Zatímco děti si mohly auto svých snů nakreslit nebo postavit z Lega (stavebnici zapůjčila Legohrabárna v Havlíčkově ulici 2583 v Rakovníku), dospělí se museli spokojit s nabídkou již existujících modelů.
Autosalon vystavovatelé hodnotí podle počtu následně prodaných aut na Rakovnicku
Jak si vybrat auto z dvanácti značek?
Zimní stadion se již pošestnácté v čase rakovnického posvícení stal výstavištěm. Na jeho plochu a do okolí najely osobní automobily dvanácti značek, přibyla pódiová technika, velkoprotorové stany, zvuková aparatura a sportovní areál se během tří dnů příprav změnil k nepoznání. Akce, kterou patnáct let chystal Raport společně s firmou Autostop, se letos uskutečnila jen pod taktovkou týdeníku. O zhodnocení jsme požádali zástupce zúčastněných prodejců. Především na nich totiž záleží, jestli se autosalon uskuteční i v dalších letech.
Zdeněk Slepička, Auto Schwab, Kladno, prodejce vozů Citroen a KIA
Firmu Auto Schwab jsme na Rakovnickém autosalonu zaznamenali nejprve ve spojení s Mazdou. Letos jste tu se značkami Citroen a KIA. Co vás ke změně přivedlo?
Mazda se nám v té době zdála v útlumu. Její prodej jsme ukončili v roce 2002, v roce 2003 jsme přešli k Citroenu a od roku 2007 prodáváme i vozy KIA. To je myslím dobrá kombinace. Jeden evropský vůz a jeden korejský. Kia, v době, kdy jsme k ní přešli, zaznamenávala meziroční nárůst prodeje o 40 až 50 %. Citroen je zase etalon francouzského komfortu a prostornosti. To byla jasná volba.
Když jsem se nedávno zajímal o vůz Ford Mondeo, dozvěděl jsem, že má pod kapotou motor od Citroenu, který využívá dalších 30 vozů různých značek.
K vrcholům nedělního programu patřila módní přehlídka oblečení Lee a Wrangler z prodejny Forum na Husově náměstí Ing. Hany Tošnarové a Salonu Beauty Radky Šímové. Subjekty spojily své síly ke společné prezentaci vůbec poprvé.
Ford, Jaguar i další značky nakupují naftové motory od Citroenu, potažmo od Peugeotu, které jsou známé svojí spolehlivostí. Nejprodávanějším motorem je 1,6 turbodiesel o výkonu 110 koní, potom devadesátikoňová nafta, která je např. v Berlingu, a potom vysoko obsahové šestiválce o objemu 2,7.
Když se vrátím k tomu nástupu korejských aut do Evropy, ten začátek přece nebyl moc dobrý.
Oni se s tím dlouho prali. Proto lidé dlouho koukali na korejské značky jako na auta, která sice jezdila, ale nebyla nijak hezká. Ale v roce 2006 přišla KIA s prvním Ceedem, který se stal autem roku a začal se prodávat za přijatelné peníze v neskutečných počtech. A pak značce velmi pomohla sedmiletá záruka. Ta udělala strašně moc.
A nebyl to sebevražedný tah? Nemá teď KIA plné servisy šestiletých porouchaných aut, které jsou v záruce?
Teď dobíhá šestý rok u těch nejstarších sedmiletých záruk. Já osobně mám Ceeda a jsem s ním absolutně spokojený. Za pět let jsem najel 110 tisíc km bez jakýchkoliv problémů.
Takže to není jen taková marketingová hra?
Není. Záruka je samozřejmě spojena s dodržováním servisních prohlídek. Ale to je přece úplně logické, i když si to u nás moc lidí stále neuvědomuje. Když chcete, aby vám něco vydrželo, musíte tomu věnovat náležitou pozornost. Auto je třeba servisovat v autorizovaném servisu. Protože to není jenom o výměně oleje, ale i o kontrole karoserie, vyčtení řídící jednotky, vymazání zádrhelů, které se mohou během provozu objevit.
Zdeněk Slepička
Jak se vám tu letos líbilo?
