Nová hala společnosti Qalt v Petrovicích.
Nezměnila se pouze technologie výroby, ale i politika společnosti
Firma Qalt se vydala ekologickou cestou a rozšířila se do Petrovic
ZAVIDOV. Kdo z Rakovnicka by neznal firmu Qalt ze Zavidova. Když ji před více jak dvěma lety koupil Jiří Antala s Miroslavem Zadákem, přemýšleli, jakou cestou se vydat. A rozhodli se pro ekologii. Jsou jedni z prvních v Evropě, kteří začali výrobky velkokapacitně balit do Bag in boxů. Některé produkty si mohou zákazníci také stočit do vlastních obalů. Vyrábí detergenty pro značku Alza Eko a nyní staví novou halu v Petrovicích, kam rozšíří svoji výrobu. Spolumajitel a obchodní ředitel společnosti Jiří Antala nám prozradil hlavní změny v politice společnosti.
Proč jste se rozhodli postavit novou halu v Petrovicích?
Rozšiřujeme výrobu, kvůli změně technologie balení výrobků. Firma Qalt přemýšlí poslední dobou trochu jinak, více ekologicky, takže i proto nová hala. Navíc tam budou také nižší náklady na celkový provoz.
Takže se společnost přestěhuje ze Zavidova do Petrovic?
Do Petrovic se přesuneme pouze částečně, ale i v Zavidově bude výroba i nadále pokračovat. Kvůli tomu, že se rozšiřujeme, je pro nás Zavidov už malý.
Co znamená, že firma jde ekologickou cestou?
Po převzetí firmy po bývalých majitelích jsme se rozhodli jít ekologickou cestou v detergentech. Takže prací prášky, aviváže, prací gely a nově teď také čistící prostředky budeme vytvářet s ekologickým složením. Teď pracujeme na nových recepturách, které budou splňovat ekologickou složku EKO Label, takže budeme v podstatě konkurenceschopní nadnárodním firmám.
Jiří Antala
Říkal jste, že díky nové hale budete mít nižší náklady na celkový provoz. Co si pod tím máme představit?
Budova bude nízkoenergetická. Naše staré budovy mají tepelné ztráty, vytápíme je plynovými kotli, používáme bojlery. Nová hala bude napojena na tepelné čerpadlo. Navíc je opláštěna nízkoenergetickým pláštěm, takže bychom měli ušetřit za energie jako takové. Nyní ještě přemýšlíme, že bychom využili také nějakou fotovoltaickou elektrárnu umístěnou na střechu, ale ještě uvidíme, jak to dopadne.
Přibudou s novou halou také nová pracovní místa ve vaší společnosti?
Ano, pracovní místa přibudou. Teď nedokážu přesně říci, kolik jich bude a o jaké pozice se bude jednat. Je to otázka poptávky po našem produktu. Některá nová pracovní místa vzniknou hned po spuštění výroby, další později. Samozřejmě jednáme s rakovnickým úřadem práce, kde nové pracovní pozice poptáme.
Kdy bude hala v Petrovicích zprovozněna?
Kolaudace by měla být někdy v polovině letošního roku. Budeme tam ještě dodávat nové technologie. Takže předběžný termín je zima tohoto roku, kdy bychom tam chtěli spustit výrobu. Do té doby budeme halu využívat jako sklady.
Jak měníte technologii balení?
V loňském roce jsme vyvinuli v kooperaci s francouzskou firmou nové obaly. Firma vyrábí takzvaný sáček Bag in box, což znamená sáček uvnitř krabice. Český zákazník to může vidět v různých obchodních řetězcích, kde se v nich prodávají mošty a vína. V severských zemí je už běžná věc, že distribuce vín v Bag in boxech převyšuje 70 procent celkových obalů. Tento obal má obrovskou výhodu v delší expiraci výrobku. Tím, jak se obsah vypouští, sáček se smršťuje a nedostává se do něj vzduch. Tudíž máme i delší garanci spotřeby.
