Na trati Lužná – Chomutov pojedou už jen tři spoje

Vlaků na Žatec o polovinu méně

PODDŽBÁNSKO. Lidé, kteří využívají k cestování vlaky na železniční trati z Lužné do Chomutova, se musejí smířit s dalším snižováním počtu spojů. Od prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, zde budou místo šesti párů spěšných vlaků jezdit jen tři. Tato varianta ale nakonec není tak zlá. Hrozila totiž i možnost zrušit na trati všechny vlaky a jen ty nejvyužívanější nahradit novými autobusovými linkami.

Ze šesti párů spěšných vlaků, které na trati Lužná – Žatec – Chomutov v současnosti jezdí, objednává čtyři z nich ministerstvo dopravy a dva Ústecký kraj ve spolupráci se Středočeským krajem. Jelikož se ministerstvo snaží uspořit, kde se dá, rozhodlo, že žádné vlaky na této trati neobjedná. Argumentem bylo, že patří mezi nejméně obsazené. Podle statistiky využívá jeden vlakový spoj v průměru 26 cestujících, denně zde jezdí v průměru 170 lidí a o víkendu kolem 300.

„Kvůli rušení spojů jsme měli schůzku v Deštnici. Po zrušení spojů financovaných ministerstvem by totiž na trati jezdil jen jeden vlak ráno a druhý večer, což všem zástupcům dotčených obcí přišlo nedostatečné. Navíc je podle průzkumu nejvíc obsazen dopolední spoj, který by byl zrušen. Všichni jsme byli pro to, aby byly zachovány všechny stávající spoje,“ říká mutějovický starosta Martin Pinka.

Námitky starostů ale ministerstvo dopravy nepřesvědčily, aby své rozhodnutí změnilo. Řeč byla jen s krajskými úřady. Jelikož větší úsek trati leží na území Ústeckého kraje, znamenalo by pro něj financování dalších čtyř párů spojů roční náklady 21 milionů korun, což je příliš vysoká částka. Jedna z variant řešení proto byla zrušit na trati všechny spěšné vlaky a nahradit je ve stejném rozsahu autobusovými linkami. Náklady by byly jen zhruba čtvrtinové.

„S tím jsme nemohli souhlasit. Jednak by to znamenalo konec železniční tratě, která tu znamená kus historie, a jednak nikdy nemůžeme mít jistotu, že budou nové autobusové linky skutečně realizovány a pokud ano, tak i dlouhodobě zachovány. Vlak je stěžejní i pro malé vesnice na trati, které leží ve členitém terénu. Starostka Deštnice například namítala, že by jim nikdo nemohl při sněhových kalamitách zaručit, že k nim autobus skutečně dojede. Vlak je v zimě přeci jen spolehlivější,“ přibližuje Martin Pinka.

Nejvíc se starostům zamlouvala varianta, která počítá se zachováním alespoň tří párů nejvyužívanějších spěšných vlaků denně (včetně víkendů). Na této variantě se nakonec Ústecký a Středočeský kraj dohodli, budou je financovat společně. „Které konkrétně to budou, zatím nevíme,“ říká mutějovický starosta.

Na trati z Lužné do Chomutova už jiné než spěšné vlaky nejezdí. Osobní vlaky tu byly zrušeny při úsporných škrtech v minulých letech. Navíc byly loni na rakovnické části trati zrušeny i lokálky, které jezdily mezi Milostínem a Lužnou. To, že spojů ubývá, obyvatele Milostína, Krupé, Mutějovic a Lužné samozřejmě trápí. Ne všichni mají možnost se dopravovat autem a díky vlakům byla možnost dopravního spojení přeci jen pestřejší.

„Obyvatelé využívají vlaky nejen při cestování do Rakovníka, ale i do Kladna, a to i k lékaři nebo do nemocnice. Navíc škola se díky nim může snadno dopravovat do Prahy na výlety. Třicetičlennou skupinu do linkového autobusu nedostanete, do vlaku se vejde bez problémů. A díky vlakům se sem o víkendu dostanou i turisté mířící na Kounovské kamenné řady nebo do Poddžbánského pivovaru. O víkendu totiž do Mutějovic žádné autobusy nejezdí,“ uzavírá starosta.

Markéta Hartlová

« Zpět