Pozorovat ubíhající koleje z parního vlaku stojí za to.
Sobotní jízdy parním vlakem jsou stále velkým tahákem
Damoklův meč je nad Kolešovkou stále
KNĚŽEVES. Prázdninové měsíce patří nejen dovoleným, ale i výletům. Jedním z míst, která se stávají jejich cílem, je Kněževes, kde je každou sobotu v provozu trať Kolešovka. Možnosti dojet parním vlakem na vlečku v Kněževsi a prohlédnout si zde řadu historických vagonů a lokomotiv využily v sobotu 23. července stovky milovníků historie.
„Jsou tu nejen dvě parní a tři motorové lokomotivy, jeden historický motorový vůz z padesátého roku – Hurvínek, ale i osobní vozy – rychlíkový z období císaře pána, salónní vůz z roku 1917 a různé nákladní vozy – zavřené, otevřené, dobytčáky, uhláky...,“ vypočítává Jaroslav Křenek, předseda Klubu historie kolejové dopravy, který zdejší muzeum provozuje. Na vlečce v Kněževsi se můžete seznámit se základním průřezem vozového parku osobní i nákladní železniční dopravy. „Je tu zkrátka vše, co se dalo vidět na železnici od konce předminulého století do padesátých let století minulého,“ doplňuje.
Kolešovka a muzeum fungují již pět let. „Začali jsme, když tu přestaly jezdit pravidelné osobní vlaky. Šlo nám o to touto aktivitou Kolešovku ochránit. Tak jsme se v roce 2004, když jsme věděli, že obci Kněževes spadne vlečka i s areálem do klína, nabídli, že budeme provozovat dráhy a drážní dopravy na vlečce, což obec uvítala,“ popisuje začátky.
Po dohodě začal klub KHKD budovat na vlečce malé železniční muzeum a zároveň zahájil muzejní provoz s názvem Kolešovka. Vloni visel nad výletní tratí Damoklův meč, hrozilo jí zavření. Podle Jaroslava Křenka není tato hrozba zažehnána ani letos. „Je to nahnuté pořád, protože stát prostřednictvím svého správce SŽDC (Správa železniční a dopravní cesty) má zájem pro ně nezajímavé a nevýnosné dráhy zlikvidovat. Jenže s Kolešovkou narazili, protože KHKD je jako vlečkař účastníkem správního řízení a tím pádem nám ji nemůžou zavřít. Stát by nám tu vlastně znemožnil jakékoliv konání a podnikání a zmařil by investice, které nám udělením licence umožnil. Tím, že nám dal úřední povolení k provozování vlečky, vyslal signál, že tu můžeme vlečku rozvíjet, investovat do ní a shánět peníze. Kdyby nás odstřihl od světa, bylo by to na arbitráž a vznikl by spor s Českou republikou. Když jsme toto napsali na Ministerstvo dopravy, vše utichlo, ale SŽDC tlačí na zrušení stále. Může dokonce nastat situace, že nám zachovají styk s vlečkou a zruší poslední tři kilometry do Kolešovic.“
Klub historie kolejové dopravy začínal v Lužné, kde se angažoval v tehdy ještě soukromém muzeu. To po dvou letech přešlo pod České dráhy. „My jsme jen expandovali sem, abychom vytvořili další atrakci v regionu. Myslíme si, že k Lužné je to zajímavý doplněk pro ty, kteří se rozhodnou strávit v regionu celý den. Mají zde možnost prohlédnout si muzeum a svézt se historickým vlakem,“ uzavírá. Této možnosti včetně prohlídky muzea v Kněževsi využilo v sobotu 23. července dvě stě padesát lidí. „Bylo tu suprově, už jsme byli před dvěma lety a dnes jsme si výlet zopakovali. Vracíme se díky minulé dobré zkušenosti a líbí se nám tu zas,“ říká jedna z pasažérek parního vlaku. Další možnosti svézt se Kolešovkou jsou 6., 13., 20. a 27. srpna.
Lenka Pelcová