Jaké výhody ještě mají tyto obaly?
Prací gel od firmy Qalt v Bag in boxu
My jsme tím ušetřili až 60 procent plastových obalů. Takže dnes nabízíme nejen ekologický výrobek, ale i ekologický obal. V porovnání s běžnou lahví jsme ušetřili i na dopravě. Plastová láhev se musí zabalit do krabice, která putuje do řetězce, tam to obsluha vybalí a umístí na regál. Náš produkt vložíme pouze jednou do krabice, která je zároveň i obalem, a to i převozním. Takže když putuje náš produkt do řetězců, rovnou vybalují krabici, nikoli samotný produkt. Vypočetli jsme, že díky tomu, že nevozíme vzduch, ale paletu stohujeme, ušetříme až 54 procent nákladů při dopravě. Doposud jsme vozili dva kamiony, které do řetězce musely dojet, od nového roku vozíme už jen jeden kamion.
Takže produkt v klasické láhvi už u vás nekoupíme?
Chceme se primárně věnovat této ekologické řadě, protože věříme, že je v tom obrovský potenciál. Jsme jedni z prvních v Evropě, kteří začali balit velkokapacitně do Bag in boxů. V podstatě žádný jiný obal dnes nesplňuje taková kritéria na úsporu plastů, jako Bag in box. Déle vidíme veliký potenciál v kosmetice, takže i nová hala bude uzpůsobená tomu, aby firma Qalt dokázala vyrábět kosmetické produkty. V Petrovicích máme poměrně velký areál, takže máme kam růst. Nyní přemýšlíme, jakým dalším směrem se vydat.
Jaké novinky pro zákazníky ještě připravujete?
Letos dokončíme novou produktovou řadu, kterou jsme nazvali – Jsem. Je to počeštělý název. Společně s mým společníkem Miroslavem Zadákem jsme takoví čeští patrioti a jsme rádi, když se o nás říká, že jsme českým výrobcem. Když jsme tuto firmu kupovali, chodil jsem po obchodech a ptal se zákazníků, co nakupují, abych poznal naše konkurenční prostředí. Bylo mi řečeno, že pro produkty zákazníci rádi jezdí do zahraničí, do Rakouska, Německa, s tím, že tam jsou tyto produkty kvalitnější. A to mě strašně štvalo, protože si myslím, že jakákoli česká firma dokáže vytvořit kvalitní produkt. Ale je tu velký tlak od obchodních řetězců, které tlačí na nákupní cenu, a pokud nejste brandová značka, musíte být s cenou pod ní. A trend kvality udávají právě tyto značky. Kvůli tomu funguje po celé Evropě dvojí kvalita, i přesto, že stát stále slibuje, že s tím bude něco dělat. A my s tím chceme bojovat. Je to boj na dlouhou trať, ale věřím tomu, že i když budeme dražší než konkurence, tak si k nám zákazník najde cestu díky kvalitě našich výrobků a díky tomu, že to děláme tady v Čechách a podporujeme český venkov.
Vaše výrobky se dají koupit v Rakovníku i v Zavidově. Stáčíte je také zákazníkům do vlastních obalů?
Ano, určitě. Když si přinesete vlastní obal, jsme schopni do něj stočit, cokoli si vyberete. Nyní jsme v kooperaci s různými firmami a vymýšlíme stáčecí systém tak, abychom ho mohli dodávat do řetězců. Je to ale teprve v plenkách. Chceme se odlišit a nabídnout zákazníkům možnost stočit si jakýkoli produkt, v jakémkoli množství, do jakéhokoli obalu.
V rakovnickém Tescu jsme na zkoušku otevřeli naši novou prodejnu. Takže bych vás tam chtěl pozvat, abyste nás navštívili a něco málo si koupili. Budu rád za všechny zpětné vazby, protože to neděláme sami pro sebe, ale pro vás – zákazníky.
Renáta Fryčová