohou dětem pomoci v komunikaci různým způsobem. Například když bude dítě chtít doma jíst, najde si v tabletu piktogramy chci jíst a jejich prostřednictvím si o jídlo může říci, a proto musí mít iPad stále u sebe,“ popisuje ředitel. Díky tomu, že je v nich zabudována i videokamera a fotoaparát, si žáci mohou například nafotit svoji cestu do školy a mít ji stále při sobě. Nebo mohou přes víkend natočit, co dělali, a když se na toto téma při výuce baví, záznam promítnout.

Škola zakoupila zařízení všem třídním učitelům základní školy speciální a proškolila je. Práce v těchto třídách, kde není více než šest žáků, je velmi individuální. Každé dítě má jiné pomůcky, které jsou mu vyrobeny na míru. Pro tablety pochopitelně existuje i celá řada výukových programů, např. jednoduché počítání či práce s písmenky, které lze ve výuce nebo domácí přípravě dítěte používat. Další aplikace pak mohou přímo pro jednotlivé žáky připravit pedagogičtí pracovníci školy.

„Na webových stránkách školy budeme o našich zkušenostech s využitím tabletů ve výuce informovat a pokud se nám osvědčí, připravíme projekt a pokusíme se získat dotaci na pořízení dalších,“ uzavírá Ludvík Vožeh.

Markéta Hartlová

« Zpět