U veteránů nevyhrává nejrychlejší. Hrubeše si spletl s Gondíkem.

Pára provoněná benzínem

LUŽNÁ. Praga, Aero, Tatra, Škoda, ale i Bugatti či Rolls Royce, to je jen stručný výčet značek, které mohli zhlédnout účastníci akce Setkání veteránů kolejí a silnic. Luženské nádraží se stalo cílem jedné etapy prestižního mezinárodního závodu AUTO ŠTANGL Bohemia Rallye Historic 2004 FIVA A, které se zúčastnila více než sedmdesátka historických automobilů a motocyklů. i když byla akce spojená s výjezdy nostalgických vlaků, párovky byly dočasně zastíněny leskem starých vozů.

Přehlídka veteránů byla v sobotu korunována nejen toužebně očekávaným skvělým počasím, ale i vysokým zájmem diváků. Ti tvořili od dopoledne doslova špalíry kolem silnic, kudy etapa závodu veteránů z pražských Holešovic do Lužné (a zpět) vedla. Skutečný mumraj okolo nablýskaných vozů pak nastal přímo v blízkosti železničního muzea, které se stalo místem přestávky závodu. Během té se stylově odění vodiči i se svými dámskými doprovody mohli zúčastnit projížďky parním vlakem z Lužné do Stochova a zpět.

Mezi lidmi hemžícími se okolo vozů jsme zahlédli i muže s kamerou. "Ne, to nebude do dalšího dílu Neváhej a toč," reaguje s úsměvem na náš dotaz známý televizní moderátor Eduard Hrubeš. "Ve volném čase se vracím ke svému původnímu povolání kameramana a režiséra. Po dohodě s Národním technickým muzeem (NTM) bych rád natočil dokument o železničních muzeích a nostalgických vlacích. Ty veteráni, to je příjemné zpestření, a myslím, že s těmi vlaky to jde dohromady." Právě okolo projíždí skvostné Aero 30 rakovnického Zdeňka Rence. "Tak to vidíte. Tohle auto mi před mnoha léty nabízel známý za 6,5 tisíce korun a já ho nechtěl, protože mi to připadalo drahé," kroutí hlavou Hrubeš. Do našeho hovoru vstupuje ředitel železničního muzea NTM Karel Zeithammer. Na dotaz, jak je spokojen s dnešní kombinovanou akcí, odpovídá. "Já myslím, že je to v pořádku, vlaky i auta patří sobě. Jen mi trochu vadí, že se nedokážeme s pořadateli koordinovat jednotlivé termíny. Představte si, že obdobná akce se dnes koná v Tanvaldu a ve Svijanech. Jinými slovy, pořadatelé si navzájem přetahují diváky."

Štěstí máme i na samotného ředitele Bohemia Rallye Ladislava Pakostu. "U nás nevyhrává nejrychlejší, ale nejpřesnější," přibližuje bývalý automobilový závodník. "Na začátku si každý účastník určí průměrnou rychlost, kterou pojede. Tu musí během závodu dodržet pouze pomocí originálního zařízení, které je součástí vozu. Žádné stopky ani další zařízení na měření rychlosti nejsou povolena. Pomocí tajných kontrol na trati se vše měří a udělují se trestné body. Kdo jich má nejméně, vyhrává."

Na okamžik se opět setkáváme s všudypřítomným Eduardem Hrubešem. "Teď mě dostal jeden malý chlapec. Požádal o společnou fotografii, a když jsem se s ním vyfotil, vzal mobil a povídá: "Babi, vyfotil jsem se s Gondíkem." Inu v tom vedru, které panovalo v sobotu, není divu.

Sláva Vaic

« Zpět