Loňská sezóna stála na okrese asi 25 milionů

Silničáři hlásí: zima může přijít

STŘEDNÍ ČECHY (ref). Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje (KSÚS) je připravena na nadcházející zimní sezonu. Na skladech po celém kraji jsou desítky tisíc tun soli i inertního posypového materiálu, nachystané jsou i stovky sypacích vozů, traktorů s radlicí, nakladačů a další techniky. Letošní novinkou jsou pak nové haly na sůl v řadě cestmistrovstí. Za zimní sezonu na komunikacích je legislativou považováno období mezi 1. listopadem a 31. březnem.

„V tuto chvíli jsme připravení poslat veškerou techniku do terénu. Údržbu pro nás zajišťují nasmlouvané firmy. Naopak my si zajišťujeme nepřetržitý provoz krajských i oblastních dispečinků,“ říká krajský radní pro oblast silniční dopravy Josef Pátek.

Ten zároveň vysvětlil, že silnice udržují v limitech zákona o pozemních komunikacích a vyhlášky ministerstva dopravy a podle předem připraveného operačního plánu. „Jinak řečeno, naším úkolem tedy není silnice vyčistit takzvaně do černa, ale zajistit jejich sjízdnost se zvýšenou opatrností.“

Operační plán mimo jiné stanovuje důležitost a pořadí jednotlivých komunikací a dojezdové časy techniky. Každý řidič má pak okruh o několika desítkách kilometrů. „Naše operační plány jsou za léta vyladěné, dispečeři i technici, kteří jsou v terénu, jsou velmi zkušení. I díky tomu zimu zvládáme bez větších obtíží. Zároveň je naší prioritou mít ošetřené silnice co nejdříve,“ konstatuje technicko-provozní náměstek KSÚS Milan Peška..

V terénu jsou i technici KSÚS, kteří sjízdnost kontrolují a komunikují s dispečery. Ti pak sdílí informace s dalšími institucemi – složkami IZS, dispečery PID, Ředitelstvím silnic a dálnic i městy a obcemi. „Samozřejmě informace předáváme i motoristům. Například prostřednictvím on-line map. I my v hojné míře využíváme i on-line informace ze zhruba šesti desítek vlastních meteostanic, kamer a dalších telematických systémů. Ať už našich anebo Ředitelství silnic a dálnic, které se stará o dálnice a silnice I. tříd. Naším cílem je, aby se řidiči dozvídali o všech událostech včas a cítili se na našich silnicích komfortně a bezpečně, “ shrnuje Milan Peška.

V těchto dnech už je ve skladech zhruba 41,9 tisíc tun soli a 37,6 tisíc tun inertního posypu (štěrk nebo písek). O zimní údržbu silnic se pak postará 203 sypačů, 108 traktorů s radlicí a 73 nakladačů a dalších vozidel nutných k údržbě.

Na Rakovnicku je to pak 3 800 tun soli a 3 400 tun inertního posypového materiálu. „Pokud se stav snižuje, musí dodavatelé okamžitě zásoby doplňovat. Loni naši dodavatelé hospodařili se stejným množstvím materiálu, přičemž využili většinu,“ vysvětlil Josef Holek z Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje. Připraveno je 11 sypačů a 11 traktorů s radlicí. „V případě potřeby můžeme povolat další nakladače, sypače a traktory. Loni sloužilo stejné množství techniky,“ dodal. Technika na Rakovnicku loni najezdila bezmála 18 tisíc kilometrů a celkové náklady za loňskou zimní údržbu jsou zhruba 25,5 milionu korun

Běžně se KSÚS ve Středočeském kraji stará o zhruba 8,7 tisíce kilometrů silnic. Chemicky nechá ošetřit 6,7 tisíce kilometrů, štěrkem pak 1,6 tisíce kilometrů a 151 kilometrů nechá ošetřit pouze plužením.

« Zpět