Roznášková služba propagačních materiálů je hodně využívána
Odpírači letáků reklamu nedostávají
RAKOVNÍK. Málokdy je český národ tak rozdvojený, jako je tomu v náhledu na reklamní a informační letáky. Přesněji řečeno, na jejich doručování do poštovních schránek domácností. Zatímco jedni nad přeplněnými kastlíky jásají radostí, chápou se tužek a běží zaškrtávat, kde jaká sleva se nabízí, druzí považují letáky za obtížný hmyz, naříkají nad zbytečně potištěnými stohy papíru. Poukazují i na fakt, že poštovní schránky, nacpané reklamními letáky, jsou skvělým vodítkem pro zloděje.
Na Rakovnicku jsou největšími distributory letáků Česká pošta a Mediaservis, s.r.o. Obě mají svá sídla v Rakovníku a zajišťují distribuce letáků (a jiných komerčních tiskovin) po celém okrese. „Distribuci zajišťujeme ve dvou vlnách. První v pondělí a úterý, druhou ve středu a ve čtvrtek. Co, kam, v jakém množství a kdy určuje centrála. My zajistíme prostřednictvím našich distributorů doručení do jednotlivých domácností,“ říká vedoucí rakovnického střediska Mediaservisu Patrik Koždoň.
Pokud chce některý zadavatel využít k roznášce propagačních letáků služeb České pošty, stačí, když je podá na přepážce příslušné pošty. Jak to funguje v praxi, vysvětluje pracovnice České pošty Rakovník 1 Milada Břeňová: „Zadavatel se musí rozhodnout, zda chce doručit letáky jen v rámci jedné dodávací pošty, více pošt nebo v rámci celého okresu. Letáky si musí sám nabalíčkovat, nebo si tuto službu nechat udělat u Postservisu České pošty. To se ale vyplatí jen těm zadavatelům, kteří distribuují větší množství letáků. Pošta je povinna materiály roznést podle přání zadavatele. Roznáška se platí podle váhy, kusů a pásma doručení. K tomu byl vydán sazebník. Kromě tzv. odpíračů letáků, kteří mají na schránce napsáno, že si nepřejí propagační materiály vkládat, jsou doručovateli letáky dodány do schránek občanů.“ Podle paní Břeňové ale existují i výjimky. Doručovatel může vložit do označených schránek informační volební letáky a různá oznámení pošty, třeba o změnách směrovacích čísel apod. Zajímavá je informace, že přebytek letáků většinou zůstává na poště a nestává se, že by si je zadavatel jezdil stahovat zpět.
To, zda byla roznáška správně vyřízena, podléhá kontrole. Jednak si ji namátkově provádějí zadavatelé, jednak distribuční firmy. „Provádíme pravidelné kontroly, jestli lidé opravdu dostali letáky, které měli dostat, jestli byly uloženy na místě, kde měly být uloženy,“ vysvětluje Patrik Koždoň z Mediaservisu a potvrzuje, že ani Mediaservis nedává letáky do označených schránek. „Jsou domy, kde je přímo vyčleněná schránka s nápisem Vkládání reklamních materiálů. Jinak dbáme na to, aby letáky byly opravdu vloženy do jednotlivých schránek.“
„Stalo se, že zadavatel při kontrole zjistil, že konkrétnímu člověku nebyl dodán jeden z letáků. Když pošta jeho stížnost prověřovala, přišla na to, že onen pán měl na schránce napsáno, že si nepřeje letáky vkládat,“ připojuje Milada Břeňová poznatek jedné z kontrol.
Jak pracovníci České pošty, tak i Mediaservisu se shodují v tom, že roznášková služba propagačních materiálů a letáků je poměrně hodně využívána. Na Rakovnicku zejména obchodními řetězci, které avizují občanům nejrůznější slevové akce. U značného procenta občanů padají tyto informace na úrodnou půdu: „Každý den nám přijde nějaký leták. Všechny se snažím pročítat, abych zjistila, jaké jsou kde na co akce. Chodím podle toho nakupovat. Vždycky si něco vybereme a jdeme to nakoupit. Myslím, že letáky jsou dobrá věc, člověk se lépe orientuje a díky nim i něco ušetří,“ potvrdila tento fakt Jana Vajnerová z Lužné, kterou jsme náhodně oslovili v ulicích Rakovníka.
Tomáš Bednařík