
Nové pomůcky prakticky předváděli sami žáci.
Druhá oranžová učebna je na druhé základce
Vybavení fyziky za 200 tisíc
RAKOVNÍK. Od května „svítí oranžově“ jedna z učeben na 2. ZŠ Rakovník. Tato škola je již druhou rakovnickou, které se podařilo uspět v soutěži a z nadace ČEZ získat dvě stě tisíc na pomůcky. První úspěch zaznamenala Střední průmyslová škola, která svou oranžovou učebnu získala už po prvním hlasování na podzim. Ve druhé šanci, jež byla vypsána pro oba typy škol, získala dotaci 2. ZŠ.
Vstup do soutěže byl poměrně jednoduchý, stačilo prý napsat žádost a pak už vše záleželo na žácích a přátelích školy, aby posílali hlasy. „Vždy uspěla jen jedna škola v kraji. Do poslední chvíle nebylo jisté, zda zvítězíme, stále vedla kladenská průmyslovka. Jsem rád, že se nám to povedlo, protože běžnými cestami bychom se k takovým pomůckám nedostali,“ říká ředitel školy Miroslav Plincner a pokračuje: „Nakoupili jsme vybavení učebny fyziky za 198 700 korun. To bychom si jinak nemohli dovolit, protože dnes nemáme téměř ani na učebnice. Před třemi lety jsme měli rozpočet 600 tisíc, letos jsme dostali polovinu, a z ní musíme platit i tři týdny nemocenské. Pokud to půjde jako dosud, budeme na tuto položku potřebovat 140 tisíc, takže nám zbývá sto šedesát, z nichž ještě musíme zaplatit zákonné pojištění. Rázem jsme na sto tisících na pomůcky a učebnice pro všechny děti, takže musíme vybírat peníze i na pracovní sešity, což jsme dosud nedělali.“
Samotné vybavení učebny představil fyzikář Tomáš Lüftner s pomocí několika žáků, kteří je prakticky předváděli. Názornosti výuky pomohou jak tabule, na nichž se z různých modulů dá demonstrovat vedení elektrického proudu. „Můžeme zde sestavovat různé typy obvodů od jednoduchých až po elektrické motory, zapojovat diody i tranzistory. Pořídili jsme i elektroskop, což je měřič elektrického náboje, který zjišťuje, zda je těleso nabité. Velmi zajímavý je Van den Graaffův generátor. Toto zařízení produkuje napětí 160 tisíc voltů. Začne se nabíjet v momentě, kdy se spustí elektromotor,“ přiblížil jednotlivé pomůcky.
Vybavení učebny doplňuje i několik stavebnic. „Pořídili jsme Merkur elektro i elektronický. Další stavebnice umožňuje podle schematu sestavit jakýkoliv obvod třeba i fungující rádio,“ dodává a přechází k důležité pomůcce, kterou je vizualizér. „Dříve se mi stávalo, že drobné součástky, jako jsou rezistory, žáci neviděli. Pomocí vizualizéru je mohu snadno zvětšit na interaktivní tabuli, takže je dobře vidí i žáci ze zadních lavic.“
Poslední novinkou v učebně je počítač a interaktivní učebnice fyziky. Ta obsahuje multimediální videa a současně i kontrolní otázky a odpovědi. Je stejná jako tištěná, takže žáci mohou snadno spolupracovat.
Lenka Pelcová