Mašinkáři pomáhali při natáčení životopisu Udo Jürgense
Filmaři udělali z Kolešovky Rusko
KNEŽEVESKO. Čtyři dny natáčel zahraniční televizní štáb na trati Kolešovka záběry do dvoudílného filmu Der Mann mit dem Fagott, tedy Muž s fagotem, který vzniká v koprodukci německé a rakouské televize. Na Rakovnicko zavítali filmaři právě díky trati. Ve spolupráci se společností Herkules KHKD, která provozuje kněževeskou vlečku, zde vznikaly záběry z období, kdy dědeček hlavního hrdiny prchá z Ruska.
Titul Der Mann mit dem Fagott je původně knihou, autobiografií rakouského zpěváka a skladatele popmusic Udo Jürgense (v Rakousku je podobnou ikonou jako u nás Karel Gott). Televizní štáby nyní dávají příběhu filmovou podobu. První klapka padla 7. září ve Vídni. Na Rakovnicku se natáčelo na přelomu října a listopadu.
„Filmaři nás oslovili už v červenci. Dlouho jsme ale neznali jejich konkrétní požadavky. Dali jsme jim vybrat z nabídky kolejových vozidel, která máme k dispozici. Nakonec se natáčelo s naší nejstarší lokomotivou z roku 1917. U nás natáčený děj se odehrává na ruské železnici sice už v roce 1912, ale tato lokomotiva typům, které tehdy v Rusku jezdily, odpovídá,“ říká jednatel Herkules KHKD Jaroslav Křenek. Filmaři dále použili i různé typy vagonů, včetně dobytčáků. Záběry vznikaly v Kněževsi, Krupé i na luženském nádraží. Zdejší krajina představovala Rusko a na trati z Kněževsi do Přílep vznikla filmová hranice s Finskem. Kolešovka ale nebyla jedinou lokací, kterou si štáb v Česku vybral.
„Pokud vím, tak natáčeli i v Kolíně na náměstí. Ve filmu nehrají herci, které bychom u nás příliš znali. Při natáčení na Kolešovce jsme se setkali s představitelem zpěvákova dědečka,“ říká Jaroslav Křenek. Podle informací z německého tisku ho hraje Christian Berkel, který se na plátně objevil například s Tomem Cruisem ve filmu Valkýra nebo v Tarantinových Hanebných parchantech. Film režíruje Miguel Alexandre.
Přímo na Kolešovce se natáčelo už loni, kdy poblíž Krupé a Lišan vznikly záběry náletů do filmu Red tails, který by měl brzy vstoupit do kin. Je to příběh z druhé světové války o prvních afroamerických letcích, jenž si říkali Tuskegee Airmen. S Herkulesem ale filmaři spolupracovali už nesčetněkrát. Lokomotivy a vozy, které klub vlastní, si zahrály v desítkách českých i zahraničních filmů. Z těch známějších je to např. Stalingrad, Šakalí léta, Všichni moji blízcí, Hartova válka či Iluzionista.
„Příjem z filmování je pro nás jediným ziskem. Vyděláváme tak na finančně nákladné opravy vozidel i na ztrátové letní jízdy na Kolešovce,“ přibližuje jednatel Herkulesu. Bohužel ne vždy jsou zkušenosti s filmovými produkcemi dobré. „Před pěti lety jsme dělali na filmu Poslední vlak. Bylo to dvacet natáčecích dnů a dodnes nám za ně dluží 4,5 milionu korun. Soudíme se, dluh vymáháme, ale zatím nám to není nic platné. Po této zkušenosti už vyžadujeme úhradu před ukončením natáčení,“ uzavírá Jaroslav Křenek.
Markéta Hartlová