U velkých firem je běžné, že dávají zaměstnancům dýchat
Alkohol v práci = okamžitý vyhazov
RAKOVNICKO. Rakovnický strojvedoucí Českých drah přišel o zaměstnání kvůli tomu, že pil alkohol v pracovní době (viz minulé vydání). Když u něj policisté provedli dechovou zkoušku, byl výsledek 2,54 promile alkoholu. Je i dnes běžné, že si zaměstnanci zpříjemňují pracovní dobu alkoholem, přestože to mají zakázané? Jak kde. Například velké firmy, ať už dopravní, stavební či průmyslové, své zaměstnance pravidelně kontrolují. Kontroly bývají nejčastěji namátkové, aby nikdo netušil, kdy na něj přijde řada.
I u zmiňovaných Českých drah tyto kontroly probíhají. Strojvůdcům dávají dýchat jejich vedoucí pracovníci. Kontrola je může zastihnout na začátku šichty i kdykoli během ní. „Nejčastěji si nás kvůli dechové zkoušce zavolá strojmistr, ale má na to právo například i drážní inspektor. Takže nás zkouška může potkat kdekoli na trase, ne jen v počáteční a konečné stanici,“ přibližuje jeden se strojvedoucích Českých drah.
Podle dohledem jsou i řidiči autobusů. Například společnost Anexia, jejíž řidiči sedí za volanty autobusů i nákladních vozidel, kontroluje své zaměstnance na každém úseku několikrát měsíčně. Vedle těchto namátkových kontrol provádí i cílené, pokud přijde udání. „Už se to naštěstí dlouho nestalo. Naši zaměstnanci jsou v tomto ohledu zodpovědní. Když při kontrole zjistíme, že má někdo v sobě třeba tzv. zbytkový alkohol z předešlého dne, pošleme ho domů a strhneme mu to z dovolené. Pokud si řidič není jistý, zda ještě v krvi nějaký zbytek alkoholu nemá, může sám požádat o změření,“ přibližuje Pavel Kopřiva. Anexia dříve používala k testování klasické dýchací trubičky, zhruba před měsícem ale pořídila kvalitní a certifikovaný alkohol-tester.
Podle pilota Petra Opata z Rakovníka jsou pravidelným kontrolám na alkohol podrobováni i piloti ČSA. „Kontroly se dělají namátkově a provádí je vedoucí pracovník na letovém úseku během dne. Po nástupu do letadla už nás nikdo nekontroluje,“ říká Petr Opat. Kontroly jsou plně v kompetenci provozovatele letecké společnosti, ten má předepsáno, kolik jich musí měsíčně proběhnout.
Také pro zaměstnance stavebních firem není nic neobvyklého, že se musejí dechové zkoušce na alkohol občas podrobit. „Tak jednou za čtrnáct dní si s bezpečákem vybereme některou stavbu a dojedeme na ni s testerem. Vezmeme všechny, nejen naše stálé zaměstnance, ale i tzv. helfry, kteří jsou na výpomoc. Mezi ně patří i odsouzení z věznice Oráčov. Nijak mezi lidmi na stavbě nerozlišujeme. I člověk od lopaty, který je opilý, představuje stejné riziko jako opilý řidič. Může se zamotat, někam spadnout a je problém. Navíc právě helfři bývají rizikovější skupinou. Naši zaměstnanci si víc uvědomují, že jim to nestojí za to, aby přišli o místo,“ říká Libor Sýkora, vedoucí dopravy firmy Froněk. K testování má k dispozici dva přístroje. Jeden je pouze orientační, druhý je kalibrovaný a ukazuje přesné množství alkoholu v dechu. Jedná se o stejný přístroj, jaký používá policie.
Velmi přísně se hledí na alkohol v průmyslových podnicích. Například pro zaměstnance Rakony, kterého by přistihli během pracovní doby opilého, to znamená okamžitou výpověď. „Alkohol je považován za zvlášť hrubé porušení pracovní kázně. Pokud zjistíme, že zaměstnanec v areálu podniku je pod vlivem alkoholu nebo drog, musí okamžitě opustit areál. Stejný princip je uplatňován i u zaměstnanců dodavatelských organizací. Daný zaměstnanec poté už nikdy nesmí v areálu P&G pracovat,“ říká Pavel Šutera, ER manager P&G – Rakona.
Při vstupu do areálu podniku se musí každý, kdo byl vybrán automatickým nezávislým systémem, podrobit dechové zkoušce. Kromě ní může být nařízen test na alkohol či drogy i v areálu podniku.
M. Hartlová, T. Bednařík, L. Pelcová