Kmotrem knížky Brass Band Goes To Museum se stal Jiří Masáček.
Brass Band představil svůj revival i novou knížku
Jazzové Vánoce končily o Štědrý den
RAKOVNÍK. Poslední ročníky Jazzových Vánoc bývaly spojovány s hvězdnými hosty. S Peterem Lipou, Michalem Prokopem či Danem Bártou se kulturní centrum zaplňovalo snadno. Když se ale na plakátech 16. ročníku objevil jako hlavní host pořádajícího Brass Bandu jakýsi Brass Band Revival a akci navíc dělilo od Štědrého dne jen pár hodin, vypadalo to, že pořadatelé chtějí být na sále sami. Ale nestalo se. Kulturní centrum zaplnili jazzoví fanoušci do posledního místa a program hodnotili jako jeden z dosud nejlepších.
16. Jazzové Vánoce zahajovali už v 19 hodin žáci Základní umělecké školy Rakovník. Na předsálí kulturního centra postavili praktikábly a vytvořili tak podium ve tvaru podkovy. Na něm se předvedl saxofonový band s názvem KoBra ve skvělé formě a s posilami v podobě Tomáše Fraňka na baryton saxofon a Ondry Černého za bicími.
V té době už Sláva Vaic rozdával v šatně KC poslední instrukce účinkujícím na hlavním podiu. „Tohle bude buď úplnej průšvih, nebo naprostá bomba,“ prohlásil Pavel Kadlík nad scénářem, který svojí složitostí velmi nápadně připomínal akci Kulový blesk. Celkem deset hostů se mělo postupně zhostit role záskokářů, aby ve finále zahráli společně jako Brass Band Revival. První šel na řadu banjista Petr Krumphanzel. Kmenovému hráči Brass Bandu se hned při zahajovacích Rolničkách udělalo jako nevolno, a tak se odplížil do zákulisí. Když na to kolegové přišli, zvedl Sláva Vaic sluchátko a spustil. „Ahoj Péťo, volám ti jako prvnímu,“ a pak pološeptem do sálu: „To musíte, aby se neurazil.“ „Nemáš dneska čas? Za kolik? Jako minule. Málo. Hm. Tak přidáme pytel brambor a šišku tlačenky,“ pokračoval v přemlouvání a po chvíli se na jevišti přece jen objevil banjista Old Timers Jazz Bandu. Podobným způsobem pak byli uvedeni klarinetisté Václav Bauer a Roman Novotný, saxofonista Melody Makers Ondřeje Havelky Pavel Jordánek, trumpetista, bubeník a trombonista téhož souboru Jiří Patócs, Jiří Pípa Novák a Michal Plecitý, tubista Old Timers Jazz Bandu Zdeněk Vlasatý a nakonec i Jiří Masáček, vynikající trumpetista ze Slaného, který odehrál s Brass Bandem celé dva roky. V první části večera se sólisté představovali jednotlivě s rakovnickou kapelou. Střídaní hudebníci usedali na střídačku, hosty uváděli a všelijak jim posluhovali a hlavně poslouchali, jak kapela hraje s profesionálními borci. Brass Band s hosty zařadil do programu i dvě novinky. Nejprve zazněla píseň St. James Infirmary uvedená premiérově s textem Slávy Vaice jako Velký blonďák s trumpetou. „Jsme už starší ročníky, tak si postupně skládáme pohřební písně,“vysvětlil sám autor. Z podobného soudku byla i další novinka. Skladba Rugged Cross s českým textem Pavla Skleničky jako Hlína s hrobníkem. Humorné vyznění písně o bubeníkovi, který si naposledy zahraje na svém vlastním pohřbu tak, že zrychleně zaťuká na rakev a vyděsí smuteční hosty, podtrhlo navíc víko přinesené pod podium Bauerem a Patócsem. Jiří Patócs si užíval i role opilého vrchního, když s napařeným výrazem roznášel mezi stoly tác se vzteklým psem (vodka s malinovým sirupem a tabascem).
Před přestávkou stihl Brass Band ještě pokřtít zbrusu novou publikaci Brass Band Goes To Museum, která vznikla z textů zhotovených v rámci loňské výstavy 20 let Brass Bandu. Po přestávce nastoupil na podium Brass Band Revival v námořnických uniformách a se zpěvačkou Evou Dostálovou pobavil posluchače neuvěřitelnou smrští dixielandu a muzikantských gagů a vtípků. Úplným vyvrcholením večera byl společný jam session, při němž se na podiu sešli všichni účinkující a přetáhli 16. jazzové Vánoce až do Štědrého dne. „Konečně se nám to povedlo. Za chvíli přijde Ježíšek,“ radoval se moderátor večera a autor scénáře Sláva Vaic. Příští rok se prý můžeme sejít rovnou 24.
Pavel Sklenička