Naposledy jsme tu byli v roce 2006. Takže jsme se vrátili po šesti letech. Lidí přišlo celkem dost, zájem o auta byl, ale je to spíše o prezentaci firmy, než aby se tu přímo něco prodalo. Uvidíme, kolik lidí z Rakovníka za námi přijede do Kladna.
Martin Adelt, A. Charouz, Kladno, prodejce vozů Ford, Suzuki a Volvo
Kterou značku máte z těch třech nejraději?
Hodně jsem si oblíbil Suzuki. Je to auto zaměřené na normální lidi a vhodné na naše rozbité silnice. Nemá sice zrovna extra moderní technologie, ale je to osvědčené auto, který bude i za pět let jezdit pořád stejně a s relativně malými servisními náklady. Suzuki se také proslavilo jako nejmenší a nejlevnější terénní auto s klasickým rámem a náhonem 4 × 4. V současné době je prodáváno pod označením Jimny, který je nástupcem legendárního Samuraje.
O tom, že to firma Charouz myslí se Suzuki vážně, svědčí i fakt, že v polovině října bychom chtěli v Kladně otevřít pro značku Suzuki nově postavený show room v areálu A. Charouze.
Co se Fordu týče, je to tradičně dobře prodávaná značka, která má také dobrou pověst a těší se značné oblibě. Ať už jsou to menší modely Fiesta, nebo naopak velkoprostorová Galaxie, S Max nebo Mondeo či Tranzity.
Martin Adelt
U Forda se teď těšíme na novinku. Přijde úplně nový model B Max o velikosti Fiesty, ale se zvýšeným posedem a bez středového sloupku s bočními posuvnými dveřmi. Takže vznikne vstup do auta o šíři 150 cm.
Letos jsme v Rakovníku vystavili i Volva. Chtěli jsme, aby lidé viděli, že tuhle značku také děláme. Je to velmi bezpečné a komfortní auto.
Karel Čermák, Auto Zrucký, Kladno, prodejce vozů Nissan
Co je u Nissanu největším želízkem v ohni současné nabídky?
Nissan v současné době prezentuje nový model užitkového osobního vozu Nissan NV 200 ve výbavě Evalia. Stálicí u nás je Nissan Qashqai. Také se můžeme pochlubit novým motorem 1,6 dci, který byl vyhlášen motorem roku v obsahu 1600. Další novinku čekáme příští rok, kdy přijde facelift pro Nissan Micru. V nejbližší době bude uveden na trh také Nissan Invitation, který by měl vycházet z platformy Nissan Note. Už teď je možné si auta prohlédnout na webu.
Znám mnoho lidí, kteří zůstávají Nissanům věrní celý život. Čím Nissan vlastně nejvíce boduje?
Automobilka se vždycky opírala o kvalitu dílenského zpracování a životnost. Lidé, kteří preferují tyto vozy, si zvykli na jejich vysokou užitnou hodnotu a jejich ovládání. Přirovnal bych to k tomu, že když si někdo oblíbí mobilní telefon značky Nokia, tak také většinou nechce měnit. Značka také dbá na loajalitu a má program na podporu loajálních zákazníků. Zákazník, který si jde koupit opět Nissana, tak může získat např. prodlouženou záruku.
Petr Novotný
Jak jste byli letos spokojeni s úrovní akce?
Standardní kvalita, slušná návštěvnost, v sobotu kolem 14. hodiny tu byla opravdu spousta lidí. Ve stejném termínu probíhají také slavnosti města Kladna, ale my, přestože jsme kladenská firma, jsme každý rok raději zde. Také jsme plní očekávání, jak se naše účast projeví na vlastním prodeji vozů.
Petr Novotný, Autocentrum Novotný, Louny, prodejce vozů Mitsubishi
Vaše firma zřejmě nenabízí jenom Mitsubishi?
V Lounech, kde jsme vedle zimního stadionu vybudovali nový areál, prodáváme také vozy Renault a Dacia.
Jaká vozidla z vaší nabídky patří k nejžádanějším?
