Takto probíhaly práce na základech D6 u Řevničova. Těžká technika se letos přemístí ke Krupé, kde by měla stavba dálnice trvat tři roky.
Výběrové řízení na přeložku Krupé není stále uzavřené
Archeologové skončili, přesto D6 stojí
KRUPÁ. Minulý týden archeologové definitivně opustili katastry Nesuchyně a Krupé, na nichž od jara prováděli záchranný archeologický výzkum. Teď už by tedy nemělo nic stát v cestě zahájení stavby dalšího úseku dálnice D6. Jenže! I když se podle původních předpokladů mělo v tuto dobu již stavět, není jisté, zda se práce rozběhnou alespoň do konce letošního roku.
Archeologové sice svůj původně avizovaný termín dokončení výzkumu (hotovo mělo být v červenci) o několik měsíců přetáhli, ovšem nemusejí mít výčitky svědomí. Zahájení stavby totiž zbrzdily komplikace kolem výběrového řízení.
„Výběrové řízení na zhotovitele stavby doposud nebylo ukončeno, proto rozšíření archeologického průzkumu zahájení stavby nezkomplikovalo. Výběrové řízení není ukončeno z důvodu, že se jedná o jednu ze zakázek, kde podala nejnižší nabídku společnost Metrostav Infrastructure,“ říká tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.
Ze stejného důvodu byly zablokovány i další velké dálniční a silniční zakázky v Česku. Několik měsíců se vedly spory kvůli potřebným referencím firmy Metrostav Infrastructure (dceřiná společnost Metrostavu). Teprve předminulý týden padl verdikt, kdy Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uznal, že firma převzala potřebné reference od mateřského Metrostavu. Ředitelství silnic a dálnic tedy konečně může všechna výběrová řízení, jichž se Metrostav Infrastructure zúčastnil, znovu otevřít a vyhlásit vítěze. Další kroky budou záviset na tom, zda některý z účastníků řízení podá námitky. Pokud ano, vše se opět oddálí.
„Termín zahájení stavebních prací a jejich následný postup bude závislý na datu podpisu smlouvy s vybraným zhotovitelem,“ říká mluvčí ŘSD. Nelze tedy odhadnout, jestli se začne stavět ještě letos, nebo až na jaře příštího roku. Do výběrového řízení na přeložku Krupé došlo sedm nabídek. Metrostav Infrastructure podal nejnižší 1,543 miliardy Kč bez DPH, což je zhruba osmdesát procent předpokládané ceny.
Od doby podání nabídky cena stavebního materiálu skokově narostla, bude tedy muset být vysoutěžená cena upravena? „V zadávací dokumentaci si zadavatel vyhrazuje právo valorizovat smluvní cenu za podmínek a způsobem stanoveným smlouvou. Valorizace může nabývat hodnot kladných i záporných,“ odpovídá Jan Studecký.
Další úsek dálnice D6, který odvede dopravu z Krupé a Šustny, bude dlouhý 6,5 km. Jeho stavba by měla trvat tři roky. Řidiči mají největší obavy z úplné uzavírky silnice vedoucí z Šustny na Lišany. Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic ČR by však neměla být delší než deset týdnů. „Započne zhruba čtyřicet týdnů od zahájení realizace stavby. Termín se ale může změnit dle možností zhotovitele,“ upřesňuje.
Na příští rok má Ředitelství silnic a dálnic naplánováno i zahájení stavby dalších dvou navazujících úseků – přeložky Hořesedel a obchvatu Hořoviček, které jsou dlouhé 14,4 km. Na obou katastrech stále probíhá výkup pozemků. V červenci také vyhlásilo výběrové řízení na zajištění záchranného archeologického výzkumu v těchto úsecích.
Markéta Hartlová