Vizualizace dálniční estakády mezi Krupou a kostelem sv. Gotharda.
Začaly práce na dalším úseku dálnice D6
U Gotharda vyroste dálniční estakáda
KRUPÁ. Do minulé středy mohly firmy zasílat své cenové nabídky na výstavbu přeložky Krupé, tedy dalšího (necelých 6,5 kilometru dlouhého) úseku dálnice D6. Kvůli dodatečným dotazům uchazečů byl původní termín (10. února) prodloužen.
„Uvidíme, co s termínem zahájení stavby udělá současná doba, ale myslím si, že by se jim mělo povést začít podle plánu, což je letos v červnu. Co se pozemků týče, řešili ŘSD na poslední chvíli i nějaká vyvlastnění, ale v tuto chvíli už mají naprostou většinu pozemků vypořádanou,“ říká krupský starosta Pavel Ledvinka. Podle čerstvých zpráv Ředitelství silnic a dálnic je vypořádáno 97,30 % pozemků, chybí jen čtyři listy vlastnictví.
„V rámci přípravy stavby byla dokončena příprava území – kácení mimolesní zeleně, zahájena realizace základní vytyčovací sítě a monitoring životního prostředí, který je součástí plnění podmínek stanoviska EIA. Dále byl zahájen záchranný archeologický průzkum tak, aby byl dokončen před zahájením stavby,“ informuje Ředitelství silnic a dálnic. Stavební povolení na výstavbu přeložky nabylo právní moci v polovině ledna. Zahrnuje dvanáct objektů, například přeložku silnice 2. třídy, přeložky polních cest, mosty atd.
„Mimoúrovňová křižovatka, takzvané brejle, bude v klesání pod Šustnou. Současná silnice na Lišany bude umístěna na nový most, dálnice povede v úrovni pod ní. Dále pak půjde okolo Krupé těsně v sousedství fotovoltaické elektrárny a mezi tratí a kostelem sv. Gotharda. Ubere nám rožek fotbalového hřiště, takže ho musíme přestěhovat jinam, už na něj máme vykoupené pozemky za školkou,“ říká starosta.
Podobně jako v případě krušovického domku malíře Václava Rabase je okolí sv. Gotharda místem, kde dálnice ovlivní krajinu nejnegativněji. Kostel s hřbitovem, dosud stojící na tiché a klidné samotě, bohužel stavbou estakády a s ruchem z dopravy ztratí své genius loci.
„Sice jsou u stavby navrženy i protihlukové stěny, ale sami jsme zvědaví, jak budou fungovat. Od křížení s tratí se dálnice zvedne nahoru na sloupy. V okolí Gotharda je jílové podloží, pod nádražím býval rybník, takže je území hodně podmáčené. Není to nijak vhodný stavební podklad, proto musejí založit piloty a zavrtávat je hodně hluboko, takže se trochu bojíme, aby nám nestrhli studny,“ přibližuje obavy Krupských starosta Pavel Ledvinka. Cesta ke kostelu a na hřbitov povede pod dálnicí.
Přeložka Krupé bude končit v mírném esíčku před druhou odbočkou na Nesuchyni. V těchto místech také bude část stávající karlovarky zrušena a přeložena na druhou stranu dálnice. Součástí stavby je pět mostů, čtyři protihlukové stěny, vykopáno by mělo být 650 635 m³ zeminy. Předpokládaná cena je téměř dvě miliardy korun bez DPH. Po tomto úseku D6 by se mělo začít jezdit v polovině roku 2024.
Markéta Hartlová