Co se Mitsubishi týče, nejvíce se prodávají čtyřkolky ASX. Hodně velký zájem je také o Dacii Daster, Lodgy a z Renaultů Thalie a Fluence.
Karel Čermák
Nepanuje k Daciím nedůvěra, jejíž kořeny by mohly sahat až někam do minulého režimu?
Dacia už není to, co znali lidé z dřívějška. Jsou to plně francouzská auta. A dokonce Lodgy se ani nevyrábí v Rumunsku, ale dokonce v Maroku.
Takže se klienti nemusí bát, že by jim z auta postupně začaly odpadávat plasty apod?
Naopak. Dacie patří k těm méně poruchovým autům, protože v nich není elektronika. Je to obyčejné a jednoduché auto bez poruchových technologií.
Naproti tomu Mitsubishi je stále čistokrevný Japonec?
Mitsubishi jako offroad je klasika a má v tomto oboru dlouhou historii. Je to bezporuchové auto, které patří k dražším vozům ve své třídě. Outlander se vyráběl v Holandsku, ale tam se nyní továrna zavírá a bude se to všechno vozit zase z Japonska. Motory byly v minulosti brány od Peugeotu nebo VW, ale teď začínají být montovány opět čistě japonské motory Mitsubishi.
V Rakovníku jste byli poprvé, jak jste spokojeni?
Regina Břinčilová
Je to tu pěkné, návštěva dobrá, takže převažuje spokojenost.
Regina Břinčilová, Autostop Rakovník, prodejce vozů Hyundai
Co jste letos návštěvníkům autosalonu z vaší nabídky doporučovala?
Jednoznačně i30 v kombíku za 240 tisíc korun. Je to doprodej modelu a máme posledních pět stříbrných a pět hnědých aut. Víc jich není. A z nových modelů se mně hodně líbí nová faceliftová i30.
Hyundaie potkáváme na českých silnicích stále častěji. Počáteční obava z korejských aut je zdá se dávno pryč?
Hyundai ale není korejské auto. Většina modelů se vyrábí v Čechách, v Nošovicích. Poměr výbava cena ve srovnání s konkurencí hovoří jednoznačně pro Hyundai. Důvodů, proč si tohle auto koupit, je celá řada. Není to Hyundai, jako před deseti lety. Co se týče záruk a poruchovosti, výrobce poskytuje pětiletou záruku a 12 let na prorezivění karoserie. To už svědčí o tom, že auto něco vydrží.
Katka Kuthanová, Nevecom Kladno, prodejce vozů Renault a Dacia
Josef Pekárna
Prodává Nevecom i další značky?
Firma Nevecom je autorizovaný dealer pro značky Renault, Škoda a Dacia. Na všechny tři značky poskytuje také autorizovaný servis.
Co jste přivezli do Rakovníka?
Přivezli jsme ukázat to nejzajímavější, co v tuhle chvíli máme. Renault Megane Grand Tour, ve verzi combi, což je rodinné auto, a dá se říct, že je to jedno z nejprodávanějších aut u Renaultu. Dále Renault Fluence, rovněž rodinné auto splňující veškeré požadavky této kategorie. A pak jsme představili vozy Dacia. Lodgy je velkoprostorové rodinné auto za velice příjemnou cenu, dělá se i v sedmimístném provedení. Jiné auto tohoto typu za cenu pod tři sta tisíc na trhu nenajdete. Dacii zastupuje i Duster, což je auto s pohonem 4 × 4 a zase jako u všech Dacií je cena nepřekonatelná.
Dacie se pořád dělá v Rumunsku?
Ano. Také ostatní automobilky mají továrny všude po světě. Když ne přímo v Rumunsku, tak v Turecku, Maroku. Není důležité, kde se auta vyrábějí, jde o kontrolní mechanismy, které musí být nastaveny stejnou měrou, ať už ve Francii nebo v Čechách.
Souhlasíte s názorem některých motoristů, že nejlepší motory vyrábějí automobilky, jejichž vozy jezdí Formuli 1? Také tento argument používáte?
