Změna linek přinesla i nebezpečné přestupy na Šustně

Školáci na nejfrekventovanější křižovatce

KRUPÁ. V minulém čísle Raportu jsme psali o možném omezení vlakových spojů na trati Lužná – Žatec a o posílení autobusových linek podél této trati. Zatímco nový jízdní řád přinesl vítanou změnu do Mutějovic, v Krupé nebo v Krušovicích už tak nadšení nejsou. Změna linek totiž s sebou přinesla i nutné přestupy školních dětí na křižovatce na Šustně.

Změnou jízdního řádu došlo k posílení autobusového spojení v obcích Poddžbánska. Několikrát denně, a to i o víkendu, totiž v obcích staví autobus spojující Žatec s Prahou. Jenže spojení s Prahou přineslo i změnu v přímých spojích z Rakovníka do Krušovic nebo Řevničova. Děti dojíždějících do rakovnických škol tak nově někdy musejí přestupovat na Šustně. Starostové se obávají, aby se tam kvůli tomu nestalo nějaké neštěstí.

Přebíhají karlovarku

„Děti, které jedou ráno do školy do Rakovníka, musí přebíhat karlovarku, přes kterou denně přejede 15 tisíc aut. Když jedou zpět, přebíhají zase lišanskou silnici, aby mohly pokračovat na další spoj na Krušovice,“ vysvětlil starosta Krupé Pavel Ledvinka.

Autobusy z Rakovníka totiž staví na lišanské silnici č II/229, ty do Krušovic ale odjíždějí buď ze zastávky na karlovarské silnici nebo ze zastávky na silnici ve směru na Hředle. To pro ně znamená přejít buď jen lišanskou silnici nebo i karlovarskou. Stejný problém řeší děti z Krupé, pro které je mnohdy zastávka na lišanské silnici konečnou stanicí.

„Jenže děti ne vždy chodí po přechodu na karlovarce. Někdy se stává, že přebíhají rušnou křižovatku. Tyto přestupy jsou v tomto místě opravdu nešťastné,“ řekl starosta.

Pomohl by přechod

Proto se společně s krušovickou starostkou Markétou Fröhlichovou snažili o zajištění bezpečnosti přestupujících dětí. „Nejde nám o změnu jízdního řádu, ale primárně o bezpečnost přestupujících dětí. Takže jsme to začali řešit společně s panem Ledvinkou. Proběhlo tam místní šetření, kde jsme na problémy upozornili,“ vysvětlila.

Záměrem šetření byla instalace přechodu na lišanské silnici. „Žádali jsme krajskou Správu a údržbu silnic o zřízení přechodu, který byl ale nakonec zamítnut. Argumenty byly takové, že silnice je moc široká, takže by se musel uprostřed udělat ostrůvek, nepřecházelo by tam více jak 48 lidí za hodinu a podobně,“ řekl Pavel Ledvinka.

O zdůvodnění zamítnutí jsme požádali také krajskou správu silnic. „Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje nic nezakazuje ani nepovoluje, jen se vyjadřujeme. Tento konkrétní přechod zastavila Policie ČR,“ řekla tisková mluvčí KSÚS SK Petra Kučerová.

Na děti upozorní značky

Uspěli alespoň se zvýrazněním zastávek. „Takže jsme se nakonec domluvili alespoň na instalaci značek – Pozor děti, které budeme muset jako obec zaplatit, a na tom, že zastávky zvýrazní vodorovným dopravním značením,“ vysvětlil starosta.

Na karlovarské silnici je přechod pod motorestem. Je označený a v místě, kde vede, je snížená maximální povolená rychlost. Takže tam více dělat nejde. Situace na silnici vedoucí do Hředel zatím zůstává bez řešení. Vedení obce Krupá se však chce zaměřit i na to.

Autobusy na sebe nemusejí čekat

Další problém v novém jízdním řádu vidí krupský starosta v tom, že jednotlivé spoje na sebe nemusí navazovat. „Přestupy byly nejprve garantované, teď už nejsou. Takže když dětem autobus ujede, budou tu, u tak frekventované silnice, dvě hodiny čekat na další spoj,“ zlobí se Pavel Ledvinka.

Všichni tak doufají, že děti budou při přecházení opatrné a řidiči na ně budou brát ohledy a nestane se tak při přestupech žádná nehoda.

Renáta Fryčová

« Zpět