Katka Kuthanová
Je to něco, co ke značce Renault patří. To, že je v F1, svědčí o tom, že firma patří v této oblasti k absolutní špičce.
Co nového se chystá u vašich značek v nejbližší době?
Aktuálně nejčerstvější novinkou bude ještě letos úplně nové Clio. Dacie bude mít pestřejší příští rok, kdy přijde na trh nové Sandero i ve verzi combi, menší dodávka a pick up.
Takže hvězda značky Dacia bude příští rok ještě více stoupat?
Dacia je velice specifická značka, která má svoji klientelu. Na druhou stranu klienti, kteří koupili Dacii jednou, ji kupují i podruhé. Navíc přicházejí stále noví klienti, kteří si Dacii dokáží oblíbit. Užitná hodnota vzhledem k ceně je natolik zajímavá, že zájem o Dacii roste.
Petr Zdražil, Autostop, Rakovník, prodejce vozů Škoda
Společnost Autostop, se kromě tradiční expozice uvnitř stadionu věnovala celou sobotu také předváděcím jízdám, která připravila se spolupráci se Škodou Mladá Boleslav na ploše před zimním stadionem.
Petr Zdražil
Jaký zájem byl o testy?
Celkem jsme absolvovali 150 testovacích jízd. Největší zájem byl o Škodu Yetti, Superb a Citigo. Mezi zájemci byli samozřejmě jednak budoucí zákazníci, ale i lidé, kteří ještě neměli možnost se svézt v nových modelech. Takže o prezentaci byl velký zájem a byla hodnocena velmi kladně.
Na co se u Škodovky můžeme těšit v nejbližší době?
V září se představí nová Škoda Rapid, což je úplně nový model, velikostně mezi Fabií a Octavií. Do konce roku by se měla představit také nová Octavie, pak budou následovat i nová Fabie a Superb, i když tam se termíny uvedení na trh ještě přesně neví.
Josef Pekárna, VSP Auto, Rakovník prodejce vozů Mercedes Benz
Jak jste sestavili letošní kolekci vozů?
Snažili jsme se vystavit to, co se dlouhodobě nejvíce prodává. U nás je největším hitem „emelo“, větší SUV, které je velmi oblíbené u podnikatelů. Novým prodejním šlágrem je Béčko, což je první vůz, který jde čelem k masám. Začíná totiž s cenou 480 tisíc bez daně, a to jak v dieselu tak v benzínu. Pak je tu GLK, nejoblíbenější čtyřkolka v malých SUV. Dále jsme přivezli Viano, co je rodinný vůz a jeden z neprodávanějších v ČR. Ukázali jsme také dvě lahůdky. Éčko v kombíku se silným motorem ve čtyřkolce a to nejlepší, co mercedes dělá v motorech, a sice G 63 AMG, které jsem si zapůjčil od zákazníka, který už s ním tři týdny jezdí.
Chtěl jsem sem dostat také nové Ačko, které bude uvedené na trh 14. září, ale nepodařilo se mi ho získat před oficiálním představením.Takže tímto zvu na jeho prohlídku zájemce k nám na prodejnu, kde ho jistě také odprezentujeme. Cena bude obdobná jako u Béčka. Auto bude mít bohatou výbavu.
S jakými ohlasy jste se setkali? Přece jen Mercedes v nejchudším okrese Středních Čech, to nejde moc dohromady.
Naopak. Nemůžu si stěžovat. Ohlasy jsem měl a mám, i na auta, která jsem měl vystavená venku. Díky autosalonu se mi podařilo u importéra vyřídit na celé září velkou podporu na Vito, Viano a Sprinter, kde se cenou dostávám na konkurenty, a hlavně náš salon dává čtyři roky zdarma záruky bez omezených kilometrů a čtyři roky servisu zdarma do 100 tisíc kilometrů, plus provozní kapaliny, filtry a práci. To lidi zajímá. Podobně jako vloni jsme měli i letos úspěch a dokonce tu dokázali i něco prodat. Lidé vidí, že Mercedes není jenom pro vyvolené, ale i pro širší masy. Takže příští rok jsem tady určitě zas.
Pavel Sklenička